Her er nye Peugeot 407

Peugeots konkurrenter har grunn til å frykte sommeren. Da kommer nemlig nye Peugeot 407, som går utenpå samtlige mellomklassebiler når det kommer til design og eleganse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Her er nye Peugeot 407

Her er nye Peugeot 407

  1. Fotoalbum


Nye Peugeot 407 er kort og godt en uvanlig vakker bil. Linjene trekker i hvert fall våre tanker mot langt dyrere og mer eksklusive biler. Dette skyldes ikke minst det faktum at Peugeot har valgt å fusjonere grill og luftinntak - noe som resulterer i en enorm åpning under Peugeot-løven. Dermed oppstår forbindelseslinjer til eksklusive bilmerker som Ferrari, Maserati og Porsche. Elegante profiler i ytterkant av panseret strekker seg frem mot langstrakte, katteaktige frontlykter. Og tøffe, vertikale tåkelys danner ramme omkring den voldsomme grillen.

Tøff stasjonsvognhekk

image: Her er nye Peugeot 407


Hekken er ikke like dramatisk, i hvert fall ikke på sedanen, som kommer til sommeren. Den lille knekken på bagasjelokket gir oss assosiasjoner til gamle Audi A4, men også nyere og frekkere biler som Nissan 350Z.

Vi er faktisk langt mer imponert over stasjonsvognhekken. Stasjonsvognen, som vil få navnet SW og som etterhvert vil etterfølge sedanen, har en tilsynelatende bred og lav hekk. Dette skyldes delvis to optiske triks. For det første strekker de to baklyktene seg langt fremover på siden av bilen. For det andre er bakrutekarmen plassert svært høyt, noe som i sin tur gir en uvanlig liten bakrute. Dette er nok ikke spesielt positivt med tanke på rygging, men gir unektelig et tøft utseende.

Store bakdører

Hva mener du?

Hva synes du om Peugeot 407? (Avsluttet)
Nydelig(82%) 3098
Grei nok(12%) 457
Stygg(6%) 216
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Når man iakttar 407 fra siden legger man merke til at bakdørskjøten strekker seg helt tilbake mot bakre hjulbue. Den uvanlig rette bakdørskjøten antyder også at Peugeot har evnet å lage en bakdør der nedre del er nesten like bred som den øvre. Det betyr sannsynligvis at inn- og utstigning vil foregå smertefritt.

Tidsriktig interiør

image: Her er nye Peugeot 407

Sammenlignet med den utgående 406, som kom i 1995, er selvsagt også interiøret i en helt annen divisjon. 407-interiøret domineres av en markert midtkonsoll og et tidsriktig, treeket ratt med aluminiumselementer i skjøtene mellom rattring og eker. Instrumentene ser ut til å være omgitt av aluminiumsringer.
Vi har foreløpig kun én innvending - den kronglete sjaltegaten i utgaver med automatgir.

Større, men ikke størst

Sedanversjonen av 407 er 467,6 centimeter lang og dermed 7,6 centimeter lengre enn 406. Bredden har økt fra 176,5 til 181,1 centimeter og høyden fra 140 centimeter til 144,5. Tilsvarende har akselavstanden økt med 2,5 centimeter til 272,5. Men selv om 407 altså er større enn sin forgjenger, blir den likevel ikke klassens største. Storebror vil fortsatt være Mondeo, med sin 480,4 centimeter.

Sju motorer

image: Her er nye Peugeot 407


Motorutvalget blir omtrent som i 406. Det betyr at 407 vil komme med en 1,8-liter (117 hk/163 Nm), en 2,0-liter (137 hk/190 Nm), en 2,2-liter (160 hk, 217 Nm) og en 3,0-liters V6-motor (210 hk, 290 Nm).
Nyheten er å finne på dieselsiden. 407 vil nemlig bli tilgjengelig med en 1,6-liters HDi-motor som skal yte 110 hk og 240 Nm. I tillegg kommer en ny 2,0-liters dieselmotor på 137 hk og 320 Nm. I motsetning til dagens dieselmotor tilfredsstiller disse kraftkildene EU4-kravene. Senere vil Peugeot også lansere en 2,7-liters, sekssylindret HDi-motor. Denne skal utvikles i samarbeid med Ford.

Girkasseutvalget vil bestå i to manuelle kasser, en fem- og en sekstrinns, og to automatkasser. Sistnevnte vil ha henholdsvis fire og seks trinn.

Tre utstyrsnivåer

image: Her er nye Peugeot 407


Verken utstyrsnivå eller priser er foreløpig klarlagt, men det som er klart er at 407 vil komme i tre utstyrsnivåer; Komfort, Sport og Executive. Det som også er klart, er at alle versjoner vil få rattbetjent radio, 6 kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Så spørs det om viktig utstyr som klimaanlegg og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) også blir standardutstyr.

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart priser og utstyrspakker blir offentliggjort. Vi regner også med å komme tilbake med prøvekjøring av 407 i god tid før bilen ankommer landet.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!