Nye X-Trail har selvsagt vært gjenstand for vinter-testing før lanseringen og, hvis prisen blir riktig, kan Nissan her ha en ny norgesbil å tilby stadig mer SUV-sultne norske kunder. Den blir for øvrig også tilgjengelig som syvseter. Foto: Nissan
Nye X-Trail har selvsagt vært gjenstand for vinter-testing før lanseringen og, hvis prisen blir riktig, kan Nissan her ha en ny norgesbil å tilby stadig mer SUV-sultne norske kunder. Den blir for øvrig også tilgjengelig som syvseter. Foto: NissanVis mer

Her er nye Nissan X-Trail

Ikke lenger noen boks på hjul, nye Nissan X-Trail. Nå har de fått dreisen på designen, synes vi.

Glem Nissan X-Trail - her er nemlig Nissan X-Trail! Dette er en flunkende ny folke-SUV som vil gå i klinsj med markedsledere som Mazda CX-5, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

LES OGSÅ:

TESTER: Folkesuv - hvilken bør du velge?

Helt ny Nissan X-Trail er gode nyheter for mange nordmenn som setter pris på denne modellens over gjennomsnittet gode fremkommelighet og røffe stil.

Nå utgjør riktignok designen på nykommeren et klart stilbrudd i forhold til forgjengeren, men det må sies å være på tide. Da forrige generasjon ble lansert var vi blant de mange som fikk inntrykk at de hadde glemt designbiten og bare satt sammen en bil etter ingeniørenes spesifikasjoner - uten å tenke på utseendet.

Her viser Nissan-boss Carlos Ghosn frem nye Nissan X-Trail i Frankfurt Foto: Nissan
Nye X-Trail har selvsagt vært gjenstand for vinter-testing før lanseringen og, hvis prisen blir riktig, kan Nissan her ha en ny norgesbil å tilby stadig mer SUV-sultne norske kunder. Den blir for øvrig også tilgjengelig som syvseter. Foto: Nissan

Røff, men sivilisert

Men nå synes det at designteamet har vært i aktivitet og for vår del oppleves resultatet som både i tråd med dagens tidsånd og som et hint til bilens misjon: Å kunne takle røffere underlag enn det ordinære på veier og bygater.

Nissan lover ihvertfall at bilens 4x4-system er ytterligere forbedret på nye X-Trail.

Nissan kommer med en helt ny Terrano

4x4

Nissan kaller systemet All Mode 4x4i. Med styring via en dreieknapp på midtkonsollen gir systemet deg valget mellom 2x4 (forhjulsdrift), Auto-modus, hvor systemet fordeler momentet etter behov, eller Lock, som gir permanent firehjulsdrift.

Video:

Fleksi-egenskaper

Også fleksibiliteten og allsidigheten skal være utviklet videre i nye X-Trail. Den får blant annet et dobbelt bagasjeromsgulv som gir fleksible oppbevaringsalternativer. Bagasjeområdet kan deles inn i et øvre og nedre område med et håndgrep. I øvre stilling kan gulvet holde inntil to 10-kilos kolli, og i nedre stilling 75 kilo.

Denne delte bagasjeløsningen gjør det mulig å oppbevare for eksempel en sportsvogn og større gjenstander på undersiden, og samtidig bagasjeplass på oversiden til mindre, lettere gjenstander.

Den midtre seteraden kan legges bakover og kan flyttes i lengderetningen, mens tredje seterad, som er tilleggsutstyr, kan felles forover for å øke bagasjeplassen bak.

TEST: Ny og bedre Nissan Note

Nye Nissan X-Trail kan utstyres med en tredje seterad. Foto: Nissan
Nye Nissan X-Trail kan utstyres med en tredje seterad. Foto: Nissan Vis mer

Motorer?

Når det gjelder tekniske data, er informasjonen fra Nissan i denne omgang ytterst sparsommelig, men vi blir lovet effektivisering på alle plan. Dette er ikke annet enn det stort sett alle konkurrentene gjør. Nissan hevder at de skal gjøre nye X -Trail til ledende i sin klasse på motoreffektivitet.

Ved å redusere friksjon som stjeler effekt i bilens drivverk, hevder produsenten at nye X -Trail får fremragende ytelser med den nyeste generasjonen av motorer med redusert størrelse. En liten motor som gir samme effekt som en større motor, men med bedre økonomi og mindre utslipp er metoden. Oppskriften på såkalt downsizing, altså - en trend som har bredt stadig mer om seg de senere årene.

Flere detaljer om motorer og modellutvalg for nye X-Trail vil bli kunngjort nærmere bilens salgsdato i Europa neste år.

Nissan blåser liv i Datsun-merket igjen - med ny modell

Up-to-date teknologi

Det vi får vite en del om er teknologien ombord, som heves til et nivå man for så vidt forventer i en nyutviklet bil i dag. Fører og passasjerer skal således kunne være fullstendig tilkoblet gjennom det nye NissanConnect-systemet med en rekke finesser.

I sin nyeste form har NissanConnect utviklet seg til å tilby smarttelefontilkobling slik at eieren er på nett med omverdenen uansett hvor turen går. Med dette hører tilgang til en planlagt serie med apper som dekker musikk, sosiale nettverk, underholdning og reise via en 7-tommers berøringsskjerm.

Interiøret i nye X-Trail ser oversiktlig ut. Mulighet for permanent oppkobling gir en mengde muligheter for tilgang til informasjon, planlegging og underholdning. Foto: Nissan
Nye Nissan X-Trail kan utstyres med en tredje seterad. Foto: Nissan

Turplanlegging

Den siste generasjonen satellittnavigasjon via Google vil introdusere en mengde informasjon, fra værmeldinger til lokalisering av bensinstasjoner, hoteller, restauranter og flere andre interessepunkter.

"Send to Car" -funksjonen gir føreren mulighet til å planlegge turen hjemmefra og så sende den til bilens NissanConnect -system med et tastetrykk. Systemet omfatter Bluetooth audio -streaming og mobiltelefonintegrasjon samt kontakter for AUX-in og USB.

I tillegg til mobiltelefonintegrasjon har systemet også Bluetooth audio-streaming. Man får tilgang til meldinger som gjennomsnittlig og momentan hastighet, navigasjon med kjøreinstruksjoner, audio-innhold, gjenkjenning av trafikkskilt, "øko"-kjøremeldinger osv.

Aktivt skjold

Det er også gjort en innsats på sikkerhetsfronten: Nye X-Trail blir således også utstyrt med Nissan Safety Shield med flere sikkerhetsfunksjoner.

Vi har testet Nissan Safety Shield.

Nye Nissan X-Trail introduseres i markedet først til våren og hit kommer den nok ikke før sommeren 2014.