Nå kan Freelander omsider gå i glemmeboken. Her kommer en flunkende ny innstegsmodell i Land Rover-modellrekken hvor bruddet med fortiden er tydelig gjennom valget av et helt nytt navn på bilen: Discovery Sport.
Modellfamilie
Den knyttes altså image-messig opp mot storebror Discovery som er i sin 4. generasjon per i dag. Neste år kommer for øvrig 5. generasjon, som blir en helt ny modell. Discovery Sport skal ifølge produsenten være det første medlemmet i en voksende familie av Discovery-modeller. Dette understrekes ved at det på fremsiden av panseret ikke står «Land Rover», men «Discovery».
Forventningspress
Land Rover har lagt listen høyt i SUV-klassen, der de utmerker seg som en av de beste konstruktørene. Det konstaterte vi senest under lanseringen av nyeste generasjon Range Rover Sport. Også når det gjelder kvalitetsundersøkelser/driftssikkerhet, har den britiske SUV-spesialisten gjort det langt bedre de siste årene enn tidligere.
Det er derfor ikke rart at det knytter seg store forventninger til nykommeren og det har lenge vært spekulert og fantasert om neste generasjon «kompakt»-Land Rover. Vi brakte vår første sak om den allerede i mars 2013.
5+2 konfigurasjon
Land Rover presenterer selv sin nye «baby» som «den mest allsidige og praktiske kompakte SUV i premiumklassen». Det er en påstand vi allerede gleder oss til å ettergå i test. Ikke nok med det: Nye Discovery Sport skal også ha fått optimal romutnyttelse med sin akselavstand på 274 centimeter, og den blir ifølge Land Rover markedets eneste kompakte SUV med 5+2 setekonfigurasjon. Vel å merke hvis man ikke anser Mitsubishi Outlander og Nissan X-Trail som «kompakte» - de er bare litt lengre enn Discovery Sports 459 centimeter.
Nå kan du kjøpe verdens første Range Rover
- Vår største utfordring har vært å kombinere progressivt design og overlegne kjøreegenskaper med den allsidigheten som vi vet er avgjørende for de som velger en SUV. Disse egenskapene skal møtes i harmoni, og det synes vi at vi har lykkes med i Discovery Sport, sier Gerry McGovern, designsjef på Land Rover, i en pressemelding.
Mindre luksus enn Range

Interiøret i Discovery Sport har premium-ambisjoner selv om vi ut fra bildene mener å se at de har differensiert i forhold til Range Rover-rekken ved å gjøre det litt mer «rustikt» og enkelt. Og med fokus på funksjonalitet. Bilen har integrerte oppbevaringsrom og en solid midtkonsoll som Land Rover presenterer som intuitiv. Og den skal matche kjørestillingen, som skal være «sportslig» (man må jo rettferdiggjøre «sport» i modellbetegnelsen). Fire 12-voltsuttak og seks USB-innganger skal sikre at alle tenkbare enheter kan lades samtidig.
Bilen tilbyr også et helt nytt underholdningssystem med berøringsskjerm, samt et Head Up-display (HUD), som projiserer informasjon på vindusruten.
Terrain Response
Når det gjelder drivverk og understell er dette først og fremst en Land Rover, men en moderne tolkning av det ikoniske merket. Den er utstyrt med en nyutviklet multi-link bakhjulsfjæring. Offroad-egenskaper er viktig og den nye modellen har den nyeste Terrain Response-teknologien og skal ha evne til å kjøre i inntil 60 cm høyt vann.
Målsetningen er at Discovery Sport skal ha de beste offroad-egenskapene i sin klasse. Det såkalte Active Driveline-systemet skifter ubemerket mellom to- og firehjulskjøring og skal tilpasse seg automatisk for optimalt drivstofforbruk og terrengkjøring.

Mer nøysom motor
De allerede eksisterende firesylindrede bensin- og dieselmotorene kommer i tilpassede versjoner og senere i 2015 lover produsenten at det kommer en effektiv ED4 turbodieselmotor med CO2-utslipp på kun 119 gram per kilometer. Dette kan sammenlignes med utslippet til en betydelig mindre familiebil.
Discovery Sport leveres dessuten med en 9-trinns automat eller 6-trinns manuelt gir, og man kan også velge mellom to- og firehjulsdrift. Selv om vi finner det nesten selvmotsigende å skulle velge en Land Rover uten 4x4.
Discovery Sport er som første i sin klasse utrustet med fotgjenger-airbag og har som andre Land Rover-modeller et automatisk nødbremsesystem.
Se lanseringsvideoen:
Også i Norge lanseres bilen om kort tid og den kommer i utstyrsgradene S, SE, HSE og HSE Luxury.
Vi kommer tilbake med mer detaljer når dette blir tilgjengelig.
Forhandlerlansering vil finne sted den 28. februar 2015, men prisene blir kjent i oktober. Nye Land Rover Discovery Sport skal i all hovedsak konkurrere med Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60. I det feltet vil den ha et klart konkurransefortrinn overfor dem som ønsker en tredje seterad.
Land Rover-importøren forventer å selge 600 biler i løpet av det første salgsåret.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.