FJERNSTYRT REKKVERK: I Granfosstunnelen i Oslo og Bærum har de fått nye og påkostede midtrekkverk som kan beveges fra Vegtrafikksentralen. Mellom retningene er det mulighet for å svinge rekkverket 45 grader, slik at trafikken flyttes over i motsatt kjørefelt. Foto: Statens vegvesen
FJERNSTYRT REKKVERK: I Granfosstunnelen i Oslo og Bærum har de fått nye og påkostede midtrekkverk som kan beveges fra Vegtrafikksentralen. Mellom retningene er det mulighet for å svinge rekkverket 45 grader, slik at trafikken flyttes over i motsatt kjørefelt. Foto: Statens vegvesenVis mer

Granfosstunnelen i Oslo og Bærum

Her er Norges første fjernstyrte rekkverk

Det moderne rekkverket skal kunne sørge for mer effektiv avvikling av trafikken ved ulykker og uforutsette hendelser.

Etter 23 måneder med arbeid ble oppgraderingen av Granfosstunnelen mellom Oslo og Bærum i Akershus avsluttet i forrige uke.

I anledning oppussingen har det dukket opp en ny detalj, nemlig to fjernstyrte rekkverk - Norges første i sitt slag, skal vi tro Vegvesenet selv.

- Dette er midtrekkverk som skiller kjøreretningene i tunnelen, forteller prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen Øst til Dinside.

Granfosstunnelen ligger på den østre siden av Ring 3, rundt Oslo. De to tunelløpene er på henholdsvis 1.179 og 1.019 meter.

Dirigerer trafikken

Det er langt fra uvanlig at rekkverk på slike steder er bevegelige eller flyttbare. For om det skulle oppstå noe uforutsett, som for eksempel en ulykke i et av tunelløpene, må trafikken kunne dirigeres over i motsatt kjøreretning - nettopp ved å åpne midtrekkverket.

Nyvinningen i Granfosstunnelen er imidlertid at denne funksjonen er fjernstyrt, fra Vegtrafikksentralen (VTS).

Se en kort «minutt-for-minutt»-video av det fjernstyrte rekkverket lenger ned i saken.

Om det skulle skje en hendelse kan VTS enkelt både sperre hele eller deler av Granfosstunnelen, samtidig som de åpner den for toveistrafikk i det andre løpet via fjernstyring.

- Tidligere har vi vært nødt til å sende en driftsentreprenør fysisk til tunnelen for å åpne rekkverket, før man kunne flytte trafikken. Det må vi ikke lenger. Slik sparer vi mye tid, forklarer Hilde Ulvik engasjert.

Her tester Statens vegvesen Norges første fjernstyrte rekkverk. Granfosstunnelen er to tunneler på Ring 3 i Oslo og Bærum. Hver av de to tunnelene har to kjørefelt - den østre og vestre tunnelen er henholdsvis 1179 og 1019 meter lange. Vis mer

Koster millioner

Skeptikere vil kanskje spørre seg om rekkverk med slik teknologi er like trafikksikre som tradisjonelle rekkverk. Det er de, ifølge prosjektlederen.

- Vi mener dette øker trafikksikkerheten, siden Vegtrafikksentralen nå kan stenge tunellen kjappere. Rekkverkene har også varmekabler, slik at de kan betjenes på vinteren, forklarer hun.

- Men nå har vi ingen av disse fra før, så dette blir også å regne som et pilotprosjekt, legger Ulvik til.

Vegvesenet har måttet punge ut om lag fem millioner kroner for en pakke med to fjernstyrte rekkverk. Det er 3,6 millioner mer enn de 1,4 millionene det koster for to manuelt betjente rekkverk.

- I Granfosstunnelen vurderer vi trafikken som så stor at et stopp i rushtida ville gitt store samfunnsøkonomiske kostnader. Rekkverkene er så dyre at vi ikke vil ta dem i bruk på lavtrafikkerte tunneler, forklarer Hilde Ulvik.

TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen
TESTES: Slik så det ut da Vegvesenet testet de fjernstyrte rekkverkene. Foto: Statens vegvesen

PS: I noen tunneler finnes det allerede fjernstyrte bommer, som svinger oppover. Slike var det ifølge Statens vegvesen ikke plass til i Granfosstunnelen. Dermed meldte behovet seg for de sidegående, fjernstyrte rekkverkene seg.

- I vestlig ende av tunnelen er overkjøringssona inne i selve tunnelportalen, mens på østlig side er det nærhet til andre strømførende anlegg som gjør at det ikke er egnet for en vanlig bom, forklarer Ulvik.