Salg av elbiler og ladbare hybrider

Her er Norge best i verden

Ingen har en større andel av elbiler og ladbare hybrider av det totale nybilsalget, enn Norge. Men ser man på antall biler som selges, er det andre land som selger MYE mer.

- NORGE I TET: En fersk undersøkelse bekrefter det vi har visst lenge, at Norge er veldig langt foran andre land når det kommer til andel elbiler og ladbare hybrider utgjør av nybilsalget. Men ser man kun på salgstallene over antall biler solgt, knuser Kina oss langt ned i støvlene. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
- NORGE I TET: En fersk undersøkelse bekrefter det vi har visst lenge, at Norge er veldig langt foran andre land når det kommer til andel elbiler og ladbare hybrider utgjør av nybilsalget. Men ser man kun på salgstallene over antall biler solgt, knuser Kina oss langt ned i støvlene. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Det er ingen hemmelighet at Norge er i en klasse for seg selv når det kommer til elbilsalg: Det er ingen andre land som kan skilte med at en så stor andel av nybilsalget er nettopp elbiler og ladbare hybrider.

I en fersk oversikt fra den amerikanske statistikktjenesten Statista, har de satt sammen statistikker om nybilsalg verden rundt - og Norge utpekes som størst i verden når det kommer til nettopp andel elbiler og ladbare hybrider, av det totale nybilsalget.

Men når det kommer til antall biler som selges, er det andre land som knuser Norge.

- Norge tar ledelsen

- Her tar Norge ledelsen, skriver Statista i en artikkel om emnet.

Som du kan se av statistikken nedenfor, ligger Norge langt foran de andre, når man ser på andelen elbiler og ladbare hybrider av nybilsalget.

Statista påpeker ganske riktig at grunnen til dette blant annet er de økonomiske incentivene gitt av de norske myndighetene, samt den høye prisen på en bil som går på bensin eller diesel:

- Først og fremst pålegger landet voldsom importavgift og registreringsavgift, noe som gjør biler betydelig dyrere enn i USA. Ved å frafalle disse oppgaver for elbiler, subsidierer Norge effektivt EV-kjøp på et nivå som et større land som USA ikke hadde råd til, skriver Statista.

Her kan du se tallene:

Den er gjengitt på engelsk, fra Statista. Vi gjør oppmerksom på at tallene viser både til tall for elbiler og ladbare hybrider.

I 2018 var andelene i Norge 17,9 prosent for ladbare hybrider og 31,2 prosent for elbiler - altså til sammen 49,1.

Infographic: Electric Mobility: Norway Races Ahead | Statista You will find more infographics at Statista

Kina er størst i enhetssalg

Men, som Statista også påpeker, og som du kan se i den lille rammen inne i tabellen ovenfor:

Selv om Norge er størst når det kommer til andel av salget, er det andre land som leder når man ser på det totale antallet enheter som er solgt.

Da er det Kina som leder, og de leder stort:

  • I Kina ble det i 2018 solgt til sammen 1.053.000 elbiler og ladbare hybrider
  • I USA ble det solgt 361.000
  • I Norge var det sammenliknbare tallet 73.000

Og bare for å sette et perspektiv på salgstallene og de totale volumene i disse landene:

1.053.000 elbiler og ladbare hybrider i Kina tilsvarer 4,4 prosent av det totale nybilsalget i landet, og de 361.000 bilene i USA tilsvarer 2,1 prosent av totalsalget der.

I Tyskland ble det solgt 67.658 elbiler og ladbare hybrider i 2018 (2 prosent av totalsalget); i Storbritannia var tallet 59.947 (2,5 prosent); i Japan var tallet 52.013 (1,2 prosent) og i Frankrike 42.653 (2,1 prosent).