KATTA UT AV SEKKEN: Dette er offisielt Fords neste familiefrakter, inntil videre kalt konseptbil da dette er et unikt eksemplar for å vise frem designen på neste S-Max. Og slik blir den altså. Foto: Ford
KATTA UT AV SEKKEN: Dette er offisielt Fords neste familiefrakter, inntil videre kalt konseptbil da dette er et unikt eksemplar for å vise frem designen på neste S-Max. Og slik blir den altså. Foto: FordVis mer

Her er neste Ford S-Max

Ford S-Max har vært en populær familiefrakter her i landet. Nå får den snart avløsning.

Ford har i forkant av bilutstillingen i Frankfurt avduket den neste fleksibilen Ford S-Max, som i denne omgang har fått etternavnet Concept. Den presenteres som et kompromissløst produkt som skal ta S-Max enda et steg vide hva gjelder design, mer avansert teknologi og det Ford lover blir faglig høyverdig håndverk.

LES OGSÅ:

TEST: Ford S-Max, rimeligste utgave (2011)

"Kjerneverdier"

– S-Max-sjåføren har høye forventninger og ser på sin bil som et kjøretøy det bare finnes ett av, sier Martin Smith, direktør for Fords designvirksomhet i Europa. – Vår oppgave var å overgå forventningene på alle områder, samtidig som vi tok vare på kjerneverdiene som gjør at kundene velger S-Max.

Eksteriør:

KATTA UT AV SEKKEN: Dette er offisielt Fords neste familiefrakter, inntil videre kalt konseptbil da dette er et unikt eksemplar for å vise frem designen på neste S-Max. Og slik blir den altså. Foto: Ford

Hvis vi skal dømme etter bildene (se lenger ned) må vi innrømme at blant annet interiøret slettes ikke ser så verst ut. Ford S-Max Concept har også, ifølge Ford, tatt mål av seg til å flytte listen "flere hakk oppover" når det gjelder utstyr og teknologier.

Avansert kommunikasjon

Akkurat når det gjelder teknologien, har Ford utvilsomt en høy grad av troverdighet, for med nye generasjoner av Focus og Fiesta, har de vist at det er mulig å introdusere mer avansert kommunikasjons- og sikkerhetsteknologi også i de mer "folkelige" bilklassene.

Ford Sync er en del av dette. Den er ifølge Ford sentrum for bilens avanserte kommunikasjonsfunksjoner. En annen del er MyFord Touch, som gir trådløs internettilgang. Dette gjør det mulig også for dem som sitter i baksetene å integrere nettbrett, smartmobiler og laptoper med bilen.

Dagens Ford Sync kan du lese om her.

Sync AppLink kommer i tillegg, og skal gi sjåføren stemmestyring over appene på smartmobilen, som for eksempel Spotify, Kaliki, Glympse og Aha, som bringer musikk, nyheter, personifisert informasjon, lokalisering og navigasjonsmuligheter inne i bilen.

Interiør:

Passer på hjertet ditt!

Men det stopper ikke der. I utgaven som demonstreres i neste S-Max skal også Ford Sync muliggjøre ytterligere funksjoner med den hensikt å forbedre helse og velvære.

For eksempel vil Fords ECG hjerterytmeovervåker registrere sjåførens hjerteaktiviteter og gi opplysninger om hjerteaktiviteter over lange perioder, data som ellers ville måtte registreres hos legen. Det gir også mulighet for å la Ford Sync varsle medisinske eksperter om uvanlig hjerteaktivitet, og til og med utløse sikkerhetssystemer i en nødsituasjon.

Glukosenivå-overvåkning tilkoblet Ford Sync skal på sin side kunne varsle foreldrene dersom et barn som sover i baksetet har et diabetesanfall.

Denne bilen gir Ford hodebry

Bil-til-bil-forbindelse

Fords bil-til-bil-kommunikasjonsteknologi, som kan minne om den BMW i sin tid introduserte, gjør at bilen kan "snakke" med kjøretøy som har tilsvarende utstyr, for eksempel for å varsle om at et møtende kjøretøy befinner seg på gal side av motorveien, eller at et kjøretøy har stoppet på et potensielt farlig sted, som bak en uoversiktlig sving.

Den nye generasjonen av Ford Intelligent Protection System har for sin del utstyr som identifiserer fotgjengere, og som automatisk kobler til bremsene dersom det er fare for påkjørsel.

Parkerer og beskytter

Avanserte versjoner av neste generasjon Ford Aktiv parkeringsassistent skal kunne utføre såkalt perpendikulær, eller vinkelrett, parkering, har varsel for kryssende trafikk, og kontroll med både styring, giring og bevegelser forover og bakover. Samtidig varsles sjåføren om trafikk som nærmer seg fra siden når det kjøres ut av en parkeringsplass.

Ford Escort er tilbake

Liten, ny motor

En ny Ford-drivlinje introduseres med nye S-Max. En helt ny 1,5-liters EcoBoost bensinmotor med turbo, doble uavhengige variable kamakseltider og diverse andre forbedringer skal øke både effekt og forbedre drivstofføkonomien, uten at vi har fått noen konkrete tall å forholde oss til.

–Med S-Max Concept tar vi rett og slett mål av oss til å demonstrere det nivået og omfanget Fords teknologier vil ha i fremtidige generasjoner av bilmodeller, avslutter markedsdirektør Haugaard.