På veien: Slik vil nye EQC ta seg ut på veien, når den kommer i begynnelsen av 2019. Foto: MB
På veien: Slik vil nye EQC ta seg ut på veien, når den kommer i begynnelsen av 2019. Foto: MBVis mer

Presentert i Stockholm:

Her er Mercedes-Benz EQC

For første gang er bilen trillet frem i offentligheten uten kamuflasje. Dette er hva vi har fått vite.

På et arrangement i Stockholm trillet Mercedes-Benz endelig frem sin lenge etterlengtede fullelektriske bil, EQC. Ventelisten med kunder er lang, og nå får kundene for første gang se hva de faktisk har ventet på.

AVSLØRT: Bildet er tatt umiddelbart etter avdukingen av nye EQC. Dieter Zetsche og Ola Källenius er de to til høyre. Foto: Knut Moberg
AVSLØRT: Bildet er tatt umiddelbart etter avdukingen av nye EQC. Dieter Zetsche og Ola Källenius er de to til høyre. Foto: Knut Moberg Vis mer

Da Dieter Zetsche endret scenen i Stockholm kunne han ikke la være å takke et av overhodene i Mercedes, svenske Ola Källenius, for å være vert for eventet. Han klarte heller ikke la være å kommentere andre episoder der selskapet har erfaring med Sverige, og hintet naturligvis til elgtesten.

Det var nemlig her den famøse episoden med A-klasse som veltet fant sted.

Denne gangen er det langt hyggeligere ting som står i fokus.

Her er Mercedes-Benz EQC

Det ferdige produktet

Allerede i juli var vi i den spanske ørkenen og så bilen, fikk en kjøretur, og ble forklart det som den gang allerede var klart.

Spesifikasjonene vi fikk da er som ventet overholdt, og i noen eksempler overgått.

Rekkevidden etter WLTP-standarden er fortsatt lovet å være over 400 km. Noe mer er det ikke å si, ettersom bilen enda ikke er ferdig testet etter WLTP-normene. Dermed lar det seg heller ikke gjøre å opplyse noe eksakt. Mercedes vet derimot forbruket, som er oppgitt til 2,22 kWh/mil, kombinert.

Samlet får bilen en kombinert effekt på 408 hestekrefter fra et dreiemoment på svimlende 765 Nm, fordelt på to elmotorer - en foran og en bak.

NY DESIGN: For å markere at det er snakk om en helt ny bil og drivlinje har MB klekket ut et nytt designspråk. Foto: MB
NY DESIGN: For å markere at det er snakk om en helt ny bil og drivlinje har MB klekket ut et nytt designspråk. Foto: MB Vis mer

Batteriet

De endelige tallene for batterikapasiteten oppgis nå å være 80 kWh. Dog har ikke Mercedes-Benz oppgitt hvorvidt dette er brutto eller netto kapasitet, og de ønsker heller ikke fortelle hvem som er produsent av cellene. Cellene kjøpes ferdig av produsent, og pakkes til det ferdige batteriet av Mercedes selv.

Selve batteriet består av 6 moduler med til sammen 384 lommeceller.

Ladehastigheten har vi tidligere fått opp gitt til 115 kW, sist under vår gjennomgang av bilen i sommer, men nå har Mercedes endret tallet til 110 kW, vel og merke på hurtigladere som kan levere dette. Til gjengjeld skal den kunne lade med 110 kW hele veien fra 10 prosent gjenværende batterikapasitet (SOC - state of charge), og hele veien opp til 80 prosent. Etter dette daler hastigheten, som på alle andre biler.

Ombordladeren er forøvrig vannkjølt sak med en maksimal effekt på 7,4 kW

LED-LYS: LED-lysene i baklyktene er satt i bilens fulle bredde. Foto: MB
LED-LYS: LED-lysene i baklyktene er satt i bilens fulle bredde. Foto: MB Vis mer

Smarte systemer

En av hemmelighetene som Mercedes er stolte av er regenereringen. Bilens MBUX-system skal være en av årsakene til at bilen får såpass god rekkevidde, forteller de, og forklarer at den gjennom navigasjonen og andre sensorer leser hvordan veiens beskaffenhet fremfor den er.

Den leser også endringer i elevasjon, og er dermed klar for det som kommer.

Bilen er forøvrig litt større enn slektningen GLC, selv om de deler akselavstanden. Den totale lengden er her 4,76 meter. Dette gir generelt bedre plass og større bagasjerom, for batteriet er selvfølgelig lagt helt i bunnen av bilen.

KJENT STIL: Vi kjenner oss lett igjen i EQC. Luftedysene er firkantede, i motsetning til slektiningene. Foto: MB
KJENT STIL: Vi kjenner oss lett igjen i EQC. Luftedysene er firkantede, i motsetning til slektiningene. Foto: MB Vis mer

Interiøret er typisk Mercedes, og følger de samme trendene som nyeste E-klasse startet, og deretter er fulgt opp av A-klasse. Den lange planken med to skjermer er med andre ord på plass, samtidig som resten av kontrollene er kjente.

For å få noe forskjell har Mercedes valgt å lage firkantede luftedyser på EQC, mot runde i eksempelvis A-klasse. Så til noe alle lurer på – hengerfestet.

Ja, den kan trekke henger, og vekten er oppgitt til 1.800 kg.

Som det ble sagt under lanseringen, bilen er 100 prosent elektrisk, og den er 100 prosent Mercedes. Her er noen av de øvrige spesifikasjonene:

Tekniske data
CO2-utslipp0 g/km
Forbruk:2,22 kWh/mil
Rekkevidde:Mer enn 400 km
Drivsystem:2 asynkrone motorer
Kombinert effekt:408 hk
Dreiemoment:765 Nm
Hjuldrift:4wd
0-100 km/t:5,1 sek.
Toppfart:180 km/t
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:80 kWh
Batterivekt:650 kg
LxBxH (cm):476 x 188 x 163
Sporvidde f/b:163x162 cm
Akselavstand (cm):287
Bagasjeromsvolum:ca. 500 liter
Egenvekt:2425 kg.
Tilhengervekt:1800 kg.

Saken oppdateres fortløpende.