Offisielle bilder av Volkswagen Golf 8

Her er helt nye VW Golf!

Bilder av de første offisielle bildene av den nye generasjonen VW Golf lekket til tysk presse før den ble avduket. Men nå er den lansert, og vi vet mer.

ÅTTENDE GENERASJON: Her er et av de første bildene av det som har vært norsk bestselger i mange år - men har denne noen sjanse til det, tro? Bildet ble lekket til medier sammen med de andre før bilen ble vist den 24. oktober. Foto: Volkswagen
ÅTTENDE GENERASJON: Her er et av de første bildene av det som har vært norsk bestselger i mange år - men har denne noen sjanse til det, tro? Bildet ble lekket til medier sammen med de andre før bilen ble vist den 24. oktober. Foto: Volkswagen Vis mer

Norges mest solgte bilmodell gjennom flere år, VW Golf, kommer nå i sin åttende generasjon og ble offisielt avduket torsdag 24. oktober (klokka 18.30). Denne begivenheten kan ses igjen her:

Presentasjon av VW Golf 8 i Autostadt

Dinside presenterte imidlertid i forkant av presentasjonen de lekkede bildene, som egentlig ikke skulle vært vist før det tidspunktet. Flere bilder har kommet etter hvert - du kan se dem lenger ned.

VW Golf-salget i Norge

2019 2018 2017 2016 2015
VW Golf7.9129.85912.16413.14816.388

Tabellen viser antal VW Golf-biler registrert i Norge siden 2015. 2019-tallene er inkludert til og med september. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

En ener over lang tid

VW Golf er den viktigste modellen i Volkswagen-sortimentet, og har som nevnt lenge vært den mestselgende bilmodellen her i landet. Det skal imidlertid presiseres at dette den siste tiden har vært hovedsakelig takket være den elektriske utgaven - e-Golf.

OVERRASKER INGEN: Ingen tvil: Det er en Golf. Bildet ble på forhånd publisert i flere tyske og britiske medier og ifølge britiske AutoExpress, var det en tysk avis som ved en feiltakelse først publiserte bildene på nett - der de ble fanget opp av ivrige Insta-brukere. Foto: Volkswagen
OVERRASKER INGEN: Ingen tvil: Det er en Golf. Bildet ble på forhånd publisert i flere tyske og britiske medier og ifølge britiske AutoExpress, var det en tysk avis som ved en feiltakelse først publiserte bildene på nett - der de ble fanget opp av ivrige Insta-brukere. Foto: Volkswagen Vis mer

Publisert ved en feiltakelse

I forkant av kveldens avduking hadde en ukjent kilde fått tak i bildene, for så å lekke dem. Dette ble visstnok gjort via en feilpublisering på et tysk nettsted. Deretter er bildene havnet på nett via Instagram, og ble tidlig publisert av blant andre tyske AutoBild.

Det er imidlertid heller tvilsomt om nye Golf blir noen bestselger i Norge neste år. Riktignok skal det komme en ladbar versjon, men noen ny e-Golf blir det ikke noe av - den rollen er det den allerede lanserte VW ID3 som skal ta seg av.

FØRERMILJØET: Slik ser helt nye VW Golf ut fra førersetet. Foto: Volkswagen
FØRERMILJØET: Slik ser helt nye VW Golf ut fra førersetet. Foto: Volkswagen Vis mer
INFOTAINMENT: Slik ser skjermen i åttende generasjon VW Golf ut. Foto: Volkswagen
INFOTAINMENT: Slik ser skjermen i åttende generasjon VW Golf ut. Foto: Volkswagen Vis mer
EKSTERIØR: Åttende generasjon VW Golf har vokst noe - men ikke mye. I snitt har en VW Golf rullet ut av fabrikkene hvert 40. sekund - i over 40 år! Foto: Volkswagen
EKSTERIØR: Åttende generasjon VW Golf har vokst noe - men ikke mye. I snitt har en VW Golf rullet ut av fabrikkene hvert 40. sekund - i over 40 år! Foto: Volkswagen Vis mer

Som man kan gjette utfra bildene, blir ikke nye Golf svært ulik den utgående når det gjelder dimensjoner. Interiøret blir oppgradert til en standard man forventer i dag, med en førerorientert digital cockpit med større skjermer, både foran føreren og på dashbordet.

Bilen vil bli selvkjørende i større grad enn forgjengeren og VW har allerede annonsert at den er konstruert for å kunne være koblet til nett til enhver tid.

Åtte motoriseringer

Totalt kommer Golf 8 med åtte nye drivlinjer med opptil 17 prosent lavere forbruk enn før.

Motortypene er TSI, TDI, TGI, eTSI og eHybrid. Fremdriften i nye Golfen kan besørges enten av bensin (TSI), diesel- (TDI), naturgass- (TGI), mildhybrid- (eTSI) eller ladbare hybrid-drivlinjer (eHybrid). Alle bensin- og dieselmotorene har direkteinnsprøytning og turboladning. Ytelsene vil strekke seg fra 90 hestekrefter til over 300 hk.

Nytt i motorprogrammet er en 3-sylindret bensinmotor med 90 eller 110 hestekrefter og to firesylindrede dieselmotorer med 115 og 150 hestekrefter.

De nye TSI-motorene fungerer med en såkalt TSI-Miller forbrenningsprosess, som skal gi spesielt lave forbruks- og utslippsverdier. En TDI-nyhet: Her hevder Volkswagen at de reduserer utslippene av NOx-gasser med inntil 80 prosent takket være en dobbelinnsprøytning av tilsetningsstoffet «AdBlue». De nye dieselmotorene skal også bruke opptil 17 prosent mindre drivstoff enn forgjengerne.

image: Her er helt nye VW Golf!

Hybrid-offensiv

Hybridoffensiven hos VW starter ifølge dem med lanseringen av den nye Golfen. Det er snakk om tre eTSI og to eHybrid. Bilen blir dermed tilgjengelig med hele fem hybriddrivlinjer. 48-voltteknologi, som har vært kjent hos søsterprodusenten Audi en god stund, er en nyhet hos Volkswagen. En 48-volt reimdrevet starter og generator, et litium-ion-batteri på 48-volt, og den nyeste generasjonen av de effektive TSI-motorer blir til eTSI – den nye betegnelsen på mildhybridmodeller.

Merkbare fordeler er ifølge VW at forbruket reduseres med rundt 10 prosent (WLTP), samtidig som de er svært smidige og komfortable. Tre ytelsesversjoner av eTSI blir tilgjengelig: 110, 130 og 150 hester.

I tillegg vil den åttende generasjonen av bestselgeren bli tilgjengelig med to ladbare hybriddrivlinjer. En ny, optimalisert versjon av eHybrid leverer 204 hestekrefter, mens den mer sportslige tilnærmingen GTE, som er en videreutvikling av forgjengeren, nå leverer 245 hester. Begge Golfene med eHybrid er utstyrt med et større litiumion-batteri på 13 kWt, som gir Golf lengre elektrisk rekkevidde, og gjør det mulig å kjøre Golf med nullutslipp i nærtrafikk.

MER SOM AUDI: Digital cockpit med ulike mulige konfigurasjoner - som her, med kartet i instrumentpanelet. Foto: VW
MER SOM AUDI: Digital cockpit med ulike mulige konfigurasjoner - som her, med kartet i instrumentpanelet. Foto: VW Vis mer

Nye utstyrsnivåer

Volkswagen konfigurerer utstyrsnivåene til Golf helt på nytt. De tidligere Trendline, Comfortline og Higline blir erstattet av Golf, Life og Style, samt en sportslig R-line versjon. Alle de nye utstyrsnivåene inneholder ifølge importøren betydelig mer enn de sammenlignbare forgjengerne. Golf blir for øvrig nå bare tilgjengelig med fem dører.

Basiskonfigurasjonen inneholder for eksempel LED-lykter foran og bak, nøkkelfri start og digital cockpit. I tillegg kan basisversjonen benytte «We Connect»- og «We Connect Plus»-tjenestene, og den vil få multifunksjonsratt, automatisk klimaanlegg, «Lane Assist», det utvidede «Front Assist»-systemet, og «Car2X».

I løpet av de nærmeste årene vil også Golf GTI og GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE og Golf R-modeller bli lansert. Importøren presiserer at verken TDI, TGI, modellene med manuelt gir, GTD eller R-versjonene, skal tilbys i Norge.

Flere bilder:

7 + 1: Her ser vi samtlige Golf-generasjoner som er kommet på markedet de 45 siste årene. Som vi ser har designen bare utviklet seg gradvis og grunnfilosofien har hele tiden vært den samme. Foto: VW

Saken er oppdatert.