VIST FRAM: Dinside var først til å prøvekjøre Kia Prooceed, da vi testet den i forbindelse med Årets Bil i Europa-lanseringen. Nå er også bildene av en umaskert bil sluppet. Foto: Kia
VIST FRAM: Dinside var først til å prøvekjøre Kia Prooceed, da vi testet den i forbindelse med Årets Bil i Europa-lanseringen. Nå er også bildene av en umaskert bil sluppet. Foto: KiaVis mer

Første prøvekjøring av Kia Proceed

Her er en Kia du vil snu deg etter på gata

Kia Proceed har et utseende som minner om Porsche Panamera. I tillegg er den overraskende praktisk og sportslig å kjøre. Vi vet, for vi har fått de første milene bak rattet.

Nye Kia Ceed, en bil som tyske medier har plassert foran hjemmefavoritten VW Golf i tester, er på plass i Norge. Praktisk, velkjørende og godt utstyrt, men ikke veldig spennende.

Det gjør Kia noe med, når Proceed lanseres rundt nyttår. Dinside har altså fått prøvekjørt den og tatt et nærmere blikk på bilen.

Fra torsdag 13. september fikk vi også lov til å publisere bildene av en umaskert Kia Prooceed.

- Målet har vært å designe en bil som vekker følelser. Samtidig har vi klart å gi den et praktisk innhold som vil overraske de fleste. En bil som Proceed, en såkalt shooting break, har du ikke sett i denne klassen før, sier Kias designsjef Peter Schreyer, når vi treffer ham under den første prøvekjøringen av bilen i Frankfurt.

I første omgang får vi lov til å vise fram en lett kamuflert utgave, men alt på bilen er ferdig. Om ei uke får vi lov til å vise fram bilen uten kamuflasjen.

Vekker følelser

Proceed bygges på stasjonsvogn-utgaven av Ceed, men har et elegant og kupéaktig design, som minner ganske mye om selveste Porsche Panamera bakfra. Den er lavere enn noen andre biler i klassen, og har designelementer som gir den et sportslig preg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er ikke bare utseendet som er sportslig. Førersetet passer oss bortimot perfekt. Det gir god støtte, samtidig som det er overraskende komfortabelt.

FØRSTE PRØVEKJØRING: Ikke bare utseendet, men også kjøreegenskapene, gjør Proceed til en svært spennende bil, avslører vår første prøvekjøring. Foto: Rune Korsvoll
FØRSTE PRØVEKJØRING: Ikke bare utseendet, men også kjøreegenskapene, gjør Proceed til en svært spennende bil, avslører vår første prøvekjøring. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kjøreegenskapene følger opp det utseendet lover. GT-utgaven, som vi har kjørt, har en 1,6-liters turbomotor på 204 hester. Det høres kanskje ikke veldig mye ut, men den har nok krefter til å gi oss en sportslig kjøreopplevelse - spesielt på svingete veier med en sjutrinns dobbeltkløtsj-automatgirkasse, slik som i vår testbil.

Girkassa skifter komfortabelt i bykjøring, men betydelig raskere og mer presist når kjørestilen blir mer sportslig. Med hendler bak rattet kan vi styre girkassa «manuelt» og få girskiftene akkurat når vi ønsker.

SPILLER PÅ FØLELSER: – Proceed skal vekke følelser. Det var det viktigste for oss, sier Kias designsjef Peter Schreyer til Dinsides journalist. Foto: Kia
SPILLER PÅ FØLELSER: – Proceed skal vekke følelser. Det var det viktigste for oss, sier Kias designsjef Peter Schreyer til Dinsides journalist. Foto: Kia Vis mer

Gir gåsehud

Understellet er strammet opp en god del fra de mindre Ceed-utgavene, og styringen er mer presis. Det gir et sikkert og stabilt veigrep og en følelse av full kontroll på de svingete veiene, i Taunus-fjellene rundt Frankfurt.

Foreløpig har vi ikke fått mulighet til å sette bilen på mer ekstreme prøver enn dette, men den følger styreutslagene bortimot perfekt, og det lover godt. I tillegg har Kia-ingeniørene gjort en god jobb med lyden fra eksosanlegget, slik at det gir oss en antydning til gåsehud når vi velger en sportslig kjørestil med godt gasspådrag.

For å oppnå disse sportslige egenskapene, har ingeniørene strammet opp understellet i Proceed GT noe mer enn i utgavene med de mindre motorene. På fin asfalt er det ingenting å utsette på fjæringskomforten. På asfalt med små ujevnheter blir imidlertid fjæringen relativt stump og stiv. Hvordan det innvendige støynivået blir når vi får bilen på grov, norsk asfalt, gjenstår å høre.

GIR GÅSEHUD: Nye Kia Prooceed framprovoserer gode følelser i kroppen. Foto: Kia
GIR GÅSEHUD: Nye Kia Prooceed framprovoserer gode følelser i kroppen. Foto: Kia Vis mer

Større enn stasjonsvogn

Men det er altså mer med Proceed enn sportslige kjøreegenskaper. Kia har også ønsket å lage en praktisk bil.

Proceed er 4,61 meter lang – et lite hakk større enn stasjonsvogn-utgaven av Ceed. Det betyr at den har fått et romslig bagasjerom, som ifølge Kia kan laste 594 liter. Det inkluderer plassen for reservehjul og de smårommene under gulvet.

Femdørsutgaven av Ceed har til sammenlikning et bagasjerom på 395 liter. Bakseteryggene er delt 40-20-40 og kan felles ned ved behov for større plass. Dermed blir dette faktisk et godt alternativ til en stasjonsvogn.

Baksetet er imidlertid ikke det som har hatt høyest prioritet hos designerne, men likevel er det bra plass til to voksne her. Vi sitter lavt, men beinplassen er god og bilen er registrert som en femseter. Alt moderne sikkerhetsutstyr, som automatisk bybrems for biler og fotgjengere, er standard fra rimeligste utgave. I tillegg kan du få aktiv styring, som holder bilen midt i kjørefeltet, aktiv fartsholder, som følger bilen foran i kø, ventilerte skinnseter, varme i rattet og i baksetet i de dyrere utgavene.

Her er en Kia du vil snu deg etter på gata
Begge foto: Kia
Begge foto: Kia Vis mer

Koster ekstra

- Vi mener at kundene til en bil som dette er villig til å betale en del ekstra, bare på grunn av det spennende utseendet, sier Peter Schreyer.

Hvor mye vil han ikke si, for Proceed kommer ikke til Norge før rett etter nyttår. Prisene blir ikke bestemt før nærmere jul. Det vi vet er at GT-utgaven blir den dyreste.

Bilen kommer også med tre mindre motorer: Bensinmotorer på 120 og 140 hester, samt en dieselmotor på 136 hester. Du får det samme kule utseendet, men disse vil oppleves mindre sportslige bak rattet. Det er ikke bare på grunn av lavere ytelse, men også på grunn av at hjulopphenget ikke er justert på samme måte, setene ikke er like sportslige og så videre.

Dermed blir de også rimeligere. Uansett blir prisen høyere enn tilsvarende stasjonsvogn-utgaver, men «betydelig lavere enn Mercedes CLA Shooting Break«, ifølge Kias prosjektsjef Alper Celik.

Vi tipper at en Proceed med 140 hesters bensinmotor vil koste rundt 375.000 kroner.

Dinside/Dagbladet/Autofil har fått prøvekjørt Kia Prooceed tidlig - først i Norge - på grunn av vår juryrepresentant i COTY Europe (Årets Bil-kåring i Europa).