VIST I LOS ANGELES: Her presenteres for første gang Mercedes' tredje generasjon CLS. Foto: Daimler
VIST I LOS ANGELES: Her presenteres for første gang Mercedes' tredje generasjon CLS. Foto: DaimlerVis mer

Helt ny Mercedes-Benz CLS

Her er en helt ny Mercedes-modell

CLS skapte for 14 år siden en ny bilklasse. Nå kommer tredje generasjon.

Det var i 2003 Mercedes-Benz lanserte det de våget å kalle en «fire-dørs kupé». Vi konstaterte at det var en komfortkupé for langtur, som posisjonerte seg mellom E-klasse og S-klasse. Syv år senere kom en helt ny CLS og bekreftet dermed at det var etterspørsel etter det nyskapende luksusbil-konseptet. Til de grader at den kort tid etter også kom som stasjonsvogn - unnskyld: Shooting Brake!

Deretter ble konseptet kopiert til segmentet under, i mindre skala og vi fikk etterhvert teste både kupé-sedanen CLA og deretter også den i Shooting Brake-utgave. Det skorter ikke på nisje-modellvarianter hos Mercedes, for å si det sånn...

TREDJE GENERASJON: Mercedes-Benz fornyer konseptet kupé-lignende luksussedan og smeller til med en flunkende ny CLS, basert på dagens E-klasse. Foto: Daimler Vis mer

Klar for generasjon III

14 år har gått siden det hele startet, og nye CLS Coupé er altså tredje generasjon av modellserien som i 2003 introduserte det helt nye segmentet. Med en gjentolkning av den dynamiske designen som etterhvert fremstår som klassisk, med de nyeste avanserte assistansesystemene og med helt nye motorer ønsker Mercedes selvsagt igjen å sette en ny standard i klassen.

Bilen vises for første gang under bilutstillingen i Los Angeles, og den forventes til Norge i mars 2018. Men hva gjør at en slik modell har slik appell all den tid Mercedes tilbyr både sporty kupéer og praktiske sedaner?

- Et betydelig antall norske kunder har forelsket seg i coupé-variantene til Mercedes-Benz, men enkelte har savnet de praktiske aspektene ved en sedan, sier Kjetil Myhre, Direktør for Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

- Nye CLS Coupé er et perfekt kompromiss og representerer på mange måter den ultimate balansen mellom elegant design og praktiske egenskaper, hevder Myhre.

TREDJE GENERASJON: Mercedes-Benz fornyer konseptet kupé-lignende luksussedan og smeller til med en flunkende ny CLS, basert på dagens E-klasse. Foto: Daimler Vis mer

Oppdatert design

Den nye fronten får et aggressivt uttrykk med det produsenten kaller diamantgrill og singellamell i trapesform, som breddes mot basen. Dette i likhet med sportsmodellene i AMG GT-familien. De nye frontlyktene er redesignet for ytterligere å understreke den dynamiske designen og sørge for en hissig holdning med vinkelrette kjørelys.

Den gjenkjennelige og diskré skulderlinjen følger bilen fra fronten bakover hvor den nærmest smelter sømløst inn i de lavt posisjonerte baklyktene som har fått en 3-dimensjonal effekt. Dette er oppnådd ved bruk av bakgrunnsbelysning og krystalliknende reflektorer.

Designspråket med rene linjer og få skarpe kanter har som bonuseffekt en svært god aerodynamikk - bilen kan skilte med en imponerende Cd-verdi (luftmotstandskoeffisient), på 0,26.

KUPE-FAMILIE: Selv om en firedørs sedan teknisk sett ikke kan være en coupé i ordets egentlige forstand, er Mercedes klare på at det er det de mener den er. Det understrekes med denne hekkdesignen, som kjennetegner alle kupé-modellene fra merket anno 2017. Foto: Daimler Vis mer

Luksuriøst

Interiøret i nye CLS Coupé er sterkt inspirert av dem man finner i flaggskipet S-Klasse og i E-Klasse Coupé (med to dører). De lange horisontale linjene i dashbordet skal gi en romslig følelse. Det nye rattet, som er hentet direkte fra S-Klasse, skal gjøre det lettere enn noen gang å betjene de mange funksjonene og assistansesystemene.

Mercedes lover at alle materialer og finish er av ypperste kvalitet og etter å ha testet flere modeller derfra de siste månedene, tviler vi ikke på at det stemmer. Atmosfærebelysningen «Ambient lighting» åpner for å velge mellom 64 ulike farger, som nå også inkluderer luftventilene. Når temperaturinnstillingen på klimaanlegget endres, endres også fargene i et kort øyeblikk for å vise om temperaturen øker (rød) eller reduseres (blå).

LUKSUSBIL: CLS vil være mer luksuriøs enn E-klasse selv om den er basert på nettopp den. Derfor låner den interiør-elementer fra storebror S-klasse. Foto: Daimler Vis mer

Omsider som 5-seter

De nye setene er designet utelukkende for CLS Coupé og har økt i antall, fra fire til fem, for første gang. De tre baksetene kan foldes ned i 40/20/40-konfigurasjon for å utvide bagasjerommet, som normalt rommer 520 liter.

Det nye rattet er ikke det eneste som hentet fra S-Klasse. CLS Coupé får blant annet Multibeam LED-lys med såkalt Ultra Range, som gir den maksimale lysintensiteten som er tillatt ved lov. Det resulterer ifølge Mercedes i en lysstyrke som ligger over referanseverdien på 1 lux over 650 meter.

EDITION 1: Det blir stadig vanligere med en lanseringsserie av dyrere nye biler. Også Mercedes CLS kommer som Edition 1 (bildet). Foto: Daimler Vis mer

Flust av assistenter

De aktive assistansesystemene, som er kjent fra de andre modellene, hjelper føreren med å holde sikker avstand til bilene rundt. Hastigheten kan justeres automatisk i forkant av svinger, rundkjøringer og lyskryss ved hjelp av kartdata. Dette suppleres av en betydelig forbedret Active Lane Change Assist som gjør at bilen skifter fil med en enkel berøring av filskifthendelen.

Flere sikkerhetssystemer er nå standard på CLS Coupé og inkluderer blant annet Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, tretthetsvarsleren Attention Assist, fartsgrenseassistent og Pre Safe Sound, som sender ut en høyfrekvent lyd i forkant av en uunngåelig ulykke for å redusere potensielle hørselsskader.

En annen nyhet i CLS Coupé er «Energizing komfortkontroll» som kobler sammen ulike komfortsystemer i bilen, som for eksempel klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner, og gjør det mulig for eier å konfigurere et bestemt såkalt velvære-oppsett som passer deres humør og behov.

DEN PRAKTISKE KUPÉEN: Med bakdører og fra nå av plass til fem, er CLS ment å være kompromisset mellom luksussedanenes og kupéenes verdner. Foto: Daimler Vis mer

Nye motorer

Fra lansering blir CLS Coupé tilgjengelig med tre nyutviklede motorer. Begge dieselmotorene får Camtronic variabelt ventilløft, Nanoslide-belegg på sylinderveggene og ny renseteknologi.

CLS 400 d blir tilgjengelig med den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz - den vi kjørte i S-klasse - med 340 hestekrefter og 700 newtonmeter. I tillegg til dieselmotorene kommer også den nyutviklede rekkesekser-bensinmotoren med 48-voltsystem, integrert startgenerator og partikkelfilter. Sistnevnte yter 367 hestekrefter og 500 newtonmeter, med ytterligere 200 newtonmeter og 22 hestekrefter tilgjengelig via EQ Boost i kortere perioder.

KOMFORT-CRUISER: Det er komfort på langtur som tradisjonelt er CLS-modellenes sterke side. Vi vil ikke tro den nye generasjonen vil være noe unntak fra regelen. Foto: Daimler Vis mer

Lett elektrifisert

Den integrerte elektriske motoren (EQ Boost) assisterer forbrenningsmotoren, for eksempel ved akselerasjon, gjør det mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren («seilemodus») og forsyner batteriet med strøm ved hjelp av regenerering.

Importøren understreker viktigheten av at alle versjonene er utstyrt med firehjulsdrift, som nordmenn jo er spesielt opptatt av:

- At alle de nye variantene av CLS Coupé har 4Matic som standard øker naturlig nok attraktiviteten i vårt marked, sier Kjetil Myhre.

- I tillegg er det spennende at EQ Boost finner veien til nok en modell og viser at den systematiske overgangen mot å elektrifisere hele porteføljen er godt i gang, avslutter Myhre.

Tekniske data:

CLS 4Matic 350 d 400 d CLS 450
SylindereR6R6R6
Volum (ccm)292529252925
Effekt (hk)286340367
Effekt EQ Boost (hk)N/AN/A22
Dreiemoment (Nm)600700500
Dreiemoment EQ Boost (Nm)N/AN/A200
Forbruk /mil0,560,560,75
CO2 (g/km)148148178

Nye CLS lanseres i Norge i mars 2018.