Helt ny Renault Clio prøvekjørt

Her er denne klasseledende!

Europas mest solgte bil i klassen har et oppsiktsvekkende interiør. Snart kommer den som første fullhybrid Yaris-konkurrent - da får den for alvor en sjanse i Norge også.

HØYVERDIG: Renault har virkelig satset på interiørkvalitet i nye Clio. Dette er forseggjort med uvanlig god kvalitetsfølelse, med polstrede elementer helt ned i knehøyde. Dessuten er setene gode å sitte i, med god støtte. Også multimedia-systemet og skjermen er blitt meget bra. Foto: Jean-Brice Lemal
HØYVERDIG: Renault har virkelig satset på interiørkvalitet i nye Clio. Dette er forseggjort med uvanlig god kvalitetsfølelse, med polstrede elementer helt ned i knehøyde. Dessuten er setene gode å sitte i, med god støtte. Også multimedia-systemet og skjermen er blitt meget bra. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

- Ooops, tenkte vi. Allerede nesten syv år siden ...? Jada, det var i 2012 vi kjørte generasjon fire av Renault Clio for første gang.

Med andre ord: Det er på tide med en helt ny modell - som etterfølger det som har vært Europas mestselgende bil i B-segmentet, helt siden 2013. I fjor og året før var den også den nest mest solgte bilmodellen i Europa, etter VW Golf!

I Norge har imidlertid salget dabbet kraftig av de siste par årene - hos oss er det elbilen Zoe - som for øvrig nå kommer i kraftig fornyet utførelse - som er Renaults toppselger.

Design-evolusjon

Uansett: Nye Clio har definitivt noe å leve opp til. Og: Den må nødvendigvis ta et steg inn i den nye realiteten som, i stadig økende takt, gjør seg gjeldende i bilverdenen. Vi snakker selvsagt om elektrifisering.

EVOLUSJON: Femte generasjon Clio er en helt ny modell, men har mye av designspråket fra forgjengeren intakt. Vi er imidlertid fjernt fra den kantede designen Clio-modellenes forgjenger, Renault 5, var kjent for. Foto: Jean-Brice Lemal
EVOLUSJON: Femte generasjon Clio er en helt ny modell, men har mye av designspråket fra forgjengeren intakt. Vi er imidlertid fjernt fra den kantede designen Clio-modellenes forgjenger, Renault 5, var kjent for. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Det kommer vi tilbake til. Først noen ord om design. Laurens van den Acker, som er designsjef for Renault på konsernnivå, har etter vår mening løftet den franske produsenten betydelig når det gjelder det utseendemessige, noe som igjen har hatt positiv effekt på merkevaren.

Det har utvilsomt også bidratt til suksessen til femte generasjon Clio - bilens utseende blir nemlig godt mottatt av publikum.

Det er nettopp derfor Renault har valgt å gi den nye modellen et utseende som ligger ganske så tett opp til forgjengerens. Når vi ser på dem sammen, er likevel endringene tydelige. Den generelle formgivningen er strammet opp, og profilen er tydeligere. Fronten har en skarpere design, med de C-formede lyktene som gjør den lett identifiserbar som et medlem av Renault-familien anno 2019.

Stillegående

Og, i motsetning til forgjengeren, har ikke nykommeren vokst siden sist. Den har omtrent de samme dimensjonene - faktisk en drøy centimeter kortere, men basert på en ny plattform ved navn CMF-B, og består av 85 prosent nye deler i forhold til forrige generasjon.

Dette har muliggjort en reduksjon i vekt - opptil 50 kilo - og forbedrede aerodynamiske egenskaper. I tillegg, noe som slo oss ganske raskt under kjøring, er at lydnivået er blitt redusert. Nye Clio er rimelig stillegående - særlig til småbil å være.

STABIL: Clio byr på uproblematiske kjøreegenskaper, men kjøredynamikken overbeviste ikke spesielt denne gangen. Foto: Jean-Brice Lemal
STABIL: Clio byr på uproblematiske kjøreegenskaper, men kjøredynamikken overbeviste ikke spesielt denne gangen. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Idet vi legger bagasjen inn, merker vi oss at bagasjerommet er overraskende stort. Det er oppgitt til 391 liter (330 på forgjengeren), og er dermed større enn i en VW Golf - og godt over småbilstandarden.

I bilens interiør er plassforholdene mer typisk for småbiler, og oppleves i praksis ikke bedre enn på forgjengeren, selv om Renault hevder det er blitt bedre plass i baksetet. Med forsetet justert for artikkelforfatteren på 188 centimeter, oppleves det rimelig trangt der bak.

SPENSTIG KULØR: Den manuelle versjonen vi kjørte har fargen Valencia Orange. Foto: Jean-Brice Lemal
SPENSTIG KULØR: Den manuelle versjonen vi kjørte har fargen Valencia Orange. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Flott førermiljø

På førerplass merker vi oss store fremskritt, i forhold til 2013-generasjonen, som heller slett ikke var dårlig på det planet. Men setene er merkbart bedre og gir nå god støtte samtidig som sitteputen er lang nok.

Og så er det kvalitetsopplevelsen. Det er noe Renault har hatt som et viktig punkt på de to seneste generasjonene og også større modeller, men her overgår de seg selv, med myke materialer og høyverdig interiørdesign.

Det bølgeformede dashbordet er inndelt i tre lag; det øverste har skum-polstring og også det midterste laget, som kan tilpasses avhengig av versjon, er polstret, hvilket også gjelder dørpanelene. Det nederste laget er den funksjonelle delen, der man blant annet finner hanskerommet. Det polstrede rattet er i samme høyverdige stil.

Både materialvalg og byggekvalitet overbeviser inne i Clio. Og instrumenter, betjening og multimedialøsninger er nå siste skrik med digitalt instrumentpanel - i denne omgang et 7-tommers TFT-display, som etter hvert også vil bli tilgjengelig som 10-tommer med mulighet for å vise navigasjonsskjermen, som vi kjenner det fra dyrere biler av ny årgang.

FORSEGGJORT: Man kan velge ulike fargekombinasjoner i interiøret, og med programmet Multi-Sense kan man også velge fargen man foretrekker på stemningsbelysningen. Foto: Jean-Brice Lemal
FORSEGGJORT: Man kan velge ulike fargekombinasjoner i interiøret, og med programmet Multi-Sense kan man også velge fargen man foretrekker på stemningsbelysningen. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Stor og fin skjerm

Skjermen som utgjør grensesnittet til multimedialøsningene og navigasjon er den største i en Renault til nå. Det er en 9,3-tommer som dermed har dobbelt så stor overflate som 7-tommersversjonen. Den er lett kurvet og vendt mot sjåføren. Både den høye oppløsningen og den meget forbedrede betjeningen er helt tidsriktig. Alt foregår mer intuitivt enn i forgjengeren, der vi klagde over noe plundrete betjening.

Her er det forseggjort. Vi setter pris på både de praktiske tangent-bryterne nedenfor skjermen og, under der, de tre store, tydelige dreiebryterne med forkrommet ring til betjening av klimaanlegget.

KLARE TIL DYST: Ved ankomst ventet de to versjonene, 1.0 100 hk med femtrinns-automat og 1.3 med 7-trinns EDC (dobbelkløtsj)-automat, i henholdsvis sprek oransje og nesten like sprek blå. Foto: Knut Moberg
KLARE TIL DYST: Ved ankomst ventet de to versjonene, 1.0 100 hk med femtrinns-automat og 1.3 med 7-trinns EDC (dobbelkløtsj)-automat, i henholdsvis sprek oransje og nesten like sprek blå. Foto: Knut Moberg Vis mer

Spennende hybrid-teknologi

Clio lanseres med et utvalg motorer, bestående av bensinmotorer - tre varianter av énliters-bensinmotoren med tre sylindre hvorav én turboladet på 100 hestekrefter og en firesylindret 1,3-liters turbo-bensinmotor på 130 hestekrefter, og av dieselmotorer - to varianter av 1,5-literen, som yter henholdsvis 85 og 115 hester.

INNOVATIVT: Her viser Renault oss en ny type multimodal girkasse, som håndterer kreftene fra tre motorer - en bensinmotor og to elektriske. Foto: Knut Moberg
INNOVATIVT: Her viser Renault oss en ny type multimodal girkasse, som håndterer kreftene fra tre motorer - en bensinmotor og to elektriske. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bilen som sannsynligvis vil selge best i Norge, hybriden, var ikke klar for testing. Vi fikk imidlertid informasjon om drivlinjen, ved navn e-Tech, som Renault har utviklet fra grunnen. Denne bilen, som blir en direkte konkurrent til Toyota Yaris hybrid, blir tilgjengelig om noen måneder.

Motorsport-inspirert

Bensinmotoren er en selvpustende 1,6 liter som skal være optimalisert med hensyn til effektivitet, naturlig nok. Denne suppleres av to elektriske motorer og transmisjonen er en ny type girkasse for en slik bil. Den kalles multimodal, og benytter sekvensiell teknologi man vanligvis forbinder med motorsport. Den er inspirert av formel 1-teknologien til Renault. Det er altså ikke CVT-transmisjon à la den som benyttes av Toyota i deres hybrider, denne kalles DHT, for Dedicated Hybrid Transmission.

Kanskje særlig denne nye teknologien, samt det faktum at hybriden er utstyrt med et litt større batteri enn Yaris - 1,2 kWt - gjør oss nysgjerrige på bilen, som altså skal komme på markedet til våren.

HELDIGITAL: Renault kaller sin digitalinstrumentering Smart Cockpit. Den kan individualiseres på mange måter og det er flust av online-tjenester tilgjengelig. Foto: Jean-Brice Lemal
HELDIGITAL: Renault kaller sin digitalinstrumentering Smart Cockpit. Den kan individualiseres på mange måter og det er flust av online-tjenester tilgjengelig. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Spreke nok

Men i denne omgang var testbilene våre de to kraftigste bensinversjonene. Først kjørte vi TCe 130 (1,33 liter) med syvtrinns dobbelkløtsj-automat og deretter TCe 100 (1,0-liter) med manuell girkasse.

For å gjøre en lang historie kort: Vi synes denne bilen er bedre å kjøre med den lille motoren og manuell girkasse. Det er ikke det at 130-hesteren er tregere, men vi fikk inntrykk av at kreftene ikke alltid kommer når man ønsker det. Dette har å gjøre med at motoren og girkassen, i hvert fall på vårt testeksemplar, ikke virket som de spilte helt på lag.

Ved oppslipp før en sving forventer man umiddelbar nedgiring, så man kan gasse effektivt ut av svingen - men det skjedde ikke hver gang med denne bilen. Det ble bedre da vi valgte å gire manuelt med hendlene - noe man velger via kjøreprogramvelgeren Multi-Sense, som i Mégane. men det er fortsatt ikke optimalt.

LETTKJØRT: På veien gir Clio en helt OK kjøreopplevelse, uten å være klasseledende. Foto: Jean-Brice Lemal
LETTKJØRT: På veien gir Clio en helt OK kjøreopplevelse, uten å være klasseledende. Foto: Jean-Brice Lemal Vis mer

Helt OK kjøreopplevelse

Her må vi presisere at det dreier seg om førsteinntrykk, for vi fikk ikke satt bilen på de helt store prøvene under disse første kjøreturene. Ut fra det produsenten beskrev for oss, forventet vi nemlig enda bedre.

Kjøreegenskapene, som imponerte oss med å være kvikke og dynamiske på forgjengeren, oppleves denne gang mer sedate på nykommeren, men styring og stabilitet er utvilsomt noe forbedret. På det kjøredynamiske planet kan den imidlertid ikke hamle opp med eksempelvis Ford Fiesta.

Kjørekomforten er på det jevne. Det relativt stramt oppsatte understellet kunne ha filtrert bort små ujevnheter på en mer effektiv måte, synes vi. På dette planet er bilen åpenbart ikke like påkostet som i interiøret.

Men lydnivået, i det minste på portugisisk asfalt, fant vi tilfredsstillende og utvilsomt bedre enn før. Det gjaldt også på noen partier med mer ruglete asfalt, der økningen i nivået på rullestøyen ikke oppleves som for påtrengende. Det trekker opp i kapittelet komfort.

Rikelig med utstyr

Nye Clio kommer til Norge etter sommeren, men priser og utstyrsnivå er ikke fastspikret ennå. Det vi vet er at mye utstyr er tilgjengelig, i tillegg til det vi nevnte i interiørkapittelet. Særlig på sikkerhetsfronten tar Renault mål av seg til å briljere i klassen, og bilen har allerede oppnådd fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsevaluering, inkludert kollisjonstesting og sikkerhetsutstyr.

Clio får autobrems-system med fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, filvarsler og -assistent, automatisk nedblending av hovedlysene, skiltgjenkjenning og blindsonevarsling. Den har også tilgjengelig adaptiv fartsholder og kø-assistenfunksjon, som gjør at bilen både kan holde seg i filen og holde følge med trafikken på egenhånd (autonomi på nivå 2).

Den kan også få 360-graders kameraløsningen kjent fra alliansepartner Nissan, samt automatisk parkeringsassistent og ryggekamera.

Testresultat

Renault Clio

Terningkast 4
Både materialvalg og byggekvalitet overbeviser i nye Clio

Flott interiør, gode seter, lettkjørt og praktisk, stort bagasjerom

Litt skuffende kjøredynamikk, midt-på-treet komfort

Håp om norsk renessanse

Alt i alt oppleves altså nye Clio som en trivelig og svært tidsriktig småbil, som klinker til med klassens beste interiør. Det er vel fare for at salget likevel kommer til å gå smått i starten, selv om det er håp om å gjøre det bedre enn forgjengeren. Det skal ikke så mye til; i fjor ble det registrert 150 nye Clio her til lands - av de 450.000 som ble solgt i verden! - og så langt i år er tallet 29 ...

Riktig spennende kan det bli når den lovende hybriden kommer til neste år - da er plutselig konkurrenten Norges mest solgte småbil - Toyota Yaris - som i 2018 ble solgt i over 3800 eksemplarer i Norge.

Vi tipper Renault-importøren teller dagene ...

29 ÅR MED CLIO: Neste år feirer modellen 30 år og alt nå kan produsenten stille ut fem generasjoner Clio. Nummer to er fra etter en omfattende facelift, for øvrig - den hadde en temmelig annerledes front da den overtok for Clio 1. Foto: Knut Moberg
29 ÅR MED CLIO: Neste år feirer modellen 30 år og alt nå kan produsenten stille ut fem generasjoner Clio. Nummer to er fra etter en omfattende facelift, for øvrig - den hadde en temmelig annerledes front da den overtok for Clio 1. Foto: Knut Moberg Vis mer

Tekniske data

Renault Clio TCe 100 TCe 130
Girkasse:Man. 5Aut (DCT) 7
Motor:R3 turbo bensinR4 turbo bensin
Slagvolum:999 ccm1333 ccm
Effekt - o/min :100 - 5000130 - 5000
Dreiemoment - o/min:160 - 2750240 - 1600
0-100 km/t:11,8 sek.9 sek.
Toppfart:187 km/t200 km/t
Forbruk (WLTP):0,44 l/mil0,52 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):100 g/km119 g/km
Tankvolum:42 l42 l
L/B/H:405/179/144 cm405/179/144 cm
Akselavstand:258 cm258 cm
Bakkeklaring:13,5 cm13,5 cm
Drevne hjul:ForanForan
Standard dekk:185/65-15185/65-15
Dekk - testbil:205/45-17205/45-17
Bagasjerom:391/1069 l391/1069 l
Egenvekt:1178 kg1248 kg
Hengervekt:900 kg900 kg

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her