Goodyear AERO:

Her er dekket
som kan fly!

Nå har vi sett det, også: Et dekk som er utstyrt med propeller og som kan ta av!

DEKKOPERASJON: Dekket ser ut som ei vifte - ikke uten grunn. Propellene skal sørge for løft. Foto: Jamieson Pothecary
DEKKOPERASJON: Dekket ser ut som ei vifte - ikke uten grunn. Propellene skal sørge for løft. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Det er virkelig snakk om et løft i dekkbransjen. For Goodyear introduserte sin nyvinning AERO på bilutstillingen i Genève i forrige uke. Det er altså snakk om et to-i-ett-dekk, som skal fungere like godt i lufta som på bakken.

Goodyear AERO skal fungere som et dekk for kjøring på veien - og som en «propell».

Flygende bil

Det er nederlandske PAL-V som har vist fram flygende bil-konsepter, seinest nå i Genève. De har håp om å lansere en bil for salg allerede i år - en bil som skal gå i 160 km/t, kunne lande på en 30 meter lang rullebane og med en maks rekkevidde på 50 mil.

Til slikt bruk trenger man selvsagt spesielle hjul. Goodyears AERO er et såkalt vipperotor-konsept og vil bruke magnetisk fremdrift, hevder selskapet.

Dekket har gummi utvendig for kjøring og propeller for fremdrift når det skal flys. Eikene er utformet for å støtte vekten av et kjøretøy på bakken, og deretter fungere som vifteblad for å gi løft.

Salgsfremmende videoer på Youtube viser at dekkene vipper oppover, når et kjøretøy stiger fra overflaten av veibanen.

SE Video: Denne videoen viser hvordan konseptdekket skal fungere i praksis. Goodyear/YoutubeVis merVis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Uten komprimert luft

- Dette unike luftløse dekket bruker en ikke-pneumatisk konstruksjon, som er fleksibel nok til å dempe støt når du kjører på veien, og sterk nok til å rotere ved høye hastigheter, som er nødvendig for at rotorene skal skape vertikal løft, sier Goodyear i en pressemelding.

Goodyear AERO-konseptet er utviklet med tanke på fremtidens selvkjørende, flyvende biler.

- I over 120 år har Goodyear vært opptatt av innovasjon og oppfinnelser og samarbeidet med pionerer som har drevet fram endringer innen transportsektoren, sier teknologisjef Chris Helsel hos Goodyear.

- Når teknologiselskapene er i ferd med å finne svar på utfordringene, innen urban transport og trafikkaos, førte arbeidet vårt med avanserte dekkstrukturer og -materialer til å forestille oss et hjul som kunne fungere både som et vanlig dekk på veien og som et framdriftssystem i luften, forklarer han.

TIL HIMMELS: Slik ser Goodyear for seg framtida: Ei vogn som kan kan gå til lands og opp i skyene. Foto: Jamieson Pothecary
TIL HIMMELS: Slik ser Goodyear for seg framtida: Ei vogn som kan kan gå til lands og opp i skyene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fire innovasjoner

AERO-konseptet skal ha en rekke innovative egenskaper:

  • Multimodal design: AERO er et multimodalt vipperotorkonsept. Det vil fungere som en drivlinje-overfører og absorberer krefter til og fra veien når det står i tradisjonell stilling, og som et fly-lignende drivsystem som gir oppdrift når det står i en annen retning.
  • Ikke-pneumatisk struktur: Eikene på konseptet vil gi støtte til å bære vekten av bilen og fungere som vifteblader, som gir oppdrift når dekket vippes opp.
DOBBELTDEKK: Til lands og opp i skyvene. Foto: Goodyear
DOBBELTDEKK: Til lands og opp i skyvene.
Foto: Goodyear Vis mer
  • Magnetisk drivverk: AERO-konseptet vil bruke magnetisk kraft til å levere friksjonsløs framdrift. Dette vil gi rom for de nøye rotasjonshastighetene, som er nødvendige for å drive kjøretøyet på bakken, og, når hjulet er vippet opp, løfte bilen opp i luften og drive den framover.
  • Optiske sensorer: AERO bruker lysbaserte fiberoptikk-sensorer til å overvåke veiforholdene, dekkslitasje og strukturell integritet i selve dekket.
  • Kunstig intelligens: Konseptet vil også inneholde en innebygd AI-prosessor som kombinerer informasjon fra sensorene i dekket med data fra kommunikasjon mellom bilen og andre biler. AI-prosessoren vil analysere disse strømmene av data for å anbefale fremgangsmåte – la bilen tilpasse seg flyvende eller kjørende modus – og identifisere og løse potensielle dekk-relaterte problemer før de oppstår.

Dekket er selvsagt bare på konseptstadiet, men det betyr at Goodyear planlegger for framtida.

Hvem skulle ikke likt å sko bilen fra filmen «Tilbake til fremtiden» ... ?