25 MILLIARDER: De nye bommene skal ta inn 25 milliarder kroner, som skal brukes til vei- og kollektiv-utbygging i Oslopakke 3. Foto: Rune Korsvoll
25 MILLIARDER: De nye bommene skal ta inn 25 milliarder kroner, som skal brukes til vei- og kollektiv-utbygging i Oslopakke 3. Foto: Rune KorsvollVis mer

53 nye bommer i Oslo i 2019

Her er datoen elbilene må betale i bomringen

Etter 1. juni må du passere tre bomringer før du kommer til Oslo sentrum. Da settes 53 nye bommer i drift – i noen må du betale begge veier.

Opprinnelig skulle de nye bommene settes i drift 1. mars, men dette er utsatt til 1. juni. Totalt vil det fra denne datoen være 73 bommer i og rundt Oslo.

Disse skal ta inn 25 milliarder kroner, som igjen skal investeres i såkalte «Oslopakke 3». Det er politikerne i Oslo og Akershus som har bestemt dette.

To nye bomringer

Bilister som kjører fra Romerike og Follo vil først møte en ny bomring med 14 stasjoner på grensen til Oslo. Deretter kommer de til dagens bomring, med 20 bommer - som vil bestå - men som heretter får betaling begge veier.

I tillegg kommer en helt ny ring med 39 bommer, som plasseres langs dagens Ring 2. Også her må du betale begge veier. Dagens bommer i Bærum blir en del av bomringen på bygrensen.

53 NYE BOMMER: Fra 1. juni settes 39 bommer i en indre ring i Oslo, samt 14 bomstasjoner på grensen mot Romerike og Follo i drift. Kart: Fjellinjen
53 NYE BOMMER: Fra 1. juni settes 39 bommer i en indre ring i Oslo, samt 14 bomstasjoner på grensen mot Romerike og Follo i drift. Kart: Fjellinjen Vis mer

Flere må betale

Hensikten med det nye bomsystemet er at flere skal være med på å betale inn penger til vei- og kollektiv-utbyggingen i Oslo-området. I dag er det ifølge Fjellinjen bare rundt halvparten av bilistene i Oslo som betaler bompenger.

- Med det nye systemet vil tre av fire bilister måtte betale, forklarer kommunikasjonssjef Håkon Nordahl til Dinside.

Han peker på at det er flere positive endringer, som skjer samtidig som de nye bommene settes i drift.

... mens takstene senkes

- Prisen for hver passering settes ned. I dagens bomring koster det 55 kroner i rushtiden og 45 kroner utenfor rushtiden, for en bensinbil. Fra 1. juni vil prisen bli henholdsvis 27 og 21 kroner, forteller Nordahl.

Har du Autopass-brikke kan du dessuten passere bommene så mange ganger du vil i løpet av én time og bare bli belastet for én passering. Det settes også et månedstak på 120 passeringer i den indre bomringen. I tillegg øker rabatten du får med Autopass-avtale fra 10 til 20 prosent.

BOMBRIKKE VIKTIG: Med bombrikke vil du hetter får 20 prosent rabatt og kan kjøre så mange ganger du vil i bommene i løpet av en time og bare betale for en passering, Foto: Rune Korsvoll
BOMBRIKKE VIKTIG: Med bombrikke vil du hetter får 20 prosent rabatt og kan kjøre så mange ganger du vil i bommene i løpet av en time og bare betale for en passering, Foto: Rune Korsvoll Vis mer

... og elbilistene må betale

Fra 1. juni må dessuten personbiler med elektrisk drift også betale i bommene. Riktignok bare 10 kroner i rushtiden og fem kroner utenom, i de fleste bommene. Hydrogenbiler kan fortsatt kjøre gratis.

I praksis betyr den nye ordningen at noen bilister kan kjøre billigere til jobben enn i dag, mens det blir dyrere for andre. Kjører du fra Lillestrøm til jobb i Oslo sentrum i rushtiden med dieselbil, koster det deg 60 kroner tur-retur i dag og 80 kroner etter 1. juni.

Kjører du fra Kolbotn til Sandvika koster det deg 138 kroner tur-retur i dag, og 116 kroner etter 1. juni, ifølge tall fra Bilimportørenes landsforening.

NAF: Bomringene må fjernes

Norges Automobil-Forbund (NAF) mener hele ordningen er gammeldags.

- Bompenger er avleggs som finansieringskilde. Stadig færre bilister, som er et politisk mål, kan ikke ta en stadig høyere regning for fellesskapet. Velfungerende transportløsninger, og da tenker vi både på vei, kollektiv, gang- og sykkelveier, er et fellesskapsansvar. Vi mener bomringene må fjernes, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

GAMMELDAGS: Bomringer er en gammeldags måte å kreve inn penger på, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Foto; NAF
GAMMELDAGS: Bomringer er en gammeldags måte å kreve inn penger på, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Foto; NAF Vis mer

– Regningen på 25 milliarder kroner er veldig høy og bør ikke legges over på bilistene. Trafikk- og kollektivløsninger er noe alle er avhengige av for å få hverdagsreisen vår til å fungere, og derfor noe som burde finansieres av staten som krever inn skattepenger, fortsetter kommunikasjonsrådgiveren.

Til vei og kollektiv

Eksempler på store prosjekter i «Oslopakke 3» er E18 Bjørvika-prosjektet, E16 Sandvika-Vøyen, Riksvei 22 Lillestrøm-Fetsund, Lørenbanen og Follobanen. I tillegg kommer mange små og mellomstore prosjekter, som oppgradering av T-banelinjer og trikketraseer, holdeplasser og kollektivknutepunkt, samt tiltak for syklende og gående.

Avtalen har en ramme på 100 milliarder kroner (2016 prisnivå), gjelder fram til 2036 og finansieringen skjer med «minimum 25 milliarder kroner i bompenger», som det heter i forliket mellom politikerne i Oslo og Akershus, samt bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Akershus fylke.