<B>NÅ ER DEN HER:</B> Sjuende generasjon Chevrolet blir i disse dager presentert under motormessa i Detroit. Foto: Chevrolet
NÅ ER DEN HER: Sjuende generasjon Chevrolet blir i disse dager presentert under motormessa i Detroit. Foto: ChevroletVis mer

Her er Corvette C7

Amerikansk bilindustri går på skinner igjen, og i den sammenheng blir nye Corvette symbolsk.

17. januar 1953 ble den første utgaven av det som skulle bli kjent som C1 - første generasjon Chevrolet Corvette - avduket som konseptbil på GMs Motorama i New York. Det var en kabriolet, og designen var ved Harvey Earl. Det var starten på et av bilhistoriens største eventyr.

LES OGSÅ:

C7 = Corvette Stingray

Like før 60-årsjubileet har nå Chevrolet avduket syvende generasjon av den amerikanske legenden: Corvette Stingray, generasjon C7.

Bilen var utvilsomt det store trekkplasteret ved åpningen av årets internasjonale bilutstilling i Detroit, som går av stabelen i disse dager. Stingray-navnet er til ære for Sting Ray-utgaven fra 1963.

Som vi ser av bildene er produksjonsmodellen ganske forskjellig fra Stingray-konseptet som ble vist for tre år siden, og som hadde mer til felles med Sideswipe - autoboten fra Transformers 2-filmen.

Helt nye Corvette Stingray (C7). I bakgrunnen: Corvette Sting Ray fra 1963 Foto: Chevrolet
Helt nye Corvette Stingray (C7). I bakgrunnen: Corvette Sting Ray fra 1963 Foto: Chevrolet Vis mer

Handler om følelser

Corvette handler om å sette følelser i sving, og som legendarisk sportsbil er dette imagemessig det amerikanske svaret på Porsche 911 - med andre ord en referanse man ikke kommer utenom, generasjon etter generasjon.

For vår del var første test av Corvette en C5 i 2001, og allerede den var temmelig heftig. C6 kjørte vi da den ble oppgradert i 2008, på Paul Ricard-banen i Sør-Frankrike, og vi ble ikke skuffet da heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Referanser

På samme måten som med ovenfor nevnte 911 gjelder referansen ikke minst designspråket. Selv om Chevrolet har vært mer vågale når det gjelder utvikling av Corvette-designen enn Porsche har vært med sitt ikon, er det en hel del elementer som hjelper tilskueren med å identifisere kjøretøyet som nettopp en Corvette.

Helhetlig sett er det første som slår en at bilen er noe mer kantete enn forgjengeren. Størrelsesmessig er den fortsatt ganske kompakt, og skal være omtrent like stor som siste generasjon Porsche 911.

Hekken: Dette blir bråk!

 Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet Vis mer

Et stort designmessig avvik i forhold til Corvette-tradisjonen vil imidlertid være øyeblikkelig synlig for enhver kjenner: Baklyktene er blitt firkantede! De har tidligere alltid vært runde, og dette kommer det garantert til å bli bråk – ihvertfall blant puritanske bilkjennere.

For å avslutte angående design: Dessverre har ikke Chevrolet våget seg på Sting Ray-signaturen som var den delte bakruten (se Stingray-konseptet) Inflasjonen i hjulstørrelse er herved (heldigvis) avsluttet, og nykommeren presenteres med hjul i samme diameter som forgjengeren, men en god del smalere.

Dette reduserer ufjæret vekt og burde medføre fordeler både når det gjelder agilitet og kjørekomfort.

Foto: Chevrolet
V-åtteren på 6,2 liter som finnes i nye Chevrolet Corvette Stingray er med på årets topp-ti-liste. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
NÅ ER DEN HER: Sjuende generasjon Chevrolet blir i disse dager presentert under motormessa i Detroit. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Chevrolet Corvette blir værende igjen på det norske markedet. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet


Ny LT1 V8

Så var det den mekaniske innmaten, da. Den kommer det garantert ikke til å bli bråk av (annet enn den potente V8-vellyden vi allerede synes vi kan høre et sted i bakhodet mens vi leser spesifikasjonene), for her snakker vi 6.2 V8 Small Block - og det er slik det skal være. Imidlertid hevder Chevrolet at denne LT1-motoren i aluminium er helt ny, men at den bare har de samme spesifikasjonene.

Toppeffekten er på 456 hestekrefter og dreiemomentet 610 newtonmeter, hvorav en stor andel fra lavt nede i turtallsregisteret, ifølge produsenten. Dermed skal standardversjonen av nye Corvette greie 0 til 100 km/t på cirka fire sekunder, og toppfarten burde ligge på rundt 270 kilometer i timen.

Vil du prøvekjøre nye Corvette må du smøre deg med tålmodighet. Bilen lanseres ikke før til høsten, og det er i USA. Om den blir importert til Norge, og hva prisen i så fall blir, får vi komme tilbake til.

Foto: Chevrolet
NÅ ER DEN HER: Sjuende generasjon Chevrolet blir i disse dager presentert under motormessa i Detroit. Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Helt nye Corvette Stingray (C7). I bakgrunnen: Corvette Sting Ray fra 1963 Foto: Chevrolet
I bakgrunnen: Harley Earls Corvette fra 1953 Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet
Foto: Chevrolet