Slik ble X7 til slutt

Her er BMWs kjempe-SUV

Flaggskipet i BMWs SUV-modellrekke er til og med større enn Mercedes-giganten GLS!

Det er utvilsomt X-enes år i år hos BMW, noe de også påpeker selv. X-epidemien vi er inne i begynte egentlig i fjor høst med lanseringen av en helt ny X3 og i 2018 er den blitt fulgt opp av Coupe-SUV-en X4 og X2, en konkurrent til Mercedes-Benz GLA, samt en helt ny X5, som vi prøvekjørte for ikke lenge siden.

En diger bil

Og her altså, årets tredje X og denne gangen er det merkets aller første X7, som de sier selv - altså en gedigen doning som er enda en god del større enn den nye, store X5. Faktisk måler den 23 centimeter mer i lengden og med sine 515 centimeter overgår den til og med Mercedes-giganten GLS med to centimeter.

De vitale målene ellers er bredden på 200 centimeter, høyden på 180,5 og akselavstanden på rause 310.

Vi kommer i farten bare på to som er større blant de europeiske SUV-ene og det er Range Rover LWB, den lange utgaven, med 519 centimeter, og selvsagt nye Rolls-Royce Cullinan.

MAJESTETISK: X7 blir det desiderte flaggskipet blant BMW-SUV-ene og den vertikale nyregrillen - BMWs desidert største - markerer eksklusivitet ved å trekke tankene mot Rolls-Royce. Foto: BMW
MAJESTETISK: X7 blir det desiderte flaggskipet blant BMW-SUV-ene og den vertikale nyregrillen - BMWs desidert største - markerer eksklusivitet ved å trekke tankene mot Rolls-Royce. Foto: BMW Vis mer

BMW X7 - priser:

Modell: Pris:*
xDrive 40i (340 hk)Fra 1.336.000,-
xDrive 30d (265 hk)Fra 1.278.500,-
M50d xDriveFra 1.532.600,-

Amerika-forbindelsen

Vi snakker mer om amerikanske dimensjoner her og dette er da også en bil som produseres i USA der den blant annet vil konkurrere mot den minst like store Cadillac Escalade. For øvrig har BMW en anselig produksjon i den amerikanske Spartanburg-fabrikken der også BMW X3, X4, X5 og X6 produseres.

Den ytre designen er en annerledes og ny tolkning av velkjente BMW-stilelementer, tilpasset den høyreiste silhuetten preget av horisontale lag fra de markante kanalene og nedre del av fangeren i front og hekk, via flankene med såkalte karakterlinjer og, i front den virkelig slående, vertikale grillen som for øvrig er den største på en BMW noensinne.

DEN NYE TID: BMWs nye digitale og omgrupperte førermiljø er av samme typen som i nye X5 og kommende 3-serie. Foto: BMW
DEN NYE TID: BMWs nye digitale og omgrupperte førermiljø er av samme typen som i nye X5 og kommende 3-serie. Foto: BMW Vis mer

Visuelt fremheves denne desto mer som frontlyktene, som er trukket helt inn til grillen, er relativt smale. Også i hekken sitter smale lykter og disse LED-enhetene kobles sammen av en tverrgående kromlist.

Selvsagt kommer flaggskipet med BMWs mest avanserte assistansesystemer som bearbeider kamerabilder, data fra radar og sensorer. Funksjonen er i hovedsak å avlaste føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og de skal gjøre det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

MYE HORISONTALT: De 180 centimetrene i høyden brytes opp av flere lag med horisontale designflater. Foto: BMW
MYE HORISONTALT: De 180 centimetrene i høyden brytes opp av flere lag med horisontale designflater. Foto: BMW Vis mer

Automatisk rygging

En funksjon som er verdt å nevne (og hvem der ute visste at de trengte dette...?!), er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

Etter vår mening vil dette først ha noe for seg når man kan stå utenfor og hente ut bilen via fjernkontroll på nøkkelen. Teknologien for dette eksisterer.

Den overordnede designen kjenner man igjen fra helt nye BMW X5, nye BMW 8-serie og nye BMW 3-serie Sedan, der knapper og brytere er gruppert på en mer intuitiv måte enn før, og med rene overflater. Akustisk isolert frontrute og sideruter skal sørge for lavt støynivå.

XXL: BMW X7 har amerikanske dimensjoner. I USA blir Cadillac Escalade en av konkurrentene. Foto: BMW
XXL: BMW X7 har amerikanske dimensjoner. I USA blir Cadillac Escalade en av konkurrentene. Foto: BMW Vis mer

Plass og fleksibilitet

Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter i skinn. Om ønskelig kan helt nye BMW X7 også leveres som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen.

Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder 7-seter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene i bruk, men økes til 722 liter når man feller ned tredje seterad. Felles også andre seterad ned, blir volumet 2 120 liter.

X7 leveres selvsagt med firehjulsdrift og adaptiv luftfjæring foran og bak med individuell lufttilførsel er standard. Luftfjæringen gjør at høyden kan justeres totalt åtte centimeter i høyden - pluss / minus fire centimeter fra standardposisjonen.

Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

BMW X7 tilbys først med tre og velkjente, effektsterke seksylindrede motorer i det europeiske markedet. Viktigste tekniske data er som følger:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart: CO2 (g/km):
xDrive 40i340 hk450 Nm6,1 sek245 km/tFra 198
xDrive 30d265 hk620 Nm7,0 sek227 km/tFra 171
xDrive M50d400 hk760 Nm5,4 sek250 km/tFra 185

Alle motorene har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens kraftpluggen M50d har en egen M Sport differansial som standard.

SKAL HA GOD PLASS: BMW X7 kan velges som 7- eller 6-seter. Foto: BMW
SKAL HA GOD PLASS: BMW X7 kan velges som 7- eller 6-seter. Foto: BMW Vis mer

Velutstyrt - og stjernehimmel!

Standardutstyret i helt nye BMW X7 inkluderer blant annet BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening for å nevne noe.

Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man selvsagt velge selv.

Flere bilder:

Lyd og bilder

Informasjons- og kommunikasjonssystemet har 10 høyttalere som standard, mens de med «audiofile» ører vil nyte godt av å velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller hva sies om et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1 500 watt i 3D?

Velger man 6-seters konfigurasjon er det for mange kunder nærliggende å komplettere med Professional bakseteunderholdning med 10,2’’ touchskjermer montert på seteryggen foran.

Nye X7 lanseres i slutten av mars 2019, og kan allerede i løpet av denne uken bestilles hos norske BMW-forhandlere.