LADEANGST? Mangel på hengerfeste, rekkeviddeangst og nå også angst for ikke å få ladet bilen, på grunn av blant annet kø eller feil, er årsaker til at elbilistene ikke bruker elbilen når de egentlig vil. Foto: Tesla
LADEANGST? Mangel på hengerfeste, rekkeviddeangst og nå også angst for ikke å få ladet bilen, på grunn av blant annet kø eller feil, er årsaker til at elbilistene ikke bruker elbilen når de egentlig vil. Foto: TeslaVis mer

Mangel på hengerfeste og ladeangst på elbil

Her er årsakene til at mange lar elbilen stå

Årsakene til at elbilistene ikke bruker bilen forandrer seg raskt.

Rekkevidde - eller mangel på sådan - var igjen den største årsaken til at norske elbilister lot det elektriske framkomstmiddelet stå i 2017. Men, andelen som skylder på rekkevidden sank derimot betraktelig, sammenlignet med året før.

Mangel på hengerfeste og det nye fenomenet «ladeangst» har samtidig fått en større del av skylda for at elbilen ikke blir brukt.

Én av tre (32%) lot elbilen stå fordi den ikke kunne frakte henger, mens én av fem (20%) lot være å kjøre elbil på grunn av dårlige lademuligheter.

Alt dette kommer fram i spørreundersøkelsen Elbilisten 2018, som Norsk elbilforening har foretatt blant sine medlemmer.

I fjor kom det fram i tilsvarende undersøkelse at elbilistene syntes prisen for lading var altfor høy.

Ladeangst

Det som er forholdsvis nytt for elbilistene, er at «ladeangsten» vokser. Flere lar nemlig elbilen stå på grunn av dårlige lademuligheter.

- Rekkeviddeangst går over etter et par uker med elbil. Ladeangst er den nye frykten for kø - at det ikke er nok ladere eller at laderne ikke virker, forklarer generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside.

- Det kan være et uttrykk for at antall ladestasjoner mange steder ikke står i forhold til veksten i elbilbestanden, legger hun til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor lot de elbilen stå

2018201718/17
Dårlig lademulighet20%17%+3
Rekkevidde42%56%-14
Behov for hengerfeste32%34%-2
Plassmangel12%11%+1
Lading tar for lang tid14%13%+1
Har ikke skjedd36%27%+9
Annet3%2%+1

Hengerfeste åpner for flere problemstillinger

Å få hengerfeste på elbiler har vært utfordrende lenge. Det har flere årsaker:

Noen produsenter kan synes prisen for typegodkjenningen blir for høy. Andre har ikke mulighet for tilhengerfeste siden batteriets varme- og kjøleapparat er plassert under gulvet i bagasjerommet.

Et annet argument er at hengerfeste påvirker elbilenes rekkevidde - både grunnet ekstra luftmotstand og vekt.

- Det er nok flere grunner. Det er heller ikke så veldig mange andre land enn Norge som er opptatt av hengerfeste. Nordmenn er handy og opptatt av å fikse ting selv, sier Christina Bu.

- Men har det noe å si om andre land ikke er interessert i hengerfeste, når foregangslandet Norge vil ha det?

- Vi snakker med nesten det som er av bilprodusenter, og hengerfeste er absolutt noe vi tar opp med dem.

- Kjemper for hengerfeste

Til i dag har det bare vært Tesla Model X som har hatt hengerfeste, med hengerkapasitet på over 2.200 kilo. Nå er endelig flere elektriske biler på vei med samme mulighet.

Sist ute er Jaguar I-Pace. Det tar Bu og Elbilforeningen sin del av æren for.

- Vår klare anbefaling var en svært viktig årsak til at den får tilhengerfeste som tilvalg, sier hun.

- Andelen som støtte på trøbbel ved behov for tilhenger er imidlertid svakt fallende fra 2017 til 2018. Hovedforklaringen er å finne blant eierne av Tesla Model X, som kan trekke mer enn 2,2 tonn. Blant eiere av øvrige elbilmodeller er fordelingen lik som i fjor, sier Bu.

Mindre rekkeviddeangst

Det som kanskje er mest positivt fra undersøkelsen er at rekkeviddeangsten har dalt betraktelig det siste året. Moderne elbiler får nemlig stadig mer rekkevidde.

- Antall eiere som har latt elbilen stå på grunn av for dårlig rekkevidde har sunket med 14 prosentpoeng. Samtidig er økningen blant de som sier det aldri har skjedd på hele ni prosentpoeng, sier Bu.