Feil dekktrykk

Her endte Tesla-testen

Varsellampa lyste under test av Tesla. Så smalt det!

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein B. Fossum erfare. De fabrikkmonterte dekkene på Model 3 har lyddempende skum. Ifølge Tesla Norge har altså dekket ikke blitt reparert tidligere. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

Forrige uke skjedde det Dinside, det folk flest ikke tror kommer til å skje dem - det ene dekket på bilen eksploderte plutselig.

Den siste uka har vi jobbet med en såkalt familietest av fjorårets suverene bestselger i Norge, Tesla Model 3. Holder den lille, elektriske Elon Musk-bilen for en familie?

Svaret på det spørsmålet kommer vi snart tilbake til i en egen artikkel. For under testingen skjedde det noe mer oppsiktsvekkende, som ble en sjokkopplevelse som fikk blodpumpa til å slå enda kraftigere enn selve testingen av bilen.

Slik så dekket ut

STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum
STYGT OG PENT: Skaden på hjulet var skremmende, men omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde var pene. Foto: Øystein B. Fossum

Mange har sett lampa

For mot slutten av en lengre dagstur, begynte ei gul varsellampe å lyse i dashbordet. På Model 3 er ikke dette rett bak rattet, men i den liggende «iPad»-skjermen foran midtkonsollen.

Ei gul lampe med oppfordring om å sjekke dekktrykket har vi sett før, så det var ikke noe som fikk oss til å oppsøke verksted eller å stoppe så snart som mulig.

- Det er nok mange som opplever at varsellampa er så ømfintlig at de velger å ignorere den, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Dinside.

- Men den er der av en grunn. Om den lyser, må man stoppe og sjekke om lufttrykket er riktig eller ikke - eller om man faktisk har punktert, forklarer han videre.

- I verste fall har man punktert. I mange tilfeller har det skjedd noe med lufttrykket fordi temperaturen har sunket eller lignende.

Det sa «pang»

Vi kom oss imidlertid fram til målet. Det var først dagen etter det store problemet oppstod.

Da skulle vi tatt en kikk på dekkene - og spurt oss selv; «er det nok luft i dem alle?». Planen var å ta en kort kjøretur, hvor vi blant annet skulle finne et sted (les; bensinstasjon) for å sjekke lufttrykk og etterfylle ved behov.

Etter bare ti minutter kjøring var det imidlertid for seint. Da sa plutselig varselet på skjermen at det var veldig lite luft i alle dekkene, før det sekunder etterpå sa «pang».

- Dere har nok vært maksimalt uheldige, fordi dekket som eksploderte var skadet fra før. Vanligvis når varsellampen lyser er det ikke så dramatisk, sier Sødal.

Tesla Norge opplyser i ettertid til Dinside at dekket ikke vært skadet før. Les deres tilsvar litt lenger ned i denne artikkelen.

PENT VENTEVÆR: Når dekket først skulle eksplodere, var det ikke i de verste omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde. Foto: Øystein B. Fossum
PENT VENTEVÆR: Når dekket først skulle eksplodere, var det ikke i de verste omgivelsene på Bolsøya utenfor Molde. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Sjekk dekket

NAF-rådgiveren forklarer at slike dekk har større fare for å eksplodere.

- Grunnen til at det gikk galt her er nok at dekket har vært reparert med dekkskum, og så har man ikke gjort noe mer med det. Når man bruker dekkskum etter en punktering, må man ta en tur til dekkverksted å sjekke dekket. I verste fall må man ha nytt dekk, mener han.

Er alt i orden, understreker Nils Sødal videre at lampa må nullstilles.

- Det finner man ut hvordan man gjør i instruksjonsboka til bilen, eller så må man høre med verkstedet.

- Ikke riktig

Ifølge Tesla skal imidlertid dekket ikke ha vært reparert tidligere.

- Nei. Det stemmer ikke at dekket har blitt reparert med dekkskum. Bilen Dinside kjørte var utstyrt med Michelin Pilot Sport 4-dekk, som har lyddempende skum, forklarer kommunikasjonsrådgiver Nora Wisløff Egenæs i Tesla Norge overfor Dinside.

- Det er dette skummet som vises i bildene og videoen. Det er viktig å følge anbefalingene om riktig dekktrykk, og å kontrollere dekkene dersom varsellampen om dekktrykk vises, understreker hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!