Første test Peugeot 508 plug-in hybrid

Her blir ikke framtiden på strøm kjedelig

Peugeot 508 plug-in hybrid kan bli en norsk favoritt.

FØRSTE LADBARE: Peugeot 508 plugg-inn hybrid blir fabrikkens første ladbare bil. Den kommer til Norge i oktober og blir en avgiftsvinner. Foto: Stian Gihle
FØRSTE LADBARE: Peugeot 508 plugg-inn hybrid blir fabrikkens første ladbare bil. Den kommer til Norge i oktober og blir en avgiftsvinner. Foto: Stian GihleVis mer

Utseendet er sportslig, plassen god, snart med firehjulstrekk og den elektriske rekkevidden lang nok til at den blir en avgiftsvinner. Vi har allerede kjørt Peugeot 508 stasjonsvogn plug-in hybrid ...

Det er sent, men godt. Den betegnelsen passer godt på Peugeots inntreden i den elektriske verden. I oktober ruller 508 SW plug-in hybrid ut på norske veier, som den første ladbare bilen fra fabrikken. Nå har Dinside som første norske medium kjørt bilen noen kilometer på franske veier.

Selv om den fortsatt ikke er helt produksjonsklar, lover det godt.

50 kilometer på strøm

Det er alltid vanskelig å gi en praktisk stasjonsvogn et spennende utseende. Det har designsjef Gilles Vidal og hans kollegaer klart denne gang. Vi kjenner godt igjen de sportslige linjene fra firedørs-utgaven, som allerede har vært på veien i noen måneder.

SPORTSLIG: Et sportslig utseende, kombinert med praktisk innhold og en elektrisk rekkevidde på mellom 40 og 50 kilometer, bør gjøre bilen attraktiv i Norge. Foto: Peugeot
SPORTSLIG: Et sportslig utseende, kombinert med praktisk innhold og en elektrisk rekkevidde på mellom 40 og 50 kilometer, bør gjøre bilen attraktiv i Norge. Foto: Peugeot Vis mer

Det mest spennende med bilen, sett med norske øyne, er imidlertid det du ikke ser. Bilen har en bensinmotor på 180 hester, en elektrisk motor på 110 og et batteri på 11,8 kWt, som kan lades fra kontakten hjemme. Med andre ord et ladbart hybrid-drivverk som gjør at du skal kunne kjøre mellom 45 og 50 kilometer på strøm, før bensinmotoren starter og tar deg videre.

Dette er målt etter den nye, strenge WLTP-normen og skal være mulig å oppnå på norske veier om sommeren. I null grader vil det være snakk om rundt 35 kilometer, ifølge Peugeots foreløpige målinger.

Med en app på telefonen er det mulig å forvarme både bilen og batteriet når den står koplet til strøm. Slik sikrer du best mulig rekkevidde en vinterdag.

At du har 225 hester å rutte med (det er det systemet klarer å få ut på hjulene, når begge motorene er i drift), bidrar også til den sportslige kjørefølelsen når du ønsker det.

FØRSTE TEST: Som første i Norge, har vi prøvekjørt bilen, som kommer til å få en spennende pris. Foto: Stian Gihle
FØRSTE TEST: Som første i Norge, har vi prøvekjørt bilen, som kommer til å få en spennende pris. Foto: Stian Gihle Vis mer

Trekker på to eller fire

Bilen vi har kjørt har forhjulstrekk. 508 stasjonsvogn kommer også i en utgave med en elmotor på bakakselen, slik at den får firehjulstrekk. Den kommer nok ikke til Norge før høsten 2020. Bagasjerommet på 530 liter er en tanke mindre enn i VW Passat, men er likevel praktisk nok for en familie med barn.

Peugeot er kjent for en høy grad av komfort på veien. Slik er det fortsatt i 508 stasjonsvogn. Bilen er blitt 70 kilo lettere enn gamle 508. Et nytt flerstags hjuloppheng, bak, og fjæring med justerbare dempere bidrar til at du også kan velge mer dynamiske kjøreegenskaper når du ønsker det.

Med en knapp på midtkonsollen kan kjøreoppsett endres fra ren elektrisk kjøremodus, via hybrid til komfort og sport. I hybrid-modus velger bilen selv den mest økonomiske kombinasjonen av bensinmotor og strøm. I sport strammes støtdemperne opp, girkassen skifter på høyere turtall, samtidig som styrerespons blir noe bedre.

For alle som tidligere har kjørt Peugeot med tregt automatgir, vil den nye, kjappe åtte-trinns girkassen føles som en drøm.

OGSÅ FIREHJULSTREKK: Bilen vi har kjørt trekker på forhjulene, men 508 vil etter hvert også komme i en utgave med en elmotor på bakakselen. Dermed blir det firehjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll
OGSÅ FIREHJULSTREKK: Bilen vi har kjørt trekker på forhjulene, men 508 vil etter hvert også komme i en utgave med en elmotor på bakakselen. Dermed blir det firehjulstrekk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Støynivået i bilen opplevde vi som lavt, på de franske veiene vi kjørte. Bilen var utstyrt med Michelin-dekk, som er spesialutviklet for 508. Hvordan støyen vil arte seg på grov, norsk asfalt vet vi ikke ennå.

Bedre materialer

De nye setene i bilen passer kroppen vår bra og gir god sidestøtte. Material-valget er lunere og mer luksuriøst enn vi kan huske å ha opplevd i Peugeot tidligere. Tre og skinn er tatt i bruk i mange utgaver.

Ellers har bilen en ny utgave av Peugeots i-Cocpit. Det betyr et lite ratt, med en smal og bred skjerm med digitale instrumenter i overkant. Skjermen har god oppløsning og er svært lettlest, selv for oss med behov for lesebriller. I tillegg er det en 10-tommers berøringsskjerm, midt på dashbordet hvor blant annet varme og ventilasjon, navigasjon, lydanlegg og så videre betjenes. Mye av dette kan også styres fra rattet.

PRAKTISK: Selv om bagasjerommet blir litt mindre enn i VW Passat, er den praktisk nok til en familie med barn. Foto: Rune Korsvoll
PRAKTISK: Selv om bagasjerommet blir litt mindre enn i VW Passat, er den praktisk nok til en familie med barn. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ser i mørket

Et infrarødt kamera gjør at bilen kan «se» opptil 250 meter i mørke eller tåke. Det er nytt i denne klassen. Bildet fra kameraet vises på skjermen i overkant av rattet - rett foran føreren. Personer langt framme på veien vises som hvite, spøkelsesaktige figurer, lenge før du kan se dem med det blotte øye.

Dette kan være viktig sikkerhetsutstyr på mørke, norske høstveier. I tillegg har bilen skiltleser, som nå også kjenner igjen stopp-skilt og innkjøring forbudt skilt.

LETTLEST: Instrumentene er lett å lese og materialvalget innvendig er mer eksklusivt enn tidligere. Foto: Rune Korsvoll
LETTLEST: Instrumentene er lett å lese og materialvalget innvendig er mer eksklusivt enn tidligere. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Fartsholderen har «stop and go»-funksjon. Det betyr at den kan følge køen automatisk. Koplet til denne har Peugeot for første gang et system som holder bilen midt i kjørebanen.

Bilen nødbremser både for fotgjengere og syklister helt opp til 140 km/t. Skilt-leseren er forbundet med fartsholderen og justerer bilens hastighet automatisk etter skiltene.

Prisen på 508 SW hybrid er ennå ikke klar, men den har egentlig bare to konkurrenter som er ladbare: VW Passat GTE og Kia Optima. Sistnevnte koster rundt 415.000 kroner, mens førstnevnte har vært ute av salg i noen måneder, og kommer i ny utgave først til høsten. Vi tipper 508 SW vil koste rundt 420.000 kroner, som ladbar hybrid.

Testresultat

Peugeot 508 plug-in hybrid

Med bruk av mye skinn og tre, føles interiøret mer eksklusivt

Avgifts-vinner - god pris. Bra rekkevidde på strøm. Mye sikkerhetsutstyr

Mindre bagasjerom enn Passat. Firehjulstrekk først høsten 2020

Tekniske data

Utgave:Ladbar hybrid
Girkasse:Aut.8
Motor:Bensin 180 hk
Volum:1,6 l
Elmotor:110 hk
Samlet effekt:225 hk
Batteri:11,8 kWt
Rekkevidde på el:40-50 km
Forbruk:0,22 l/mil
CO2-utslipp:49 g/km
Mål (l/b/h):478/186/143 cm
Akselavstand:279 cm
Bagasjerom:530 l
Drivhjul:Foran
Pris (vårt tips):Ca 420.000 kr