<strong>SPÅR STORT KØPROBLEM:</strong> I juni starter Statens vegsenen for fullt å oppgradere Vålerengtunnelen på E6 i Oslo. Da vil det hope seg opp med biler om ikke folk finner andre måter eller veier å komme seg fram på. Foto: Espen Børresen/Statens vegvesen
SPÅR STORT KØPROBLEM: I juni starter Statens vegsenen for fullt å oppgradere Vålerengtunnelen på E6 i Oslo. Da vil det hope seg opp med biler om ikke folk finner andre måter eller veier å komme seg fram på. Foto: Espen Børresen/Statens vegvesen Vis mer

Stengte tunneler 2020

Her blir det kø i ni måneder

Fra juni stenger en av Norges travleste tunneler det ene løpet fram til mars 2021.

Publisert
Sist oppdatert

Natt til mandag 8. juni stenger nordgående løp i E6 Vålerengtunnelen. Det melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Fram til mars 2021 blir dermed kapasiteten i tunnelen halvert, og en snarvei blir til plutselig til en omveg for om lag 65.000. Så mange kjøretøy er det nemlig som normalt passerer en av Oslos og Norges travleste tunneler i døgnet.

Siden starten av 2015 har Vegvesenet arbeidet med utbedring og oppgradering av 200 tunneler i Norge. Dette gjelder tunneler på riksveinettet og som er over 500 meter lange. Lenger ned i saken kan du se hvilke andre tunneler som er under oppgradering nå eller hvor arbeidet etter planen snart skal begynne.

STERK VIND: Uværet «Ciara» herjer i Europa og lager problemer for flytrafikken. Video: Newsflare Vis mer

Vålerengtunnelen

Vålerengtunnelen er en 832 meter lang tunnel på en av Europavei 6 armer, mellom Etterstad og Kværnerdalen i Oslo. Tunnelen ble åpnet i 1987. Den består av to tunneler med to løp fra Etterstad til Kværnerdalen og tre løp i motsatt retning.

- Et stort køproblem

Vålerengtunnelen er altså en del av E6, hvor en god del av trafikken her også skal gjennom hovedstaden. Prosjektleder Stian Ellingsen i Vegvesenet vil ha så lite trafikk i tunnelen som mulig og ber derfor folk endre reisevanene sine.

- Hvis alle som kjører bil i dag fortsetter å bruke bil etter 8. juni, får vi et stort køproblem. Trafikk som skal til og gjennom Oslo bør finne andre ruter enn Vålerengtunnelen. Å bruke den blir en omveg, ikke en snarveg, sier Ellingsen.

Vanligvis ville Vegvesenet oppfordret folk om å ta kollektivtransport istedenfor å kjøre bil selv. På grunn av corona-pandemien kan de imidlertid ikke gjøre det denne gangen.

- Vi ber de som kan om å gå eller å bruke sykkel. De som må kjøre oppfordres til å velge andre ruter eller reise til andre tider, sier prosjektlederen, og legger til at hjemmekontor også er et godt alternativ.

Allerede nattestengt

Fra anleggsstart i januar og fram til 8. juni har tunnelen vært nattestengt. Nå starter arbeidene for alvor inne i tunnelen, som følge av strengere krav til sikkerhet. Alt sikkerhetsutstyr i tunnelen skal skiftes ut, og det skal bygges nye rømningsveier. Samtidig skal Statens vegvesen forsterke tunnelen på vegne av Bane NOR, som skal legge nye spor på tunneltaket.

Nordgående løp i Vålerengtunnelen kommer til å være stengt fram til månedsskiftet september-oktober. Så stenges sørgående tunnel-løp for oppgradering. Det blir stengt fram til februar 2021.

Vegarbeid i flere tunneler

I tillegg til den spesielt trafikkerte Vålerengtunnelen, er det en rekke tunneler som skal eller er i gang med å oppgraderes landet rundt.

I faktaboksen under ser du en oversikt over hvilke tunneler dette gjelder.

Tunneloppgraderinger i Norge

Oslo: Festningtunnelen (ferdig 2020), Vålerengtunnelen (ferdig 2021), Vaterlandtunnelen og Hammersborgtunnelen (begge starter siste halvår 2022).

Agder: Vatlandtunnelen, Teistedaltunnelen, Fedaheitunnelen og Fosselandtunnelen

Vestfold og Telemark: Brattåstunnelen
og Hovettunnelen (begge ferdig i løpet av 2020. På Haukelifjell er det tre tunneler som skal være ferdig i løpet av 2022)

Rogaland: Håklepptunnelen (ferdig juli 2020)

Vestland: Trodalstunnelen, Matrebergtunnelen (begge ferdig mars 2020), Munkebotntunnelen (ferdig april 2021), Hopstunnelen, Nesttuntunnelen (begge ferdig mai 2020), Håklepptunnelen (ferdig juli 2020), Eikefettunnelen (ferdig sent 2021), Flenjatunnelen, Gudvangatunnelen, Arnanipatunnelen, Sætretunnelen, Bjørkhaugtunnelen. Følgende starter i løpet av høsten 2020 og ferdig sent 2021: Lærdalstunnelen, Borgundtunnelen, Seltatunnelen, Skrikebergtunnelen, Jernfjelltunnelen, Glaskartunnelen, Uføretunnelen og Eidsvågtunnelen (kan bli utsatt)

Møre og Romsdal: Gyltunnelen (etter 2023)

Nordland: Forsatunnelen og Illhøllitunnelen (oppgraderes mellom 2019 og 2020)

Troms og Finnmark: Nordkapptunnelen, Vardøtunnelen, Stallogargotunnelen og Honningsvågtunnelen (alle har status «tidligst 2020»)

Kilde: Statens vegvesen

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer