AVDUKET: Flere hundre kunder fikk en sniktitt på sin fremtidige bil i dag. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKET: Flere hundre kunder fikk en sniktitt på sin fremtidige bil i dag. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Audi elbil på Norgesbesøk

Her avdukes Audis nye elbil - i Norge

LILLESTRØM: Flere hundre kunder har i dag fått se bilen de har bestilt usett. Audi e-tron quattro concept er nemlig på besøk.

3100 kunder har allerede reservert Audis nye elbil, som kommer mot slutten av året. I dag fikk flere hundre inviterte av dem se konseptbilen på norsk jord.

Det ble en elektrisk stemning i rommet da produktsjef Johan Ramstad dro duken av konseptbilen, og kundene fikk se konturene av det de har bestilt.

Men dette er bare begynnelsen, insisterer kommunikasjonssjef i Audi, Øyvind Rognlien Skovli.

22 TOMMER: Konseptbilen står på 22-toms hjul. Blir det endelig? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vil bli overrasket

Hva skal bilen koste, kan den trekke tilhenger, når kommer den, og hva er de ytre målene?

-Dere vil bli overrasket på de fleste punktene, forteller Rognlien Skovli fra scenen til de fremmøtte.

Til Dinside forteller han at dette også vil gjelde produksjonskapasiteten. Uten å bekrefte med ord, kom det likevel et smil da vi spurte om de første 3100 kundene vil få bilen sin i 2019.

-Dere vil bli overrasket, også når det gjelder produksjonskapasiteten, svarer han – fortsatt med smilet om munnen. I tillegg har den norske importøren stor tro på at ordrene vil rase inn så snart selskapet slipper flere av detaljene, inkludert prisen.

-Dere som står her i dag vil ha en stor fordel ved allerede å ha bestilt, forteller kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli, under seansen.

SOM PÅ BILDENE: Bilen ser jo ut akkurat som på bildene, overhørte vi fra en av de håpefulle. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mye teknologi

Produktsjef Johan Ramstad går gjennom bilen foran de håpefulle, og forteller at eksteriøret blir omtrent som konseptbilen. Interiøret var ikke åpent for beskuelse, men med bilder på storsskjermen viser han detaljer som indikerer hva som er i vente.

Det blir betjening fra tre OLED-skjermer foran, men også fra baksetet vil betjeningen av temperatur og annet foregå gjennom en OLED berøringsskjerm.

Selve drivverket er allerede kjent, med over 500 hestekrefter på det meste fra tre elmotorer – to bak og en foran.

Heftige lademuligheter

KAFFE OG SMØRBRØD: Audi ønsker ikke at kundene skal sulte på andre måter heller. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Jan Haugen Ihle er regionsdirektør i selskapet Ionity i Nord-Europa. Han forteller at det skal være over 100 ladestasjoner på plass i Europa innen 2018 er omme. Innen 2020 skal ytterligere 300 være på plass.

Alle med en CCS-løsning kan lade på deres ladere, og alle ladere kan levere inntil 350 kW. I Norge vil de bli å finne på Circle K-stasjoner, og de to første vil bli å finne på Rygge og på Dal.

De første ladekorridorene vil gå fra Oslo mot Bergen, Oslo mot Trondheim, og Oslo mot Stavanger. Foreløpig ikke mellom Bergen og Trondheim, eller Stavanger, men det er kun snakk om tid før også dette er på plass.

Ionitys ladere vil være betalbare løsninger, og er derfor ikke ment kun å være ute på bygda kun for å sikre rekkevidde, slik Tesla har valgt å bygge ut i starten.

Satser på miljø

I KØ: Karl Wethal fra Asko er blant de første 1000 som får bilen. Vis mer

Karl Wethal fra Jessheim står på ventelisten med et kønummer på 900-tallet. Han er teknologiinteressert, og gleder seg stort. I tillegg jobber han for Asko, som på flere områder går i bresjen for å tenke miljø.

-Vi blir oppfordret av arbeidsgiver til å velge miljøvennlig, forteller han.

Asko er også et av de første selskapene som har bestilt elektriske lastebiler til distribusjon av varer.

-Vi har allerede en elektrisk bil i parken, og har bestilt ti lastebiler av den kommende Teslaen, forteller Wethal, som legger til at de allerede i dag produserer hydrogen selv på deres fasiliteter utenfor Trondheim. Dette skal i fremtiden brukes på hydrogendrevne biler til vareleveranser.

Wethal er overbevist om at fremtidens biler vil være elektriske, uten å ha tatt stilling til hva som vil slå gjennom for privatbiler – batterielektrisk eller hydrogenelektrisk. Men miljøvennlig må det være.

Audi er en del av VW-gruppen, som innen 2025 skal produsere 1 million elektriske biler. Dette skal fordeles på 30 modeller totalt. Fem av disse skal ha VW-logo i grillen, mens syv vil ha de fire ringene.

Produksjonsversjonen av Audi e-tron quattro concept vil være den første, deretter en bil i året frem til 2025.