STOR: Med nær fem meter i lengde er det en stor bil Audi nå lanserer - ofte beskrevet som en slags Q6, en mellomting mellom Q5 og Q7. Foto: Audi
STOR: Med nær fem meter i lengde er det en stor bil Audi nå lanserer - ofte beskrevet som en slags Q6, en mellomting mellom Q5 og Q7. Foto: AudiVis mer

Audi e-tron avduket:

Her avdukes Audi e-tron

Audi har nå revet duken av sin produksjonsklare Audi
e-tron, og bilen har fått en knallpris. Vi har sett den.

Det som kan krype og gå av motorjournalister satt i dag morges i San Francisco, klar for å overvære avdukingen av Audis nye fullelektriske bil, e-tron. Endelig skal de flere tusen kundene som har bestilt bilen få se hva de får når den kommer.

I tillegg får de enda litt mer kjøtt på beinet i form av spesifikasjoner, informasjon som ikke er frigitt før nå.

Vi var derimot i München og fotograferte den ferdige bilen allerede i juni, men med påmontert munnkurv frem til nå.

Se video lenger ned.

Noe kjent fra før

Bilen har som kjent et litium-ion batteri på 95 kWh, og det er allerede kommunisert at bilen skal få en rekkevidde på over 40 mil etter WLTP-standarden. Fortsatt kan ikke Audi avsløre noe mer enn dette, for det er uavhengige testorganer som skal teste og fastsette den endelige rekkevidden.

Dette er foreløpig ikke gjort, og estimatet blir derfor det gjeldende.

Det som derimot er kjent og kommunisert, er at bilen får en ladehastighet på opp til 150 kW. Dette er faktisk markedets beste for tiden, blant bilene som kjører på 400 volt.

Senere kommer Porsche Tayacan og andre biler som takler ladeeffekter på opp til 350 kW, men disse benytter 800 volt.

Bilen kommer med en 11kW singellader som standard, men kan bestilles med en dobbeltlader som takler 22 kW fra et 400-volts anlegg. I boliger med 230 volt inntak vil det være maksimalt 7,4 kW, gjennom en 32A-kurs.

I presse-materialet fra Audi står det fortsatt 2,3 kW som høyeste mulighet, men etter et teknisk arrangement i Berlin gjorde vi Audi-importøren klar over denne begrensningen. De tok fatt i saken, og ble lovet av Audi at bilene skulle bli klare for 7,4 kW også fra 230-volt anlegg.

Kombinasjonseffekten fra de to elmotorene blir på 408 hestekrefter, med et dreiemoment på 660Nm som leveres fullt ut i løpet av 250 millisekunder.

LAV LUFTMOTSTAND: Lameller i grillen åpner og lukker etter behov for kjøling, alt etter behov for kjøling. Foto: Audi
LAV LUFTMOTSTAND: Lameller i grillen åpner og lukker etter behov for kjøling, alt etter behov for kjøling. Foto: Audi Vis mer

Stor sak

Nye e-tron er formet som en SUV, men på grunn av sin størrelse vil den for noen minne mer om Allroad-modellene enn en rendyrket SUV.

Bilen måler 490 cm i lengde, 194 cm i bredde, og 162 cm i høyde. Akselavstanden er på anstendige 293 cm.

Bagasjerommet rommer 600 liter, mens «frunken», under panseret foran, rommer ytterligere 60 liter. På elbiler er faktisk disse små-rommene veldig smarte å ha, da de er ypperlige oppbevaringsrom for ladekabler og annet som du helst vil slippe å flytte på, hver gang du skal legge annet inn i bagasjerommet. Legger du ned bakseteryggene har du 1.725 liter til rådighet.

Typisk Audi

Designen er typisk og utvilsomt Audi. Bilen er blitt rundere og mer finslepen enn konseptbilen, slik noen fryktet at det skulle bli. Vi har sett både konseptbilen og den endelige utgaven «live», og må få si at den ikke står tilbake fra noe annet selskapet har å by på. Verken utvendig eller innvendig.

De første bilene skal selges som såkalte Edition One, og leveres i fargen Antigua Blå, som på bildene.

Om du ikke liker denne har du elleve andre farger å velge blant. For å sette ytterligere preg på bilen kan du velge oransje bremsekalipere.

E-TRON: Designeren forklarer bilen for deg. Vis mer

Stor og tung

På en elbil er ikke vekten et så stor ulempe som man skulle tro. Dette skyldes at den ulempen man har i en akselerasjon, vil man til en viss grad få tilbake ved regenerering når man slakker av eller bremser.

Da er fysisk størrelse og luftmotstand en langt større fiende.

Ved hjelp av lameller i grillen og andre tjuvtriks har Audi fått luftmotstanden ned til en cd-verdi på 0,28. Dette er rett og slett bra på en såpass stor bil. På en elbil har også hjuldimensjoner mye å si, for felger er tyngre enn dekk. Når man får høy vekt langt ut på hjulet drar det ekstra energi. Audi har derfor begrenset hjuldimensjonen til 255/55 R19, men større er naturligvis å få på bestilling.

Drift på alle fire

Ettersom bilen har to elmotorer, en foran og en bak, er den naturligvis firehjulsdreven. I situasjoner der det ikke er behov for drift på alle fire er det bakhjulene som drives alene. Forhjulene kobles lynraskt inn ved behov, enten når føret tillater det, eller når du ber om ekstra kraft gjennom gasspedalen.

Alle bilene får luftfjærer og adaptive dempere som standard, og bakkeklaringen kan justeres i tre nivåer. Samtidig er tyngdepunktet i utgangspunktet noe lavere enn på en fossilversjon, ettersom batteripakken ligger i gulvet. Vektfordelingen er likevel 51:49 (f:b), og bilen skal ifølge Audi kjennes nøytral. Styringener for øvrig progressiv og hastighetsavhengig.

EKTE AUDI: Det er ikke tatt noen snarveier, og du får den samme følelsen i e-tron som de øvrige modellene fra Audi.
EKTE AUDI: Det er ikke tatt noen snarveier, og du får den samme følelsen i e-tron som de øvrige modellene fra Audi. Vis mer

Ekte premium

Innvendig ligner bilen siste generasjon A6 og nye Q8. Du får virkelig et premium interiør, slik vi kjenner merket fra før. Dersom du velger den nye speilløsningen vil de utvendige sidespeilene være byttet ut med kameraer og en skjerm på innsiden av dørene, på hver side. Dette blir derimot tilbehør.

TIDLIG PÅ'N: VI så den ferdige bilen allerede i juni, men fikk ikke fortelle det til noen før nå. Foto: Fred Magne Skillebæk
TIDLIG PÅ'N: VI så den ferdige bilen allerede i juni, men fikk ikke fortelle det til noen før nå. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Utover dette har bilen kun digitale skjermer, og ingen analoge instrumenter.

Foruten det digitale instrument-panelet foran rattet har du også to skjermer i midtkonsollen. Den nederste er forbeholdt klimaanlegget, mens den øverste er for navigasjonen, multimedia-systemet, og øvrige ting. Akkurat som på de to andre nevnte modellene.

Startprisen i Norge er satt til 651.900 norske kroner, og da med en lang liste utstyr som standard. Deriblant finner vi luftfjærer rundt om, stor navigasjonspakke, god stereo, elektrisk bagasjeromsåpner, pluss mye mer.

De første bilene kommer til landet rundt nyttår, og om den kan trekke henger? Naturligvis, opp til 1.800 kg.

Dimensjoner og tilhengervekt

· Høyde 1 616 millimeter

· Lengde 4 901 millimeter

· Bredde 1 935 millimeter

· Akselavstand 2 928 millimeter

· Bakkeklaring 172 millimeter

· Tilhengervekt: 1.800 kilogram

Batteriinformasjon

· 95 kWh, 396 volt, batteriets vekt: omlag 700 kilo

· Batteriets dimensjoner: 2.28 x 1.63 x 0.34 meter, 36 cellemoduler, hver med tolv “lomme-celler” i to lag

· Indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene

· Støtsikring ved hjelp av et lukket rammeverk og et tykt gulvpanel

· Et effektivt varmereguleringssystem med fire kretser og varmepumpe

Lademuligheter

· Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW.

· For Audi-kunder: et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.

· Lading hjemme med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg.

· myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.

Interiør

· Førerorientert dashboard med tre skjermer som strekker seg fra den ene siden til den andre i en elegant bue og rammer inn førerområdet. Midtarmlene med åpning under og armlene som ser ut som det flyter i luften.

· Romslig: God plass til fem mennesker, 600 liter i bagasjerommet bak, 60 liter i lasteluken foran - totalt 1725 liter om setene legges ned

· Kabinen tilbyr både god komfort, med ventilerte massasjeseter, stemningsbelysning og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg.

Kontroller og connectivity

· To store berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer

· Virtuelle sidespeil med berøringsskjermer som tilvalg

· Stemmestyring på norsk med onboard – og online-søk

· Audi virtual cockpit som standard, med plussversjon med flere moduser og head-up-display som tilvalg

· MMI navigasjon pluss som standard, dataoverføring i LTE-hastighet, Wi-Fi hotspot

· Audi connect med mange online-funksjoner, blant annet Audi e-tron ruteplanlegger

· Fra midten av 2019, kan ulike lyspakker, assistentfunksjoner og infotainmentsystemer bestilles online etter bilen er kjøpt.

· Førerassistentsystemer for langturer, byer og parkering som inkluderer adaptive cruise control og effektivitetsassistent

LYSSTRIPEN: Den tverrgående lysstripen er på plass i hekken, som på andre nye modeller. Foto: Audi
LYSSTRIPEN: Den tverrgående lysstripen er på plass i hekken, som på andre nye modeller. Foto: Audi Vis mer