Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester

En BMW 1-serie som greier 300 kilometer i timen i toppfart, det er det uhørte resultatet av Hartges manipulasjoner. Hartge har status som egen bilprodusent i Tyskland selv om selskapet bruker modeller fra BMW og Land Rover (faktisk) som basis for sine produkter.

Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester

Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester

  1. Store bilder av galskapen!
Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester
Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester
Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester


Den tyske bilprodusenten Herbert Hartge GmbH KG, mest kjent for sine tuning-aktiviteter, har skapt noe av det råeste som finnes i kompaktklassen: En Hartge H1 V8 5.0, basert på BMW 1-serie, som utvikler 450 hestekrefter fra V-åtteren fra BMW M-sport.

Kompaktbil med fem liters motor

Denne bilen er ifølge Hartge både atletisk og sofistikert på samme tid. Hvordan har de så fått dette til? De har tatt utgangspunkt i den minste bilen og tatt en av de største motorene. Så har de mikset litt og... Voilà! Mer seriøst: Motoren er en BMW 5-liters "M-power" V8-motor. Hartge har jobbet litt med den ved å endre på topplokk og kamaksler, samt å tilføye eget styringssystem. Resultat: 450 hestekrefter og 511 newtonmeter.

Slår Porsche Carrera S

I tillegg til de fabelaktige ytelsene, er bilens vekt begrenset til relativt moderate 1.445 kilo, hvilket gjør at hver hestekraft bare har 3,23 kilo å skyve på. Dermed kan Hartge nå 100 kilometer i timen fra stillestående på kvikke 4,6 sekunder, og fortsette fartsøkningen til den når 300 kilometer i timen. Disse tallene overgår de Porsche Carrera S kan skilte med (respektive 4,8 sekunder og 293 kilometer i timen) og nærmer seg faretruende Porsche 911 turbo-tallene 4,3 sekunder og 305 km/t.

Stil for fart

Hartge H1 har sin egen stil som dikteres av de voldsomme ytelsene. Det starter med det regulerbare Hartge-sportshjulopphenget, som senker bilen tre centimeter, og fortsetter med avstivede og forsterkede fjærer og støtdempere, også disse utviklet spesielt av Hartge for H1. Bilen er videre utstyrt med høy-ytelses dekk fra Continental eller Pirelli. Dimensjoner: 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Voldsomme Hartge-bremser hører med for å stoppe monsteret like fort som det kom opp i fart. Frontkaliperne har hele åtte stempler, og de flytende skivene er kryssdrillede. Dette er en racer.

Helt vilt: BMW 1-serie med V8 og 450 hester


Sportsutstyr

Det ytre kjennetegnes av en egen, nyutviklet spoiler foran, hekkspoiler og skjørt, samt nye, eksklusive, sentermonterte enderør. Interiøret er også Hartge-eksklusivt, med motorsport racing-seter, et meget iøynefallende (og ihåndfallende), skinntrukket sportsratt. Aluminium og karbonfiber er ellers hyppige ingredienser inne i denne ytterst spesielle BMWen som det store flertall nok bare kan drømme om.

  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder