Norges første prøvekjøring av Honda e

Helt unik og spennende elbil

Førsteinntrykket av den nesten produksjonsklare Honda e-prototypen svarer til forventningene.

Video: En kjapp oppsummering av førsteinntrykkene i bilder. Vis mer

Når vi sier til den dynamiske pressesjefen for Europa, Antonio Guimarães, at mange har sammenlignet utseendet til den tidligere konseptbilen (som nå er etterfulgt av en prototype i forkant av produksjonsoppstart), med første generasjon VW Golf, sier han at det er forståelig, men at det er første generasjon Civic de har hatt i tankene.

- Honda Civic kom dessuten på markedet to år før Golf, poengterer han overfor Dinside.

- Den ble også satt pris på grunnet sitt vennlige oppsyn. Det er ingen aggressivitet å spore i formgivning generelt og både fronten, med de runde lyktene, og hekken, som er som et visuelt ekko av fronten, har dette vennlige uttrykket.

Onde tunger i redaksjonen synes den ser litt «dumsnill» ut, men enhver kan jo ha sine tanker om det ...

STUTT OG BUTT: Honda e har en veldig klassisk småbilfasong, med et overbygg som er stort nok til å gi overraskende gode plassforhold. Foto: Manuel Portugal
STUTT OG BUTT: Honda e har en veldig klassisk småbilfasong, med et overbygg som er stort nok til å gi overraskende gode plassforhold. Foto: Manuel Portugal Vis mer

Siste rette før produksjon

Designmessig ligner bilen i hvert fall ikke på noen annen vi kommer på, og den har en kulhetsfaktor vi ikke har sett siden BMW relanserte Mini i 2001 og Fiat lanserte dagens 500 i 2007. Men dette er en helt ny modell, og den er utviklet som elbil fra grunnen av. Som nevnt er Honda e som vi nå har fått de første kjøreinntrykkene av, fortsatt en prototype, men den er så å si produksjonsklar i den utførelsen den har nå.

De to eksemplarene som var tilgjengelig for kjøring og det ene utstillingseksemplaret, bar da også preg av å være satt sammen for hånd, uten den aller største presisjonen i sammenføyninger og lignende.

Det gjenstår likevel bare få måneder før typegodkjenning for de første markedene skal være klar. Produksjonen skal komme i gang før slutten av året. De første leveringene til norske kunder, som vil være av de aller første på prioritetslisten, skal finne sted mot slutten av andre kvartal 2020.

HONDA E: Den lille elbilen fremstår som en tiltalende krabat. Med bakhjulsdrift, et hjul i hvert hjørne og latterlig liten svingradius, er det dessuten mulig å ha det moro bak rattet. Foto: Manuel Portugal
HONDA E: Den lille elbilen fremstår som en tiltalende krabat. Med bakhjulsdrift, et hjul i hvert hjørne og latterlig liten svingradius, er det dessuten mulig å ha det moro bak rattet. Foto: Manuel Portugal Vis mer

Godt motorisert

Vi får ikke vite riktig alle detaljer om drivlinjen ennå - homologerings-prosessen er ikke helt i mål og noen tall for akselerasjon, toppfart, eller for den saks skyld, strømforbruk, har vi ikke. Men elmotoren skal levere cirka 150 hestekrefter til bakhjulene, via en direkte transmisjon, som for øvrig kan innstilles til en kvikkere respons og raskere akselerasjon med en sports-bryter.

Maksimalt moment er «minst» 300 newtonmeter. Under akselerasjons-testen finner vi raskt ut at dette er rikelig for denne bilen. Den er rask ut fra start (selvsagt), og har vedvarende rask fartsøkning, i hvert fall til litt over 80 km/t, som var det vi rakk på den relativt korte testbanestrekningen.

Vi nådde ikke noe i nærheten av motorveihastighet under denne prøvekjøringen, så lydnivået generelt skal vi ikke uttale oss om, men under småkjøring er det svært dempet atmosfære ombord.

HØY TRIVSELSFAKTOR: En vag inspirasjon fra 70-tallet kombineres med den nyeste digitale teknologi. I dashbordet dominerer den brede skjermen - i virkeligheten tre separate skjermer som kommuniserer seg i mellom. Grovfibret tekstil og treverk skal ifølge produktutviklerne bidra til å gi bilen et hjemmekoselig preg. Foto: Manuel Portugal
HØY TRIVSELSFAKTOR: En vag inspirasjon fra 70-tallet kombineres med den nyeste digitale teknologi. I dashbordet dominerer den brede skjermen - i virkeligheten tre separate skjermer som kommuniserer seg i mellom. Grovfibret tekstil og treverk skal ifølge produktutviklerne bidra til å gi bilen et hjemmekoselig preg. Foto: Manuel Portugal Vis mer

Lett å manøvrere

Honda kaller selv denne modellen en urban elbil, og å kjøre og manøvrere i byen vil vi anta går som en lek, godt hjulpet av en lengde på bare 390 centimeter. I hvert fall viser den seg både kvikk og agil, mens svingradiusen er den korteste vi har opplevd med unntak av Smart.

Samtidig kjennes Honda e betryggende stabil og godt plantet på bakken, med sitt tyngdepunkt som er 50 centimeter over bakken og en 50:50-fordeling av vekten som totalt er på cirka 1.500 kilo. Honda har valgt et relativt mykt fjæringsoppsett på bilen for å motvirke stumphet, men det reduserer i minimal grad kjøredynamikken, takket være de øvrige karakteristikkene som er beskrevet.

EKKO-HEKK: Hekken, med de runde baklyktene og logoen i midten, er som et visuelt ekko av fronten. Honda e måler 390 centimeter i lengden, men har en ganske lang akselavstand og er romsligere enn man skulle tro. Bagasjerommet er derimot lite - volumet fikk vi ikke oppgitt. Foto: Knut Moberg
EKKO-HEKK: Hekken, med de runde baklyktene og logoen i midten, er som et visuelt ekko av fronten. Honda e måler 390 centimeter i lengden, men har en ganske lang akselavstand og er romsligere enn man skulle tro. Bagasjerommet er derimot lite - volumet fikk vi ikke oppgitt. Foto: Knut Moberg Vis mer

Luftig kupé

Dette er en småbil, og vi forventer selvsagt ikke allverden av plass. Likevel virker det som plassutnyttelsen er rimelig optimal, når undertegnede på 188 centimeter akkurat klarer å klemme seg inn i baksetet «bak meg selv».

Foran er det oversiktlig og luftig, og de forholdsvis enkelt utformede setene viser seg helt OK å sitte i, tross en litt kort sittepute. Tekstilene setene er trukket i var vi glade for - de var ikke glovarme da vi som de første, satte oss inn tross 30 grader i skyggen og stekende sol ute ...

Interiørstilen skal være «skandinavisk inspirert» og tar sikte på å gi en hjemmekoselig og tiltalende atmosfære. Filosofien minner litt om den Citroën innførte med sin C4 Cactus. Dette gjelder også den rettlinjede dashborddesignen i ett stykke; likeledes baksetet, utformet som en benk. High-tech Når det gjelder betjening, skjerm og multimediasystem, er det ikke noe retro over det - tvert i mot.

Flere bilder

Multi-skjerm

Den nærmest heldekkende skjermen, flankert av ytterligere én skjerm på hver side, som tjener som sidespeil med bilde fra de diskrete kameraene montert på dørene (standard), har flerfoldige funksjoner. I virkeligheten dreier det seg om tre skjermer integrert i en stor enhet. Dette skal også være et element av det «hjemmekoselige», og minne om flatskjermen hjemme i stua.

En 8-tommer bak rattet tjener som instrumentpanel, og i midten og til høyre er det to 12,3-tommere side om side som er grensesnittet til det meste av systemer og funksjoner. Man kan sveipe gjennom menyene, og flytte skjermbildet fra den ene over til den andre skjermen, eller kombinere de to.

Eksempelvis kan passasjeren programmere navigasjonen på sin side, og deretter sende navigasjonsskjermen over på førerens side. Praktisk! Systemet forekom oss rimelig intuitivt og lett å forstå, og vi ser frem til å bruke dem mer i detalj på et senere tidspunkt.

Basisdata (klikk for større).
Basisdata (klikk for større). Vis mer

De endelige spesifikasjonene er altså foreløpig ikke offentliggjort idet dette skrives - ei heller prisen. Billigere enn BMW i3, har vi i det minste fått vite. Batterikapasiteten fikk vi omsider vite: 35,5 kWt brutto. Rekkevidden oppgis fortsatt til «over 200 kilometer», etter WLTP-målingene.

BMWs i3 har en startpris på 309.000 kroner.

Det blir spennende å se hvor mange som vil anse forholdet pris/rekkevidde som tilfredsstillende. Ingen av delene kjenner vi nøyaktig i skrivende stund.

Prototypen gir et godt førsteinntrykk som en trivelig, moderne elbil hovedsakelig for urban bruk. Terning må vente på en grundigere test av den endelige versjonen.

Versjon: prototype (98 % ferdig)
Motor:Elektrisk
Effekt:Ca. 110 kW/150 hk
Moment:Over 300 Nm
Batteri:35,5 kWt brutto
Maks. spenning:400 V
Rekkevidde:200 km+ (WLTP)
Lengde:390 cm
Vekt:Ca. 1500 kg
Vektfordeling:50:50
Svingradius:4,3 m
Maks. ladekapasitet:100 kW
Hurtiglading 0-80 %:30 min.
Pris:Ikke kjent

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her