Xpeng G3 Smart SUV til Norge

Helt nytt bil­merke til Norge

SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge allerede i løpet av 2020. Importøren er sikker på suksess.

NY KINESER: Kina er på offensiven på bilfronten, og produsentene av denne SUV-en satser også i det norske markedet. Foto: Xiaopeng Motors
NY KINESER: Kina er på offensiven på bilfronten, og produsentene av denne SUV-en satser også i det norske markedet. Foto: Xiaopeng Motors Vis mer

Det kinesiske bilmerket Xpeng Motors ble startet i Guangzhou i 2014, men er ifølge den norske importøren allerede en av verdens mest avanserte produsenter av elektriske biler.

Nå kommer de til Norge, etter at Zero Emission Mobility har fått i havn en avtale om å importere den hit. De første bilene skal allerede begynne å rulle på norske veier i løpet av inneværende kalenderår.

«Intelligent»

Da vil de komme i form av elbilen G3, som skal være en intelligent og kompakt SUV, bygget på en fremtidsrettet plattform, med «banebrytende teknologi».

Blant høydepunktene førerassistenten Xpilot: Bilen er utstyrt med 20 sensorer, derav tolv ultrasoniske radarer, tre millimeter bølgeradarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig skal overvåke bilens omgivelser og assisterer føreren. Xpilot er også klargjort for autonom kjøring.

PROMO: Slik viser prosenten at G3 blir til i fabrikken. Video: Xiaopeng Motors Vis mer

G3 har også et eget operativsystem, Xmart OS, som tillater nettbasert oppdatering og oppgradering av bilens funksjoner.

OPTIMISTISK: Daglig leder i Zero Emission Mobility, Espen Strømme. Foto: Zero Emission Mobility
OPTIMISTISK: Daglig leder i Zero Emission Mobility, Espen Strømme. Foto: Zero Emission Mobility Vis mer

- G3 er en av verdens mest høyteknologiske biler, som oppgraderer seg selv. Versjonen vi tar til Norge er en praktisk og rommelig SUV, tilpasset norske forhold. En netto batterikapasitet på 66,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 450-460 kilometer, etter WLTP-standarden, sier daglig leder Espen Strømme i Zero Emission Mobility AS i en pressemelding.

NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors
NY ELBIL: SUV-en Xpeng G3 kommer til Norge i løpet av 2020. Slik ser den ut - inni og utenpå. Foto: Xiaopeng Motors

Fokus på sikkerhet

Mer enn 20.000 eksemplarer er solgt i Kina, og disse har ifølge Strømme gått mer enn 100 millioner kilometer, med svært høy driftssikkerhet. Han forteller at Xpeng har en omfattende sikkerhetsfilosofi som både inkluderer aktiv og passiv sikkerhet, i tillegg til et stort fokus på datasikkerhet.

Kinesiske biler har blitt kritisert for å gjøre det dårlig i sikkerhetstester, som Euro NCAP. SUV-en G3 har imidlertid oppnådd høyeste poengsum for noen elbil av C-NCAP, med fem stjerner av fem mulige, i tillegg til score «Excellent» i C-IASI (China Insurance Automotive Safety Index) sikkerhetstest.

Xpeng G3 Smart SUV

Netto batterikapasitet:66,5 kWt
Drivverk:Forhjulsdrift
Batteritype:Lithium-ion Battery Pack (CATL)
Effekt:145kW / 300Nm
Strømforbruk (importør):Ca 15kWt/100km
Rekkevidde (NEDC):520 km
Rekkevidde (WLTP):Ca. 450 – 460 km
Akselerasjon (0-100 km/t):≤ 8,6 s
Egenvekt:1637 kg
Mål (l/b/h):4450/1820/1610 mm
Bagasjerom:380/760 liter
Takstativ:Ja
Hengerfeste:-
Ladesystem:CHAdeMO
Ladetid hurtiglading (30-80%):41 min
Ladetid hjemmelading (30-80 %):11,2 timer
Antall stjerner i C-NCAP:5 stjerner (92 %)
Skjermstørrelse (dashbord):12,3 tommer
Skjermstørrelse (berøringsskjerm):15,6 tommer

Tilpasset Norge

Norske bilkjøpere vil tilbys en videreutviklet versjon av Super Long Range-modellen, som vil få benevnelsen G3 520i. G3 vil videre tilbys i to utstyrsversjoner; Smart og Premium. Begge versjonene vil ifølge importøren ha en omfattende utstyrsliste og svært høy innvendig standard.

- Utvendig har bilen et prisvinnende og sportslig design. Innvendig er G3 utstyrt med panorama-cockpit, med LCD instrumentpanel og 15,6 tommers berøringskjerm. Med en drivlinje som yter 194 hk og 300 Nm har G3 både kraftoverskudd og sportslige kjøreegenskaper, skryter Strømme.

Salget av Xpeng G3 vil i hovedsak være nettbasert, og vil åpnes innen kort tid. Da vil også de endelige prisene for de to modellvariantene annonseres. Alle kunder som bestiller bil innen 15. juni er garantert å motta bilene i 2020.

- Xpeng G3 blir en klasseledende bil som også skal ha en attraktiv og konkurransedyktig pris, og vi er sikre på at den vil bli et vanlig syn på norske veier, sier Strømme.

Importøren har foreløpig ikke sagt noe om pris, men det spekuleres i at denne kan bli rundt 400.000 kroner. Først til vinteren vet vi mer om den nye kineseren blir en suksess i Norge.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!