BESTSELGER: Kia Soul har vært meget populær i Norge. Nå kommer en helt ny utgave. Foto: Kia
BESTSELGER: Kia Soul har vært meget populær i Norge. Nå kommer en helt ny utgave. Foto: KiaVis mer

Ny Kia e-Soul

Helt nye Kia Soul mer enn dobler kapasiteten

Én av Norges mest solgte elbiler får mer en doblet batterikapasitet når den kommer til Norge i første halvdel av 2019.

Det er bare to uker siden vi fortalte om den lekkede informasjonen i nye Kia Soul Electric, som blant annet får superrekkevidde. Nå har andre generasjon av den populære elbilen blitt avduket og presentert på bilmessa i Los Angeles.

Det koreanske bilmerket er virkelig i vinden om dagen. SUV-en Kia e-Niro er nemlig også en elektrisk bil som skiller seg ut. Den vil få 485 km rekkevidde og en veiledende pris under 380.000 kroner. Dermed er det ikke rart mange tusen har satt seg på liste for å få den.

e-Soul blir like bra?

Nå ser vi at Kia e-Soul - som nå blir det offisielle navnet på bilen i Europa - får samme batteri som e-Niro. Mens første generasjon Soul Electric fikk 30 kWt-batteri i 2018, får den nye bilen et 64 kWt-batteri. Samtidig vil den elektriske motoren levere 204 hestekrefter og et dreiemoment på 395 Nm.

Kia har imidlertid ikke villet uttale seg om rekkevidden. Men om e-Niro går 485 km med den strengere WLTP-normen, må vi kunne tro og håpe at e-Soul skal kunne matche det - minst.

- Det er gode nyheter om betteriet. Vi vet ikke, siden bilen ikke er typegodkjent ennå. e-Soul har en annen fasong enn e-Niro, så det er vanskelig å si. Men rekkevidden blir betraktelig bedre, sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge til Dinside.

Importøren lover i alle fall mer kraft og raskere akselerasjon enn dagens modell, mens også kjøreegenskapene skal bli forbedret. Nye Kia e-Soul vil få fire forskjellige kjøremodus; Eco, Comfort, Sport og Eco+.

Forskjellen på modusene er at de kontrollerer graden av regenerativ bremsing, og klimaanlegg, samt at de gir mulighet til å sette fartsbegrensing for å optimalisere effektiviteten under ulike kjøreforhold.

Likt - men forbedret - design

Utseendemessig beholder Soul sitt firkantede design-uttrykk. Dermed vil den fortsette å skille seg ut i den grå, norske trafikken.

Noen forandringer er det likevel, som at støtfangerne er endret for et mer aerodynamisk preg. Dessuten går LED-lys i en linje langt hele fronten, for å gi et bredere, tøffere og mer stabilt uttrykk.

Innvendig skal også kvalitetsinntrykket være vesentlig høyere, samtidig som bakseteplassen er bedre.

OPPGRADERT: Også på innsiden har Kia e-Soul fått seg et løft. Foto: Kia
OPPGRADERT: Også på innsiden har Kia e-Soul fått seg et løft. Foto: Kia Vis mer

Mer teknologi

Og som alle nye biler tilbyr også andre generasjon e-Soul mer moderne teknologi. Den kommer blant annet med en 10,25-tommer berøringsskjerm, med ryggekamera. Infortainment-systemet støttes av både Apple CarPlay og Android Auto, samt trådløs tilkobling via Bluetooth og stemmegjenkjenning.

Viktigere er aktive sikkerhetssystemer som kollisjonsvarsling, filskiftvarsel og -holder, førervarsel ved tretthet og varsel for kryssende trafikk bak er tilgjengelig.

Soul-kundene kan velge mellom to utgaver, e-Soul EV og e-Soul Designer Collection. I tillegg til alt fra standardmodellen får sistnevnte tofarget lakk, Harman-Kardon-lydsystem med ti høyttalere og ekstern forsterker, trådløs lader for smarttelefon og skinnratt.

OPPGRADERT: Motoren til nye Kia e-Soul leverer 204 hk og et dreiemoment på 395 Nm. Batteri-kapasiteten er mer enn doblet fra 30 til 64 kWt. Foto: Kia
OPPGRADERT: Motoren til nye Kia e-Soul leverer 204 hk og et dreiemoment på 395 Nm. Batteri-kapasiteten er mer enn doblet fra 30 til 64 kWt. Foto: Kia Vis mer

Støvsuger Europa

Soul produseres på Kias fabrikk i Gwangju i Korea, og kommer for salg i Europa første halvdel neste år. Første bil vil ifølge importøren komme på veien i løpet av mars-april. Norske spesifikasjoner og priser annonseres nærmere lansering - februar/mars.

Som nevnt har Soul Electric vært populær i Norge. Importøren har til og med finkjemmet det europeiske markedet, for å få tak i nok biler til å møte etterspørselen her hjemme.

Mette Simonsen Sauge i Kia Norge sier at Kia Norge gjør hva de kan for å få flest mulig biler til Norge, når nye e-Soul gjør sitt inntog i 2019.

- Vi har ikke fått noe svar fra Kia ennå, så det blir veldig spennende. Vi merker bra interesse fra kunder allerede nå, forteller hun.

- Blir det slik at man kan sette seg på venteliste for å få Kia e-Soul?

- Lister har blitt normalen, men vi får se. Vi har ikke besluttet hvordan vi skal gjøre det ennå. Når det blir aktuelt går vi ut med det.

Bruktimport 2017-2018

# Modell jan-okt 2018 2017
1.Kia Soul3.3492.987
2.Nissan Leaf2.8793.737
3.VW Golf1.368765
Helt nye Kia Soul mer enn dobler kapasiteten

___________________________