Joda, det er en splitter ny Toyota Corolla vi ser her. Det er i alt blitt solgt cirka 40 millioner biler med modellnavnet Corolla, men det dreier seg om ganske mange forskjellige modeller likevel. Foto: Toyota
Joda, det er en splitter ny Toyota Corolla vi ser her. Det er i alt blitt solgt cirka 40 millioner biler med modellnavnet Corolla, men det dreier seg om ganske mange forskjellige modeller likevel. Foto: ToyotaVis mer

Helt ny Toyota Corolla: Men får du kjøpt den?

Nå lanseres ellevte generasjon Toyota Corolla, en bilserie det er solgt over 40 millioner av. Dessverre får du neppe se den på norske veier.

Vi var ikke de eneste som lurte på hva i all verden Toyota tenkte på da de vraket modellnavnet Corolla til fordel for Auris da suksess-modellen deres i "Golf-klassen" ble erstattet i 2006.

LES OGSÅ:

Og vi skjønner det fortsatt ikke.

Neste Corolla vist som konseptbil

Corolla er så mangt

Den Toyota-modellen vi kjenner som Auris, heter Corolla i Australia. Her en 2012-modell Toyota Corolla Levin SX. Foto: Toyota
Den Toyota-modellen vi kjenner som Auris, heter Corolla i Australia. Her en 2012-modell Toyota Corolla Levin SX. Foto: Toyota Vis mer

Ikke desto mindre lanserte Toyota generasjon to av Auris i Europa i fjor. Den kommer denne gangen også som stasjonsvogn, som vi forleden kunne publisere de norske prisene på.

Toyota hevder selv at Corolla er verdens mest solgte bilmodell, selv det nok er en sannhet med modifikasjoner. Ser man på hvilke biler som er blitt solgt under navnet Corolla opp gjennom årene, vil man nemlig se temmelig store forskjeller.

11. generasjon lansert. I Tyrkia ...

I forrige uke presenterte for eksempel Toyota i Nord-Amerika sin 11. generasjon Corolla og 7. juni fulgte den japanske bilgiganten opp på denne siden av Atlanteren med å presentere en ganske så ulikt utseende Corolla i Istanbul.

Så langt har Toyota offisielt vært relativt lite meddelsomme angående denne modellen, og informasjonssjef hos Toyota Norge forteller oss hvorfor. Årsaken er ganske enkelt at det ikke er besluttet hvilke markeder nye Corolla skal selges i. De vet altså ikke om den kommer til Norge.

TEST: Dagens Toyota Corolla

Europeisk Corolla... Foto: Toyota
...og amerikansk Corolla Foto: Toyota
Typisk Toyota-interiør i den nye Europa-Corolla-en. Foto: Toyota
Joda, det er en splitter ny Toyota Corolla vi ser her. Det er i alt blitt solgt cirka 40 millioner biler med modellnavnet Corolla, men det dreier seg om ganske mange forskjellige modeller likevel. Foto: Toyota

Til Norge? Tja...

Det skal sies at dagens Corolla (ja, den finnes!) hittil i år bare er blitt registrert ny i et antall av syv eksemplarer, skal vi tro tallene fra OFV. Med tanke på hva det koster å lansere og markedsføre en ny modell, er det ikke rart at det er noe det må tenkes grundig gjennom. Årsaken er naturligvis at det dreier seg om en sedan, en karosserivariant som ikke er særlig populær i Norge - og ikke mye mer ettertraktet i Vest-Europa generelt. Lenger øst, derimot, og især i Russland og Tyrkia, er sedanen i de flestes øyne selveste Bilen med stor B.

Det skal likevel nevnes at fleksibilen Toyota Verso "egentlig" er en Corolla Verso. Det heter den i flere markeder og er en del av Corolla-familien.

Forklaring: Mangel på hybrid

En hovedårsak til at nye Corolla antagelig ikke blir å se på det norske markedet, er at den ikke er å få som hybrid, i det minste ikke i første omgang. Dette er ikke heldig med de norske avgiftsreglene, og det er da også nettopp hybrid-utgaven av Toyota Auris som selger best her til lands.

Les vår trippeltest av Toyota Auris hybrid mot Ford Focus og VW Golf

Større

Uansett er den nye sedanen en mye større bil enn Corolla var tidligere. Den har vokst med omtrent ti centimeter i lengden i forhold til den som selges i Norge i dag. Det betyr at vi så å si beveger oss opp i mellomklassen. Selvsagt forsikrer Toyota dessuten at nykommeren er mer komfortabel, romsligere - særlig bak, mer stillegående og bedre utstyrt.

Motorene vi kjenner til inntil videre er standardrekken til Toyota i denne klassen - men altså med unntak av den hybride drivlinjen. Vi snakker om 1,33 liter bensin (99 hestekrefter), 1,6 liter bensin (132 hestekrefter) og 1,4 liter diesel (90 hester).

Nå gjenstår det altså bare å se om vi får se særlig mer av nye Corolla her hos oss enn bildene i denne artikkelen...

VIDEO: Her kan du se mer av nye Corolla:

Corolla vist som konseptet Furia tidligere i år: