Test: BMW M235i xDrive Gran Coupe

Helt ny modell fra BMW

BMW har aldri hatt en bil i dette segmentet før nå.

BMW har aldri hatt en bil i dette segmentet før nå. BMW 2-serie Gran Tourer er den minste i Gran Coupe-familien og den minste modellen inn i luksussegmentet. Vi kjører den, hvertfall til nå sprekeste modellen, M235i xDrive med 2-liters turbo-bensin på 306 hester. Se video og les sak på dinside.no og sjekk ut hva vi synes. Vis mer

BMW 2-serie Gran Coupe er en splitter ny modell fra BMW. Med coupé-linjer og rammeløse dører skal den være et linjelekkert alternativ til Mercedes CLA og Audi A3.

Gromversjonen

Den er tilgjengelig med tre motorvarianter. 218i har en tre-sylindret 1,5 liter på 140 hester. 220d har en 4-sylindret toliters diesel på 190 hester.

SORT: M sportpakke er standard og alle luftinntak i fronten har spesielt mønster. Egentlig er innramming for grill, luftinntak og speiler i messingfarge, slik den er på alle M-modeller om dagen, men denne har blank sort finish. Foto: Rune M. Nesheim
SORT: M sportpakke er standard og alle luftinntak i fronten har spesielt mønster. Egentlig er innramming for grill, luftinntak og speiler i messingfarge, slik den er på alle M-modeller om dagen, men denne har blank sort finish. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi kjører toppmodellen M235i xDrive. Den har den sterkeste toliteren som BMW noensinne har produsert. Med 306 hester og 450 Nm er spesifikasjonene som snytt ut av nesa på dens naturlige konkurrenter: Audi S3, Mercedes-AMG CLA 35 og Golf R.

8-trinns sportsautomat og firehjulstrekket xDrive er standard. Bedre blir det ikke.

SMAK SOM BAK: Det er den nye hekken som skiller den fra 1-serien. Foto: Rune M. Nesheim
SMAK SOM BAK: Det er den nye hekken som skiller den fra 1-serien. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Forlenget 1-serie

Den er bygget på småbilplattformen til 1-serie, men har fått bagasjeromslokk og 21 cm mer overheng over bakhjulene. Bagasjerommet har økt fra 380 til 430 liter, men bakluka gjør bagasjerommet mindre tilgjengelig.

Bakseteryggene kan deles 40/20/40, og det er svær plass under bagasjeromsgulvet.

LED STANDARD: Lyktene på testbilen er av typen avanserte og masker ut annen trafikk på en fremragende måte. Foto: Rune M. Nesheim
LED STANDARD: Lyktene på testbilen er av typen avanserte og masker ut annen trafikk på en fremragende måte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den skrånede taklinja gjør det umulig for lange folk å sitte baki. Undertegnede på 189 cm skaller i taket og får knærne i setet og får en litt artig exit ut av bakdøra. Men faktum er at biler i C-segmentet nå er blitt såpass store at familier på fire kan klare seg med plassen.

Med så mye hester og utstyr har den potensiale til å bli familiens sportsbil, entusiastbil og familiebil i en og samme forpakning.

STORT: Masse delingsmuligheter av seterygg og masse plass under gulvet, men du kan ikke senke det. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Masse delingsmuligheter av seterygg og masse plass under gulvet, men du kan ikke senke det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Derfor forventer vi det lille ekstra når vi setter oss inn. Vi fyrer vogna og setter den i Sport. Til nå har 2-serien, som ble skilt fra 1-serien i forrige generasjon, hatt sekssylindrede toppmodeller. Her vil du alltid måtte nøye deg med toliteren.

BMW har prøvd å kompensere en kul og sportslig lyd her, men vi finner ingen referanse til god gammel sporty firerlyd, bare en kunstig fremstilt brumming som minner om en hardt presset pappmotor.

Du får riktignok litt raping og gurgling hvis du kjører litt hardt i Sport-programmet, men man får nesten lyst å lydtune litt på egenhånd.

Går bra, men …

Motoren er helt nydelig. Du hører litt turboblås fra 2000 omdreininger. Det er da den kommer til liv. Deretter kommer den bare mer og mer, med et lite krafttak på 4000 omdreininger.

OISANN: Motor på tvers ser vi for første gang i en Coupé hos BMW. Og det er litt av ankepunktet også. Foto: Rune M. Nesheim
OISANN: Motor på tvers ser vi for første gang i en Coupé hos BMW. Og det er litt av ankepunktet også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

0-100 km/t på 4,9 og toppfart på 250 sier egentlig sitt om det.

Men der stopper egentlig moroa også. Selv om man får sportsautomat med på kjøpet halter samspill med motor, girkasse og gasspedal.

FUNKSJONELT: Bilene blir stadig tettere, så det er gledelig for bilnerdene og se at luftinntakene faktisk fører inn til bremser og kjølere. Foto: Rune M. Nesheim
FUNKSJONELT: Bilene blir stadig tettere, så det er gledelig for bilnerdene og se at luftinntakene faktisk fører inn til bremser og kjølere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

BMW bruker en haug med kjøreprogrammer. Eco Pro med to valg, Comfort og Sport med to valg. Det er, styring, gir og motorkarakteristikk som endres.

Bilen starter alltid i programmet Comfort. Det er et schizofrent program som både prøver å være økonomisk og sportslig, omtrent på samme tid.

SLÅ AV: Knappen under skjermen blir flittig brukt for å slå av hjelpesystemene. BMW er en av mange der de griper såpass mye inn at det hemmer generell kjøreglede. Foto: Rune M. Nesheim
SLÅ AV: Knappen under skjermen blir flittig brukt for å slå av hjelpesystemene. BMW er en av mange der de griper såpass mye inn at det hemmer generell kjøreglede. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den holder turtallet lavt, men når du skal opp i fart og trykker på gassen, får man følelsen av at den ikke helt bestemmer seg for om den skal bruke momentet eller gire ned. Den gjør alltid det siste og da går den fra lat til overivrig … hver gang.

Den bykser av gårde, mer enn man egentlig har tenkt, slik at man må gå av gassen igjen. Man klarer rett og slett ikke å styre ønsket gasspådrag og girvekslinger selv og da blir samspillet og moroa borte.

Gir man gass og kjører aktivt, funker ting greit, men aller best dersom du bruker padlene bak rattet. Men da er det strengt tatt du som bestemmer det meste, så da skulle det bare mangle.

Det er totalt fravær av motorbrems. Her må man bruke bremsepedalen i nedoverbakkene. Et sprang på 1500 omdreininger fra 2. til 3. gir gjør at man unngår å gire ned fordi turtallet blir helt latterlig.

Styringen er vanvittig sportslig, og man trenger nesten ikke å bevege på rattet i sving. Det er digg når veien kroker seg og asfalten er flat som blikkstille vann.

Men med vinterhjul, som tross alt ikke er bredere enn 225/50R18 på alle hjul, på sporete norske veier, er den slitsom å holde på rett kurs, særlig under akselerasjon. Det er overraskende siden den tross alt trekker på alle fire, multilink bakaksel, diff i forstillingen og et antispinnsystem som skal gi litt slipp og mer kjøreglede.

E-DRIVE: BMW er deilig for de som ikke liker fettmerker på skjermen. Alt styres fra hjulet. Man skriver tall og tegn med fingeren på toppen av hjulet til adresser etc. Genialt. Foto: Rune M. Nesheim
E-DRIVE: BMW er deilig for de som ikke liker fettmerker på skjermen. Alt styres fra hjulet. Man skriver tall og tegn med fingeren på toppen av hjulet til adresser etc. Genialt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mer stæsj, please

Vi sitter sportslig i 12-veis elektriske sportsstoler, med uttrekk på sitteputa. Testbilen har skinnseter. Standardstolene i alcantara er kulere, synes vi, og man klarer seg med manuell innstilling. Da sparer man noen kroner også. Vi skulle gjerne kunne stille setet ennå lavere. Rattinnstillingene er generøse.

MMMMM: Blålakkerte to-stemplede Calipere med større skiver er på plass. Det samme er M-pakka, sportsgirkasse, skarpere styring og understell. Foto: Rune M. Nesheim
MMMMM: Blålakkerte to-stemplede Calipere med større skiver er på plass. Det samme er M-pakka, sportsgirkasse, skarpere styring og understell. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dashbordet har samme funksjoner som hele modellrekka. Den har matte flater, enklere pyntebelysning og mindre skjermer enn i de større bilene. Men vi elsker e-Drive-hjulet. Du velger selv om du bruker hjul, styreflate, berøringsskjerm eller håndbevegelser.

STASJ: M modellene har M Sport bremser, styring girkasse og Thorsen-diff som standardutrustning. Foto: Runr M. Nesheim
STASJ: M modellene har M Sport bremser, styring girkasse og Thorsen-diff som standardutrustning. Foto: Runr M. Nesheim Vis mer

Vi skulle blitt litt mer minnet på at vi kjørte en M-modell og savner turtelleren og speedometeret man får i de ekte M-modellene, samt mer M-stæsj inni. Og gjerne en større girskift-indikator, men får en liggende turteller i ruta i Sport-modus.

Hvorfor?

Men det største spørsmålet man egentlig sitter igjen med er, hvorfor skal man egentlig kjøpe M235i Gran Coupe?

Testresultat

BMW M235i xDrive Gran Coupe

Terningkast 4

Kul look, stort bagasjerom

Ikke kul nok, dyr og mangler kjøredynamikken vi er vant med.

Smaken er som baken, men er designen spesielt sporty og vellykket? Hekken virker høy, og hjulene ser små ut. Det bør de ikke gjøre på en sporty modell.

Modellen vil få skarp konkurranse fra Mercedes, som nylig annonserte at alle CLA-modeller blir levert som ladbar hybrid. Dessuten Topper konkurrentene med versjoner på over 400 hester. Der vil trolig ikke BMW ha noe å parere med på det første.

Startprisen på den spreke M235i xDrive er 630.100 kroner

Vår testbil, som hverken har adaptiv fartsholder eller ryggekamera, men har det meste ellers, koster 773.700 kroner. Da blir det plutselig veldig fristende kikke på 3-serien i staden. Den er bare 20 cm lengre og er omtrent like høy og bred. Dessuten er den betydelig morsommere bak rattet.

Den marginalt svakere ladbare 330e xDrive Touring, som kommer med bakhjulstrekk, har til sammenligning en startpris på 460.300 kr, altså 230.000 kroner billigere. Den har riktignok 20 liter mindre bagasjerom, men er bedre på alt det andre.

BMW M235i xDrive Gran Coupe

Motor:R4 16v, turbo, Bensin
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :306 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:450/ 1750
0-100 km/t:4,9 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,76 l/mil
CO2-utslipp WLTP:176 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:453/180/142 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:225/40R18
Bagasjerom:430/1200 liter
Egenvekt:1570 kg
Pris fra kr.:630.100
Pris testbil kr.:Ca 773.700

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!