Helt ny, men vi har sett den før

NICE (DinSide Motor): Vi har vært i Nice og prøvekjørt den nye Audi A4. Den har blitt større, sterkere og mer eksklusiv enn sin forgjenger. Forventingene var naturlig nok høye, og spesielt til de nye bensinmotorene.

Helt ny, men vi har sett den før
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Audi A4 er en svært populær bil i Norge, og det var vel på tide med en liten fornyelse av modellen, men var det nødvendig å gjøre bilen så å si helt lik A6? Det er nemlig ikke mye som skiller, verken utvendig eller innvendig. Selv om bilen er helt ny har vi på følelsen at det er mye som er kopiert fra A6. Familielikhet kalles det.

Designkopi

De utvendige linjene er velkjente, og særlig baken på bilen er en tro kopi av en storebror A6. Designet vakte stor oppsikt forrige gang den ble vist, men ingen måpte denne gangen. Innvendig er det også familiært. Seter, dashbord og mindre detaljer har blitt ”trimmet” litt, men det er ingen tvil om hva du kjører.

Millimeterkampen

Både utvendig og innvendig har A4 vokst seg større. Den er 69 millimeter lengre, 33 millimeter bredere og 13 millimeter høyere en sin forgjenger. Innvendig er hovedtallene 32 millimeter lengre kupe, 41 millimeter bedre beinplass bak, 15 millimeter større takhøyde foran og 14 millimeter bak, samt bedre bredde både foran og bak.

2 nye motorer

Helt ny, men vi har sett den før

Det er i hvert fall to kraftverk vi ikke har stiftet bekjentskap med før, og det er de nye bensinmotorene. En firesylindret toliter med 130 hestekrefter blir foreløpig basismodell i det nye A4 programmet. Vi prøvde toliteren med manuell girkasse og den viste mye tæl, tross sine beskjedne data. Toliteren kjempet godt gjennom franske fjellveier og vil nok av prismessige årsaker bli fortrukket av mange. Denne motoren blir også tilgjengelig med trinnløs girkasse (Multitronic).

Multitronic er en trinnløs girkasse som Audi allerede tilbyr i Audi A6 2.8 Multitronic. Girkassa er suveren, men tåler foreløpig ikke mer enn 310 Newtonmeter. Den er heller ikke kompatibel med firehjulsdrift. Derfor blir for eksempel ikke 2.5 TDI tilgjengelig med Multitronic foreløpig.

220 hester…

…har du som regel høye krav til, det hadde vi også, men dessverre ble ikke gleden så optimal som vi hadde håpet. På moderat turtall lager den en fantastisk lyd, og trekkvilligheten er det ikke mye å utsette på, men den savner det siste sparket som gjør at du får den gode følelsen i kroppen. Den nye A4 har nemlig kjøreegenskaper som fortjener skikkelig kraft, og det klarer ikke 3-literen, etter vårt førsteinntrykk, å gi fullt ut.

De som har ventet på den nye, kraftige A4, kan bare begynne å irritere seg med en gang over at toppmodellen ikke fikk den rå og villige maskinen som blir brukt i A6, nemlig 2,7 biturbo. Så langt strakk dessverre ikke familielikheten.

Vekk med frustrasjonen

Vi hadde ikke tenkt å prøve oss på diesel i denne omgangen, men det ble ingen vei utenom. 2,5-literen med 180 hestekrefter og 370 Newtonmeter hørtes fristende ut, selv om vi har kjørt to biler tidligere med den motoren. Dette var virkelig gøy, til tross for at dreiemomentet ligger på topp kun fra 1.500 til 2.500 omdreininger byr denne motoren på litt av et skyv. TDI, quattro og sekstrinns manuell kasse var en sammensveiset trio. Denne bilen er støysvak, komfortabel, kraftig og skyvet fra motoren gjør at bilen fremstår som svært vellykket.

Sportslig

A4 er en bil for de som setter sportslighet i fokus. Den er stiv og kjøreegenskapene er deretter. Vi hadde det virkelig moro langs de svært smale og sterkt trafikkerte veiene rundt Nice. Veigrepet er formidabelt, og det skal mye til for å vippe denne bilen av pinnen. Du kan gå hardt inn i svingene og gjerne bremse midt i. Det går smertefritt både med ESP avslått og aktiv. Tilbakemeldingene fra hjul og understell er ikke de beste, men styrefølelsen er likevel god, og du kan lett presse bilen mot grensene.

Komforten lider litt

Helt ny, men vi har sett den før

Med største felgalternativ, som vi hadde mesteparten av tiden, og 235/45-17 dekk ble det ikke mye fjæringskomfort igjen. Det dunker og slår, og det er i høyeste grad lite komfortabelt. Selv under litt god hastighet på motorveien kan store ujevnheter gi brå og kraftige bevegelser som kanskje ikke alle synes er like behagelig.

Det er all mulig grunn til å tro at en mer moderat kombinasjon av dekk og felger gir et bedre resultat med tanke på komfort.

Mer om ytelser og detaljer kan du lese om på denne lenken.