SPETAKKEL: Nye Range Rover Evoque ble vist første gang for publikum på denne scenen i London den 22. november. Foto: Land Rover
SPETAKKEL: Nye Range Rover Evoque ble vist første gang for publikum på denne scenen i London den 22. november. Foto: Land RoverVis mer

Generasjon II Evoque

Helt ny kompakt Range Rover

Etter åtte år erstattes Rand Rover Evoque, som vakte stor oppsikt da den ble lansert i 2010.

For ti år siden hadde Land Rover identifisert en forholdsvis ny kundegruppe for premium-biler fra Range Rover, nemlig de yngre, mer urbane, trendy menneskene som hadde sprunget ut fra det mer tradisjonelle klientellet til Range Rover og utviklet seg videre. Med den nye SUVen håpet de nettopp å tiltrekke seg disse.

For å teste teoriene, viste de frem konseptbilen LRX i 2008, og publikums reaksjoner overgikk alle forventninger. Resultatet var den særdeles spenstig designede Evoque, som offisielt ble lansert to år senere, med en formgivning som var overraskende lik konseptbilens, og det slo an til tusen.

Design fremfor alt

Evoque representerer definitivt form foran funksjon, og at den ble en utvilsom suksess, var ikke først og fremst på grunn av sine praktiske egenskaper.

Av ting som for oss trakk ned, var begrenset innvendig plass, høy vekt - og høy pris. Range Rover er dyrt - men det er ingen hindring for kundegruppen det gjelder. «Må ha»-faktoren er åpenbart skyhøy.

Det er derfor ikke overraskende at den nye generasjonen, som ble avduket 22. november under et spektakulært medieshow i London, har et designspråk som nedstammer i rett linje fra forgjengerens.

GJENKJENNELIG: Tross smale lykter og Range Rovers nye signaturfront vil kjennere av Evoque ikke være i tvil. Foto: Land Rover
GJENKJENNELIG: Tross smale lykter og Range Rovers nye signaturfront vil kjennere av Evoque ikke være i tvil. Foto: Land Rover Vis mer

Mindre spektakulær

Noen grep er likevel tatt, som de smale, strukne lyktene som er muliggjort av den nyeste lysteknologien med LED-Matrix-system.

Samtidig er profilen noe mer moderat, særlig nedre del, men generell fasong og stil er beholdt, noe som er forståelig da det var disse elementene som utgjorde en stor del av forgjengerens fordel i markedet.

Samtidig stikker den seg mindre ut nå enn da, og kan gjenkjennes som et medlem av den etterhvert omfangsrike Land Rover/Range Rover-familien.

Bilen har samme lengde - 437 centimeter, men har lengre akselavstand, noe som gir to centimeter ekstra benplass i baksetene.

Det adresserer et av ankepunktene vi har hatt mot Evoque i test. Bagasjerommet er blitt ti prosent større, men som vanlig stoler vi ikke på oppgitt tall fra Land Rover: 591 liter er øyensynlig ikke et tall som er målt etter samme metode som konkurrentene bruker (sannsynligvis er dette etter VDA til tak, ikke til seteryggkant). Vi ville tippe et sted rundt 450 liter.

FORTSATT KOMPAKT: Med sine 437 centimeter er Range Rover Evoque minst blant premium-SUV-ene. Foto: Land Rover
FORTSATT KOMPAKT: Med sine 437 centimeter er Range Rover Evoque minst blant premium-SUV-ene. Foto: Land Rover Vis mer

Starter med 150 hk og forhjulsdrift

Det er foreløpig begrenset med tekniske data vi har mottatt, men innstegsmodellen får en 150-hesters Ingenium dieselmotor med fire sylindre og to liter slagvolum.

Det vil komme en mildhybrid-variant basert på et 48-voltssystem som kan lagre regenerert energi for redusert forbruk og gi drivhjelp under akselerasjon.

Flere bilder:

Som ladbar hybrid

Og: Rosinen i pølsa - særlig for et norsk publikum - om et år kommer det en ladbar hybrid, forhåpentligvis med såpass utslippsfri rekkevidde at det monner både for miljø i byen og på avgiftsnivå. For øvrig står en 3-sylindret bensinmotor også på programmet etterhvert.

Produsenten fremhever at nykommeren har det siste av teknologi for tilkobling og sikkerhet.

Bilen kan ellers, i firehjulsdrevet versjon, utstyres med Terrain Response 2, med offroad-assistanse for dem som måtte begi seg ut av sitt vante urbane miljø.

Den utstyres ellers med en kamerateknologi som projiserer veien/terrenget rett foran bilen på den øverste skjermen for å gi et virtuelt «gjennomsiktig panser».

"GJENNOMSIKTIG PANSER": Kameraløsningen gjør at men ser foran bilen som om panseret ikke var der. Nyttig i terrenget eller med usynlige hindringer rett foran bilen. Foto: Land Rover
"GJENNOMSIKTIG PANSER": Kameraløsningen gjør at men ser foran bilen som om panseret ikke var der. Nyttig i terrenget eller med usynlige hindringer rett foran bilen. Foto: Land Rover Vis mer

Tekno-assistanse

Ryggespeilene kan suppleres av videoovervåkning bakover med bredere bilde og bedre lys, for eksempel hvis sikten bakover er hindret av store gjenstander i bilen.

Evoque vil også utstyres med maskinlæring med algoritmer som lærer bilen førerens foretrukne kjørestil og generelle preferanser, litt som en virtuell butler ombord.

Det nye medlemmet i Range Rover-utvalget kommer på markedet til våren. Lanseringsdato og priser for Norge kjenner vi ikke ennå.