Nye Hyundai Santa Fe er nå i salg - noe vi - og flere med oss - egentlig ikke var klar over før vi tok en telefon til importøren. Det kommer etterhvert en lang versjon av den i tillegg - med masse plass! Foto: Hyundai
Nye Hyundai Santa Fe er nå i salg - noe vi - og flere med oss - egentlig ikke var klar over før vi tok en telefon til importøren. Det kommer etterhvert en lang versjon av den i tillegg - med masse plass! Foto: HyundaiVis mer

Helt ny Hyundai Santa Fe

I Los Angeles viser Hyundai frem en majestetisk SUV, en svær syvseter ved navn Santa Fe. Det minnet oss på noe.

Bilen som vises på bilutstillingen i Los Angeles er en ny versjon av nyeste generasjon Hyundai Santa Fe, en bil vi jo har hatt på radaren siden den ble annonsert i april i år, men som så hadde gått mer eller mindre i glemmeboken.

LES OGSÅ:

Er å få kjøpt nå

Og sannelig viser det seg ikke at den allerede er på plass hos den norske importøren, med prisliste og det hele.

Vi finner det derfor på plass med en aldri så liten oppdatering. Og det skulle da bare mangle; dette ser nemlig ut til å være en attraktiv bil på mange måter for norske SUV-kunder.

Hyundai tar nemlig mål av seg til å hente kunder fra premium-segmentet med en bil som har fokus på komfort og høyverdig interiør.

Vår test av utgående Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe
Nye Hyundai Santa Fe er nå i salg - noe vi - og flere med oss - egentlig ikke var klar over før vi tok en telefon til importøren. Det kommer etterhvert en lang versjon av den i tillegg - med masse plass! Foto: Hyundai

Større enn kompakt

Santa Fe, som er blitt produsert i over 2,5 millioner eksemplarer i de to foregående generasjonene, er nesten blitt en merkevare i seg selv. Grunnen er at den på en måte befinner seg mellom to kategorier i SUV-segmentet - med andre ord har den ikke hatt så mange helt direkte konkurrenter.

Størrelsesmessig er det Mitsubishi Outlander som kommer nærmest, men nye Santa Fe er enda litt større - nær 470 centimeter, og nå snakker vi om den korte utgaven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ix35-storebror

I forhold til utgående Santa Fe og sine avrundede former, markerer nykommeren seg helt klart som en ny generasjon. Den har fått sin design fra "Fluidic Sculpture"-tankegangen, som betyr at den har en mer markant linjeføring med tydeligere linjer. Den er meget tydelig i slekt med den mindre og mer tydelig folke-SUV-posisjonerte ix35. Ikke-kjennere vil nok fort kunne ta feil av dem på litt avstand. Men navnet er altså fortsatt Santa Fe og, ikke som vi en stund trodde, ix45.

TEST: Hyundai ix35

Romsligere

Her er det plass til opptil 1.615 liter. Foto: Hyundai
Her er det plass til opptil 1.615 liter. Foto: Hyundai Vis mer

Nykommeren er lengre enn utgående Santa Fe (+ 4 centimeter) og en anelse bredere. Men den er 4,5 centimeter lavere, og det gir den en litt mer sporty profil. Lengde: 469 centimeter, bredde: 188 centimeter, høyde: 168 centimeter, akselavstand: 270 centimeter (som før). Interiøret blir av produsenten beskrevet som høyverdig og det loves bedre plass innvendig enn hva forgjengeren kunne by på. Bagasjerommet oppgis til 534 liter i femseters konfigurasjon. Dette kan utvides til 1.615 liter ved å felle ned annen seterad.

Effektiv diesel

Her hos oss er det to drivlinjer som skal tilbys. Blant dem finner vi en ny og effektiv dieselmotor som er klar for utslippsnormen Euro6. Det dreier seg om en 2,0-liters VGT-motor som trolig blir bestselgeren i Norge. Kraftoverføringen er det en sekstrinns manuell girkasse som tar seg av.Den har en toppeffekt på 150 hester, et dreiemoment på 380 newtonmeter og et CO2-utslipp på 155 gram per kilometer.

Koreanerne på sikkerhetstoppen

Nesten 200 hk med automat

En alternativ dieseldrevet kraftkilde er en 2,2-liter med 197 hester og 436 newtonmeter (aut.). Med sekstrinns manuell girkasse har den et CO2-utslipp på bare 145 gram per kilometer, men i Norge blir denne utelukkende parret med en sekstrinns automat og slipper dermed ut 178 gram. Det tredje Europa-alternativet er en 2,4-liters bensinmotor med 193 hester som ikke blir importert til Norge.

Santa Fe har maksimal tilhengervekt på 2.500 kilo med manuell og 2.000 kilo med automatisk girkasse.

Foto: Hyundai
Rattet på "feil" side betyr at vi har med et britisk-importert eksemplar å gjøre. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai
Det skal være god plass i baksetet på nye Santa Fe. Foto: Hyundai
Her er det plass til opptil 1.615 liter. Foto: Hyundai
Høyverdig interiør, ifølge produsenten. Foto: Hyundai
Foto: Hyundai


4x4 ved behov

Heller ikke versjonen med forhjulsdrift blir tatt inn - her i landet er det drift på alle fire som gjelder for alle versjoner. Systemet er av den såkalte "on demand"-typen - det vil si i utgangspunktet forhjulsdrevet, men med automatisk fordeling bakover ved behov - opp til 50/50. Det er mulig å låse fordelingen i dette forholdet ved dårlig fremkommelighet - i hastigheter opp til 40 kilometer i timen.

Gode garantivilkår

Som alle andre europeiske Hyundai-modeller vil også Santa Fe leveres med fem års trippelgaranti som innebærer fem års ubegrenset kjørelengde, fem års veiassistanse og fem års garanti på originale Hyundaideler.

Hyundai Santa Fe: Priser

Prisliste 18.9.2012EffektCO2 i g/km Veil. Pris*
Santa Fe 2,0 CRDi 150hk 6MT Comfort150 hk168 491.000 kr
Santa Fe 2,0 CRDi 150hk 6MT Premium150 hk168 538.000 kr
Santa Fe 2,0 CRDi 150hk 6MT Premium 7 seter150 hk168 556.000 kr
Santa Fe 2,2 CRDi 197hk 6AT Comfort197 hk178 591.000 kr
Santa Fe 2,2 CRDi 197hk 6AT Premium197 hk178 638.000 kr
Santa Fe 2,2 CRDi 197hk 6AT Premium 7 seter197 hk178 656.000 kr
* inkluderer ikke frakt og leveringsomkostninger

Video: