ALLEREDE KJØRT I NORGE: Det er i Møre og Romsdal BMW har tatt de første pressebildene av sin splitter nye BMW 3-serie - og det en god stund før avdukingen av modellen i Paris, som foregår i dag. Foto: BMW
ALLEREDE KJØRT I NORGE: Det er i Møre og Romsdal BMW har tatt de første pressebildene av sin splitter nye BMW 3-serie - og det en god stund før avdukingen av modellen i Paris, som foregår i dag. Foto: BMWVis mer

BMW 3-serie avduket i Paris

Helt ny BMW 3-serie: Se den i Norge!

Den historisk viktigste modellen for BMW kommer nå i helt ny utgave. Designen er det ikke tuklet mye med...

3-serien er den mest solgte BMW-modellen på verdensbasis, med over 15,5 millioner solgte eksemplarer hittil. Nå kommer syvende generasjon av den populære signaturmodellen. Og selvsagt lover den tyske premium-produsenten mer komfort, luksus, sportslighet og teknikk enn noen gang.

I dag vises bilen for første gang på bilutstillingen i Paris. Vi har også fått tilgang bilder som bilen ute i norske landskaper. To eksemplarer har nemlig allerede vært på norgesbesøk, i all hemmelighet.

HELT NY: Nye 3-serie får den helt nye digitale cockpit-en som nylig ble introdusert i X5. Foto: BMW
HELT NY: Nye 3-serie får den helt nye digitale cockpit-en som nylig ble introdusert i X5. Foto: BMW Vis mer

– De første offisielle bildene av helt nye BMW 3-serie ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektetet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby i en pressemelding.

Bildene som ble tatt i Norge blir brukt internasjonalt.

Kommer i mars

Nye 3-serie skal lanseres i mars til neste år, men avdukes altså allerede nå.

- I helt nye BMW 3-serie Sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW i Norge.

Her er vår video fra messen:

Helt nye BMW 3 serie Vis mer

Norske priser er allerede kjent og er som følger:

Modell Pris fra
330i AUT515.300 kroner
320d428.300 kroner
320d AUT444.100 kroner
320d xDrive AUT490.100 kroner

Man trenger ikke å være kjenner for å kjenne igjen den typiske BMW-designen, derimot er det nok hovedsaklig kjennere som utfra bildene kan se at den er helt ny. Men en hel del endringer er det: Den klassiske nyregrillen er for eksempel bredere enn tidligere, og sammen med de skarpe linjene til frontlyktene understreker den bilens bredde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PÅ PLASS I PARIS: Bildet er tatt kort etter avdukingen på BMW-standen. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ PLASS I PARIS: Bildet er tatt kort etter avdukingen på BMW-standen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Laserlys

LED-frontlys er standard, men bilen kan også leveres med laserfjernlys med rundt 530 meter rekkevidde. Sett fra siden preges designen av de korte overhengene foran og bak, de markante hjulbuene, den skarpe skulderlinjen og profilen som er preget inn i dørene. Den berømte Hoffmeister-knekken, som man finner i designen på de bakre siderutene på flere BMW-er, er tolket på en ny måte i den helt nye 3-serie Sedan.

SUBTILT FORNYET: En viss endring i lyssignatur kan konstateres på nykommeren. Foto: BMW
SUBTILT FORNYET: En viss endring i lyssignatur kan konstateres på nykommeren. Foto: BMW Vis mer

Bakfra er det de tydelige horisontale linjene og de smale baklyktene som definerer designet. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller. Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin karakter. Felgene leveres i størrelse 17" til 19". Nye 3-serie sedan måler 471 centimeter i lengden, 183 i bredden og 144 i høyden. Akselavstanden er 285 centimeter, mens bakkeklaringen er på 13,6 centimeter.

Vokser betydelig

Sammenlignet med forrige generasjon er helt nye 3-serie Sedan dermed 8,5 centimeter lengre og 1,6 centimeter bredere, mens akselavstanden har økt med 4,1 centimeter. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 4,3 og 2,1 centimeter.

Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 480 liter.

2019-generasjon BMW 3-serie blir først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d har en 6-trinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

Nedenfor vises tekniske data for de modellene som først kommer til Norge. Lansering altså i mars.

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart: CO2:
320d190 hk400 Nm6,8 sek240 km/tFra 110 g/km
320d xDrive190 hk400 Nm6,9 sek233 km/tFra 118 g/km
330i258 hk400 Nm5,8 sek250 km/tFra 132 g/km

Ladbar versjon

I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet to ytterligere varianter; en effektiv ladbar hybrid og, som seg hør og bør, en M Performance-modell.

Den ladbare hybriden BMW 330e skal få siste generasjon BMW eDrive-teknologi og det loves en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km. Det skal sies at dette er målt etter «NEDCcorr» (basert på WLTP typegodkjenning).

LED OG LASER: Slutt med halogen og bi-xenon: Nå er det dioder som gjelder i alle lykter. Foto: BMW
LED OG LASER: Slutt med halogen og bi-xenon: Nå er det dioder som gjelder i alle lykter. Foto: BMW Vis mer
SPORT ELLER HYBRID: 3-serien kommer om man ønsker det som heftig gateracer eller som ladbar hybrid. Foto: BMW
SPORT ELLER HYBRID: 3-serien kommer om man ønsker det som heftig gateracer eller som ladbar hybrid. Foto: BMW Vis mer

Det skal uansett bety en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon. Endelige tekniske data er ikke satt, men BMW forventer en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 292 hestekrefter når det nye såkalte XtraBoost-moduset aktiveres.

BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyuviklet rekkesekser på 374 hestekrefter under panseret og et dreiemoment på 500 newtonmeter vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder. Den leveres med xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og spesielt tilpasset chassis. I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50.

Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere. Et helt nyutviklet understell skal sørge for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige kjøreegenskaper.

Interiør og utstyr

Interiøret er preget av et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupperinger, på samme måte som i den nylig introduserte, nye BMW X5 og helt nye BMW 8-serie. Mest iøynefallene er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.

HAR VOKST: 3-serien har vokst fra generasjon til generasjon og er nå en ganske lang bil på over 470 centimeter. Foto: BMW
HAR VOKST: 3-serien har vokst fra generasjon til generasjon og er nå en ganske lang bil på over 470 centimeter. Foto: BMW Vis mer

Innvendig skal bilen være betydelig romsligere enn sin forgjenger. Både sjåføren og passasjerene foran og bak skal kunne nyte godt av høyere takhøyde og bedre ben- og skulderplass. Bedre sikt ut av frontruta, takket være smalere A-stolpe, og ny plassering av kontrolldisplayet, skal også bidra til mer romslighetsfølelse.

Bagasjerommet har nå en kapasitet på 480 liter, og den nye oppdelingen av primærbagasjerom og separate lagringsrom gir ytterligere 36 liter volum. En rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt nye BMW X5, finnes selvsagt i den nye generasjonen.

GODT UTSYN: Tynnere A-stolper gjør at man ser bedre ut av frontruten. Foto: BMW
GODT UTSYN: Tynnere A-stolper gjør at man ser bedre ut av frontruten. Foto: BMW Vis mer

De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel legge i minnet de siste 50 meterne føreren har kjørt for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

Stasjonsvogn senere

Den helt nye BMW 3-serien blir produsert på «hjemmebane» i München, samt i Shenyang i Kina og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. Det vitner om at nye BMW 3-serie blir en svært viktig modell i det internasjonale markedet. De første modellene av sedanversjonen av nye BMW 3-serie lanseres som nevnt i mars 2019, mens stasjonsvognen vil komme høsten 2019.