Hele prøvekjøringen

De er små, barske og tøffe. Men fyller de egentlig noen misjon annet enn i virkelig store byer på kontinentet og i Østen? DinSide har testet Daewoo Matiz, og påstår ikke å sitte med fasitsvaret. Men testet - DET har vi gjort!

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Matiz er det foreløpig siste tilskudd av små, morsomme bybiler i den norske bilparken. Og er det ikke et lite paradoks at jo mindre bilen er - jo mer tør designerene å slippe seg løs? For Matiz har særpreg, sjarm og humor i linjene.

LES OGSÅ:

Men når det er sagt, skal det også sies at Matiz er en av småbilene der hovedpoenget tydeligvis ikke har vært å lage maksimal innvendig plass av minimal utvendig lengde.

Matiz er rett og slett bare en liten bil.

Intim kupé

Hele prøvekjøringen


Det er høyt under taket i Matiz, og den utstrakte bruken av lyse materialer gjør at romfølelsen blir bedre enn den knappe plassen faktisk skulle tilsi. For det er nokså knapt med plass.

I forsetet sitter man rimelig godt - den største innsigelsen er at sitteputene er i korteste laget på lengre turer - men så er da ikke Matiz en langtursbil. Langbeinte personer over 180 cm får i første rekke problemer med beinlengden - forsetenes justeringsskinne kan rett og slett bli i korteste laget. To av våre redaksjonsmedlemmer skulle gjerne hatt setet enda ett hakk lengre bak.

Men da hadde det ikke vært benplass igjen i det hele tatt til de som måtte få den tvilsomme gleden av å bli befraktet i Matiz'ens baksete. Små barn med korte ben kan nok finne seg til rette der bak, men ungdommer og voksne bør helst ty til "foldekniv"-metoden for å få plass.

Frisk på veien

Hele prøvekjøringen


Førermiljøet er ryddig og greit, vi savner dog en bedre plassering av enkelte brytere. For å heve/senke frontrutene må man rote frem bryterne - mellom gearspaken og brekket.

Våre små innsigelser til tross - Matiz er en morsom bil på veien, den tresylindrede motoren oser av frisk og turtallsvillig energi. Korte og kjappe utvekslinger i den tettstegede gearkassen bidrar til at man nesten får "Racer"-følelsen - enda så tregt det egentlig går. (0 - 100 km/t på 17 sekunder).

Styringen er kontant og direkte, og gir meget god tilbakemelding om vei- og føreforhold. På glatta oppleves Matiz som trygg og sikker, med ett unntak; den har ikke ABS-bremser. Og når dekkene først er blokkert, skal man slippe opp bremsen MYE før dekkene igjen ruller av seg selv...

Minimal moro - og praktisk nytte?

Med en prislapp på 113.900 kroner blir Matiz en overkommelig inngangsbillett for dem som ønsker seg en liten nr.2-bil i byen. Matiz er også tilgjenglig til 99.900 kroner, men utstyrpakken du får med på kjøpet er verdt de 13.000 ekstra og inkluderer sentrallås, klimaanlegg, elektriske vindusheisere og servostyring. Men altså IKKE ABS-bremser.

Men den er og blir en nr. 2-bil, det er svært få som ville føle sine bilbehov bli dekket med denne bilen alene - til tross for dens underholdningsverdi.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Egentlig brukbare plassforhold - størrelsen tatt i betraktning. Men bilen mangler de praktiske løsningene for å utnytte plassen maksimalt.
Drivlinje: Effektiv tresylindret motor, kjapp gearkasse.
Pris og utstyr: Har egentlig alt du trenger av elektronikk, med unntak av ABS-bremser.
På veien: Underholdene og komfortabel. Støysvak.
I byen: Praktisk og lettparkert. Men med tung belastning og fullt baksete er den ikke vårt førstevalg.