Hele prøvekjøringen

Ford Focus er valgt til Årets Bil i Europa. Det er ikke uten grunn, men Focus er likevel ikke perfekt.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Den er større og mer kantete enn vi er vant med fra Ford, men likevel – den er uten tvil den beste Forden noen sinne. Borte er gearkassene som føles som om de er laget av gummi, den billige - stygge - plasten har blitt kastet på dynga og man sitter igjen med gode følelser etter å ha sluppet rattet, tatt ut tenningsnøkkelen og låst bilen for kvelden.

Focus gir nemlig en gedigen følelse av kvalitet, her slipper man å høre på skranglelyder, plast som gnisser og deler som ikke er skikkelig festet.

Når lydene dempes..

Gjennom bra lydisolering skjermer dessuten Focus føreren og passasjerene mot dekk- og motorstøy, men man hører dekkenes rulling på grov asfalt og motorens anstrengte brøl når turtallet stiger over 4.000 omdreininger i minuttet. På god vei med gearstanga i femte kan du imidlertid nyte den fredelige atmosfæren som oppstår i kupeen.

Og Fords "New Edge" design skiller seg ikke bare ut rent designmessig, den skjærer også gjennom luften uten at vindstøyen blir sjenerende.

..komforten øker..

Hele prøvekjøringen

Focus er en svært komfortabel bil, men det er ikke bare det lave støynivået som bidrar til det - også fjæringskomforten har Ford fått til. Små ujevnheter er nok Focusens svakeste kort, og kommer det mange slike på rad både kjenner og hører du at hjulopphenget sliter med oppgaven. Men ukomfortabelt blir det ikke. Lengre ujevnheter takles bedre, mye bedre - ja, blant de beste i klassen. Ford Focus glir elegant over, uten at verken sjåfør eller passasjerer føler noe ubehag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode seter gjør også sitt til at kjøreturen blir komfortabel. Bra lårstøtte både under og sideveis sammen med glitrende sidestøtte sørger for at man sitter godt, men korsryggstøtten kunne vært bedre. Plassen foran er dessuten god, men takhøyden begynner å bli i minste laget dersom man er over 1.85 meter og bestiller bilen med soltak.

..og plassen bak ikke strekker ikke.

Bak er det desverre ikke fullt så bra. Baksetet gir alt for dårlig støtte til lår og rygg, og det er forunderlig at plassen bak ikke er bedre - spesielt med tanke på at Focus har den største akselavstanden i klassen.

Totalt sett er nok likevel plassen i baksetet større i Focus, enn hos konkurrentene.

Hjelper designet..

Underlig er det også at designerne hos Ford ikke har greid å live opp interiøret med en litt mer kreativ fargebruk, spesielt når man ser på hvor frigjorte de har vært med tanke på utvendig design og hvordan dashbordet er skapt. Sort midtkonsoll og grå plast blir litt kjedelig.

..kjøreegenskapene..

Hele prøvekjøringen

Det går likevel ganske raskt i glemmeboka. For gi denne Forden en svingete vei og du oppdager et understell som er i stand til å gjøre mer enn å gjemme bort ujevnheter. Styringen gir nydelige tilbakemeldinger, kjøreegenskapene er nøytrale og bilen er dønn ærlig. Hele tiden får du tilbakemeldinger om hva de fire hjulene driver med.

Derfor er Focus en av de beste i klassen hva gjelder kjøreegenskaper.

..eller motoren..

Vår Focus var utstyrt med 1,6-literen med 100 hestekrefter, og den passer godt til bilen - uten at den blir noen racer. Litt dau på lave turtall er den, men når turtellernåla har passert 3.000 omdreininger våkner Zetec-motoren til liv.

Focus leveres med flere motoralternativer, men basert på erfaringene med 1,6-literen kan vi slå fast at den minste motoren, på 75 hester, nok vil bli i minste laget for Focus.

..mot konkurrentene?

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Det er hevet over enhver tvil at Focus er den beste bilen Ford har produsert - noensinne. Sammenlikner man med to av konkurrentene, Volkswagen Golf 1,6 og Opel Astra 1,6 finner man ut av at Focus er billigere, trass i at utstyrsnivået er omtrent det samme. Det betyr at både Volkswagen Golf og Opel Astra går usikre tider i møte; for med Focus har Ford en sterk hånd - kanskje sterkere enn hva Volkswagen og Opel kan varte opp med.

Det som kan ødelegge for Focus er det spesielle designet, som nok ikke faller i smak hos alle.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass foran, men skuffende dårlig benplass bak. Bagasjerommet er lett å utnytte.
Drivlinje: Lettsjaltet og presis gearkasse. Motoren på 1,6 liter og 100 Hk passer bilen bra. Forbruk ved blandet kjøring: 0,8 liter per mil.
Pris og utstyr: Ford Focus Trend 1,6 koster 199.900 kroner, det er på nivå med konkurrentene.
På veien: Nydelige kjøreegenskaper. Presis styring som gir bra tilbakemeldinger. Komfortabel.
I byen: Oversiktlig og lettkjørt.