Hele prøvekjøringen

Med V8-motor under panseret, drift på alle fire og et interiør drapert i skinn er Toyota LandCruiser LC100 rustet til å møte det meste.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Toyota LandCruiser LC100 er en imponerende bil på alle måter, men mest imponerende er likevel hvordan man bare kan sette seg inn bak rattet og kjøre avgårde - nesten helt uten å legge merke til størrelsen. For med snaue fem meters lengde, nesten to meters bredde og drøye 1,80 meters høyde er LandCruiser LC100 langt fra å være noen liten bil.

Derfor er da også plassen mer enn tilstrekkelig. Både foran og bak kan man breie seg ordentlig, takhøyden lar heller ikke noen ønsker stå åpne - og bak den todelte bakluken gjemmer det seg et bagasjerom av den rommelige sorten. Med baksetene i oppreist stilling svelger bagasjerommet fantastiske 1.250 liter.

Mye komfort

Komfortmessig står heller ikke LandCruiser LC100 tilbake for noe. Trivselsfaktoren er høy i et interiør som er drapert i skinn og smakstilsatt med lyse, delikate farger. At forsetene er komfortable bør derfor ikke forundre noen, og kjørestillingen er det heller ikke mye å utsette på. La et par elektriske motorer justere førersetet og rattet i ønsket posisjon og du kan kjøre bil i timevis.

I baksetet er det heller ikke ille å oppholde seg. God støtte til lår og rygg og masser av komfort. Eller hva sier du til et ekstra varmeapparat for sjelene i baksetet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med bryter for sport

Hele prøvekjøringen

Hvordan er så bilen ute på veien? Er den en tung, ukjørbar slådde med alt for myk fjæring og upresis styring? Vel, noen sportsbil er LC100 definitivt ikke, men det er overraskende å se hvor kjørbar bilen er til tross for sin høye vekt. Fjæringen er selvfølgelig myk og komfortabel, men vri på en bryter og den blir fastere og mer sportslig.

Ikke det at vi helt ser vitsen med denne bryteren, for mens vi hadde bilen ble den ikke brukt annet enn da vil skulle finne ut av hvordan den virket. Overraskende er også styringen, som er behagelig presis og som faktisk evner å gi en viss tilbakemelding om hva forhjulene driver med.

Vanvittig motor

Hele prøvekjøringen

Vår bil var utstyrt med bensinmotoren på 4,7 liter og en ytelse på 235 hestekrefter - en motor som kommer til å bli elsket av bensinforhandleren på hjørnet. Vi målte et forbruk på 1,59 liter per mil ved blandet kjøring. Likevel er det vanskelig ikke å la seg begeistre av kjempekreftene som gjemmer seg under panseret. Trykk høyrebeinet godt ned i det myke teppet og bilen slynges avgårde. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen skal gå unna på drøye 11 sekunder - ikke ille når bilen veier 2.260 kilo.

Automatgear er en selvfølge på en bil i denne klassen. Og selv om det ikke var noe galt med hvordan tannhjulene ble sortert; det var både mykt og presist, kan vi ikke la være å spørre oss selv hvorfor Toyota ikke har kostet på seg en fem-trinns gearkasse. I LandCruiseren satt det nemlig bare en tre-trinnskasse med overdrive.

Mye penger for en Toyota

I Norge er LandCruiser LC100 utstyrt med Toyota-merker, mens den selges som Lexus i USA. Vi kan selvfølgelig ikke slutte å undre oss hvorfor man valgte å døpe om bilen for det norske markedet, spesielt ikke siden det snart åpnes for salg av Lexus her oppe på bjerget.

For selv om LC100 utvilsom er noe av det mest komfortable kjøretøy man kan få for penger, spørs det om noen er villige til å punge ut den drøye millionen moroa koster. For uansett hvordan du snur og vender på saken er og blir LandCruiser LC100 en Toyota - og det er kanskje ikke akkurat merkenavnet som slår hardest i denne klassen.

Her kan du lese vår sammenlikningstest av Range Rover 4.6 HSE mot Toyota LandCruiser 100

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Mer enn nok, både foran som bak. Bagasjerommet et gigantisk.
Drivlinje: Nydelig V8 motor på 235 hester, men det er pussig at Toyota ikke har satt inn en fem-trinns automatkasse.
Pris og utstyr: Toyota LandCruiser LC100 koster 1.049.000 kroner, men da får du også alt av utstyr.
På veien: Komfort, komfort og atter komfort. Forbausende letthåndterlig med tanke på vekten. Støysvak.
I byen: Lettkjørt og komfortabel, men størrelsen setter visse begrensninger.