Hele prøvekjøringen

Møt den moderne reinkarnasjonen av Bobla - med motoren foran. La deg forføre av designet og skuffe av følelsen. Volkswagen Beetle er nemlig ikke noe annet enn en Golf med rundere former.


Boble. Ordet vekker minner hos de aller fleste, det var jo tross alt bilen som fikk den vestlige verden rullende - for å si det sånn. Så populær ble bilen at den produseres den dag i dag. Ut fra fabrikkhallene i Mexico ruller det nemlig fortsatt ut bobler av den gamle typen, med luftkjølt motor og alle sine særegenheter.

Men fabrikken i Mexico produserer ikke bare den gamle Bobla, den produserer også den nye. Og fabrikken er det eneste de to bilene har felles - bortsett fra designet.

For der har Volkswagen skutt blink. Klassisk, men samtidig moderne og så definitivt Boble. Liker du oppmerksomhet er du garantert å få det i denne bilen.

Uoversiktlig

Interiøret trekker også linjene tilbake til det nostalgiske. Det store speedometeret, blomstervasen og de velkjente "løkkene" på B-stolpen er på plass - slik de var det i originalen. Likevel teller brukervennlighet mer enn nostalgi i det daglige, og der faller Beetle igjennom. Ikke fordi instrumentene ikke er lettleste, heller ikke fordi bryterne er ulogisk plassert, men rett og slett fordi dashbordet er plassert for lavt og er for stort. Fra førerplass blir Beetle uoversiktlig. Lukeparkeringer er et mareritt, fordi det nesten er umulig å forutsi hvor bilen begynner og slutter.

Upraktisk, men komfortabel

Noen praktisk bil er Beetle ikke. Bagasjerommet - som nå er bak - er lite, lastehøyden høy og bredden på bakluka liten. Liten er også takhøyden i baksetet, og voksne som blir henvist til bakerste benk må belage seg på en duknakket kjøretur. Grunnen må tilskrives designet, for mens takhøyden foran er svimlende blir den klaustrofobisk i baksetet.

Komfortmessig konkurrerer Beetle med de beste. Forsetene gir god støtte både til lår og rygg, og støynivået ved vanlig kjøring er lavt. Fjæringskomforten er dessuten upåklagelig, selv små ujevnheter slukes opp av understellet uten store protester.

Morsom

Ute på veien er Beetle overraskende morsom å kjøre. Styringen er presis og understellet gir klare tilbakemeldinger om hva forhjulene driver med. Vår Beetle var i tillegg utstyrt med ESP (Electronic Stability Programme) som sørger for å hjelpe bilen på rett kjøl når du overskrider grensene. Langs veien er det med andre ord lite å utsette på Beetle; den er komfortabel, kjøreegenskapene er sportslige og ESP gjør den idiotsikker.

Motoren, med to liters slagvolum og115 hestekrefter sørger dessuten for å gi Beetle hyggelige ytelser. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen går for eksempel unna på 10,2 sekunder.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bra plass foran, men takhøyden bak blir for dårlig. Bagasjerommet er lite og vanskelig å laste inn og ut av.
Drivlinje: Motoren sørger for at Beetle får hyggelige prestasjoner. Gearkassen er lettsjaltet og presis.
Pris og utstyr: Volkswagen Beetle 2.0 Higline koster 269.250 kroner - for mye etter vår smak.
På veien: Underholdende kjøreegenskaper. ESP gjør den idiotsikker. Komfortabel fjæring.
I byen: Ekstremt uoversiktlig.