Hele prøvekjøringen

En Hyundai Accent 1.3 GLS koster 155.950 kroner. Det er ikke allverdens for en ny bil. Forventningene til en billig bil er lavere enn til en dyr bil, men allikevel er det sider ved Hyundai Accent som kunne vært bedre. Mye bedre.

Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Det lydmessige inntrykket av å lukke en dør i Hyundai Accent påkaller gamle minner om tilsvarende operasjon i onkels gamle boble. Det er på ingen måte med på å bygge opp inntrykket om at dette er en bil av høy kvalitet. Interiøret er heller ikke med på å bygge opp om akkurat det. Inntrykket man sitter igjen med etter å ha latt øynene forsyne seg, er at dette er billig. Andelen av hardplast er høy og stoffkvaliteten er neppe den beste som kan skaffes for penger.

Dårlig gearkasse

Men det verste er allikevel ikke ulyden fra dørene, eller hvordan bilen ser ut innvendig. Det verste er gearkassen. Når den er kald må man bruke makt for å få lagt inn de forskjellige gearene. Dette blir riktignok bedre når gearoljen begynner å nå sin ideelle arbeidstemperatur. Da går gearskiftene lettere, men fortsatt er gearkassen upresis, sjalteveiene unødvendig lange og støynivået ubegripelig høyt.

Det gir ikke akkurat grobunn for å hevde at dette er en gearkasse hvor målet har vært å lage kvalitet uten å ta hensyn til kostnadene.

Hvor er hodestøttene bak?

Man kan vil ikke akkurat kalle interiøret luksuriøst, men funksjonelt er det. Foto: Henning Sund Vis mer

Sikkerhetsaspektet er det siste store ankepunktet. Hyundai viser med Accent at de ikke tar sikkerhet på alvor. Det blir helt tydelig å se når man ser hvordan bilen er utstyrt. Riktignok er den utstyrt med airbag, både på fører og passasjersiden. Den har blokkeringsfrie bremser og sikkerhetskarrosseri. Men hvor er hodestøttene til de som er henvist til å sitte i baksetet?
Sannheten er at nakkeputer i baksetet ikke kan leveres fra fabrikken i Korea, heller ikke som ekstrautstyr. Skal du ha nakkeputer må de ettermonteres i Norge. Det koster 2.900 kroner dersom du skal gjøre det på en GLS.

Støy og dårlig fjæringskomfort

Komfortmessig er det også mangler ved Accent. Blant annet er det relativt mye støy i bilen. Fjæringskomforten er heller ikke tilfredstillende, den blir for stumpete over korte ujevnheter. Over lengre ujevnheter er komforten bedre, men ikke helt bra.
Setene er heller ikke med på å gi bilen den nødvendige følelsen av komfort som er påkrevet på lange turer. For kort sittepute gir dårlig lårstøtte. Dette fører til at man fort blir sliten.

Gedigent bagasjerom

Dette er et av de største bagasjerommene i småbilsklassen. Foto: Henning Sund Vis mer


På ett punkt er derimot Accent uslåelig. Ingen av konkurrentene kommer engang i nærheten av den lille fra Korea når det gjelder plass, og da spesielt bagasjeplass.
Hyundai Accent GLS har mange og sterke konkurrenter. Disse gir i de fleste tilfeller mer bil for pengene. Slik sett vil ikke det kloke valget være å velge en Accent GLS. Men Hyundai Accent finnes ikke bare som GLS, den finnes også som LS.

Men prisen slår ingen

Når disse to bokstavene er plassert på bakluken koster bilen drøyt 120.000 kroner. Bortfallet av en bokstav har ikke bare gjort at det blir lettere å huske hvilken utgave man kjører, det har også gjort den til en vinner sammenliknet med konkurrentene. For ingen av konkurrentene har noe reelt alternativ til Accent LS.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Meget romslig bagasjerom. Plassen innvendig er også brukbar men takhøyden bak kunne vært bedre.

Drivlinje: Gearkassen er for dårlig. Motoren er på 1.3 liter og yter 75 hestekrefter, det gir bilen brukbare prestasjoner.

Pris og utstyr: Accent har kilmaanlegg som standard, det er det ikke noen andre av konkurrentene, bortsett fra Opel Corsa Swing, som har. Ellers er utstyrsnivået på linje med konkurrentene.

På veien: Bilen er stabil, men må korrigeres noe ved hard oppbremsing. Kjøreegenskapene er uproblematiske.

I byen: Accent er en liten bil, det merkes i bytrafikk - hvor bilen er lett å manøvrere. Bilen er relativt oversiktlig, noe som gjør den lett å parkere.