Hele prøvekjøringen

Revolusjonen har kommet, men om den er til det bedre eller til det verre er vanskelig å svare på. Spør du en Citroën-entusiast vil han nok si at den er til det verre, for den vanlige bilkjøper er den derimot til det bedre.

Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Eldre Citroën'er hadde særpreg. De hadde et design som kun utvalgte grupper av folket likte, og de hadde en instrumentering som bare kunne tydes av den før nevnte gruppen.
Fjæringskomforten var, som det ligger i ordet, komfortabel.

Traust og kjedelig

Slik er det ikke lenger, nå har Citroën blitt traust og kjedelig. Citroën Xsara er kanskje det beste eksempelet på akkurat dette. Sjarmen har forsvunnet, særegenhetene er en saga blott og fjæringen har blitt stiv. Men dashbordet har blitt oversiktlig og instrumentene lettleste.

Selv kvalitetsinntrykket har blitt bra, høyverdige materialer har funnet veien til interiøret. Til alt overmål kan det til og med virke som om franskmennene har greid å skru det hele sammen slik at det holder i hele bilens levetid.

Alt for liten motor

Citroën Xsara er med andre ord en bra bil. Men en malurt finnes allikevel i begeret. Malurten er den minste motoren på 1,4 liter og 75 hester. Den er litt i minste laget for en bil av Xsaras størrelse og tyngde. Resultatet er mye gearing og høye turtall.

Slikt blir det støy av, og ørene bombarderes av ulike mekaniske lyder fra motoren. Men forbruket var positive 0.57 liter per mil.

Bra komfort

Oversiktlig og ergonomisk er stikkordene for førermiljøet i Xsara. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Komforten i bilen er bra, trass i at støyen fra motoren irriterer. Setene gir god støtte og kjørestillingen er god. Selv om man merker de fleste ujevnhetene som hjulene passerer blir det ikke på noe punkt ukomfortabelt. I god Citroën-ånd filtreres ujevnhetene bort.

At bilen i tillegg har gode kjøreegenskaper skader ikke. Selv ved hurtig kurvekjøring holder bilen seg stabil.

Moderat utstyrsnivå

Citroën Xsara 1.4i X er den minste utgaven at Xsara. For å greie å holde prisene på et minimum er utstyrsnivået på et moderat nivå. Elektriske sidespeil og sentrallås er det eneste av komfortutstyr som finnes i bilen. Mer utstyr hadde ikke skadet.

ABS-bremser burde for eksempel vært standard. Praktisk ville det også vært dersom baksetet, som kan legges ned, hadde vært delbart. Det er litt upraktisk at sistemann må stå igjen på kjøpesenteret bare fordi man har kjøpt en gardinstang og må legge ned setet for å få den med.

Kjøp 1.6 liter istedenfor

Ønsker du deg mer utstyr kan Xsara 1.4i LX være et alternativ, den koster 174.900 kroner. Sammenliknet med bilen vi kjørte må du legge nøyaktig 10.000 kroner ekstra på bordet for LX utgaven.

Bagasjerommet er rommelig, men bakseteryggen er ikke delbar. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skal du ha en Xsara mener vi at du bør velge en av modellene med 1,6-liters motor. Det fortjener Xsara selv om prisdifferansen er på drøye 27.000 kroner.

Plass: Citroën Xsara er en rommelig bil. Fem voksne får plass, men litt trangt i baksetet vil det bli. Takhøyden og benplassen bak er brukbar. Det er også bagasjeplassen.
Drivlinje: Motoren er alt for liten til denne bilen. Med en person går det, men en familie på tur med bagasje er science fiction. Gearkassen kunne godt vært bedre.
Pris og utstyr: For 164.900 kroner får du en bil som er skrapet for utstyr og undermotorisert.
På veien: Xsara er komfortabel. Den har gode kjøreegenskaper og man sitter godt. Støy fra en motor som må presses til det ytterste, spesielt under akselerasjon og på motorvei, irriterer.
I byen: Små ytre mål gjør i teorien bilen lettkjørt i byen, men fryktelig dårlig sikt bakover og å skrå bakover er lite heldig. Servostyring og en svingdiameter på snaue elleve meter gjør bilen lettmanøvrert.