Hele prøvekjøringen

Med 200 villige hester under panseret og ytelser som tar pusten fra de fleste, etablerer Volvo seg som en sterk utfordrer til de sportslige familiebilene fra Audi, BMW og Mercedes.

Foto: Hennig Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Med en prislapp på den riktige siden av 400.000 kroners-grensen har Volvoen faktisk få utfordrere. Det betyr likevel at bilen er langt fra feilfri.

Volvoen har flere sterke sider enn alle de gode argumentene som buldrer under panseret. For V40 er i første rekke laget som en familiebil, med brukbar kupeplass og et fleksibelt og stort bagasjerom. I tillegg må Volvoen regnes som en av de sikreste bilene på markedet, og dennne bilen er da også nærmest nedlesset med sikkerhetsdetaljer; ABS-bremser, elektronisk antispinnregulering, kollisjonsputer og sidekollisjonsputer. En sterk motor har også sitt å si for sikkerheten - forbikjøringer kan foretas raskere enn i en tilsvarende bil med svakere motor.

Ikke helt perfekt

I tillegg er Volvo V40 en svært komfortabel bil. Setene gir det beste bidraget i så måte - med svært god side- og lårstøtte, og en lang sittepute. Kjørestillingen er det med andre ord lite å utsette på, vi savner bare en mulighet for å justere rattet dybdeveis. Den svært gode sideveis støtten i forsetet gjør at man slett ikke plages av den nokså glatte skinnkvaliteten Volvo har valgt i sin superspreke familiebil. I baksetet glimrer imidlertid denne støtten med sitt fravær, og vi kan levende tenke oss at små unger i baksetet kan få en nokså ublid behandling der bak, særlig dersom far eller mor legger seg til den aktive kjørestilen bilen innbyr til.

Setene har en glimrende støtte, men skinnet er i glatteste laget. Likevel; dette er seter som er snille mot ryggen på lengre turer. Foto: Henning Sund Vis mer


Bilen har imidlertid noen nykker som vi ikke er helt tilfreds med. Blant annet virker motoroppsettet ikke helt ferdig enda - turboen kommer mykt og jevnt, men ved hardt gasspådrag "hakker" motoren nokså kraftig, og gearkassen er heller ikke den mest presise vi har vært borti.

Billig morro

Mest interessant er likevel at Volvo med sin T-4 tilbyr et familievennlig konsept med ytelser - og kjøreegenskaper- utover det vanlige til en pris som er langt under hva du må betale for en tilsvarende Audi, BMW eller Mercedes. Det skyldes i første rekke turboen - slagvolumet er på knappe 1,9 liter, der de tyske konkurrentene må ty til slagvolum på minst 2,7 liter for å få tilsvarende ytelser. Slikt blir det avgiftskroner av.

Praktisk og ryddig bagsjerom - en typisk Volvo-kvalitet som ikke forsakes selv om dette er en potent racer. Foto: Henning Sund Vis mer

I tillegg er det verdt å nevne at Volvoen er minst like komfortabel som sine konkurrenter. Sterkest konkurranse har den imidlertid fra sin egen familie. Volvo har nemlig også en versjon av V40 med en ikke fullt så blodtrimmet toliters motor. Akselerasjonstiden er endret fra 7,3 til 8,5 fra 0 - 100 km/t; det er likevel mer enn tilstrekkelig til "familiebruk". Prislappen er derimot redusert med 50.000 kroner, og DET er i alle fall familievennlig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: V40 er ikke den største bilen i mellomklassen, men den har et fleksibelt bagasjerom som er lett å utnytte. Baksetepassasjerne har brukbra plass, men sittekomforten kunne vært bedre.
Drivlinje: Hvass motor som trenger en siste finpuss i elektronikken for å bli perfekt. Gearkassen mangler sportslig "touch".
Pris og utstyr: En startpris på 378.000 (1.2.1998) synes drøyt, men er faktisk svært lav sammenlignet med konkurrerende modeller fra Tyskland.
På veien: Volvo har prioritert komfort fremfor sportslig snerr, og harlyktes med det. Bilen er familievennlig komfortable, men kan likevel kjøreslangt over hva grensene i Norge tillater!
I byen: Volvo V40 er oversiktlig og grei, og er faktisk langt enklere å lukeparkere enn sin søster; sedanen S40.