Hele prøvekjøringen

"En vakker fasade kan skjule mye". Sjeldent har det vært så sant som i tilfellet Daewoo Lanos.

Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Den koreanske bilfabrikken hevder at Lanos er den første bilen de har konstruert helt på egenhånd. At de har brukt 30 måneder fra de første skissene ble tegnet og til den første bilen rullet ut i friluft, bør borge for at det ikke har slurvet med noe. Men litt har koreanerne jukset, designet er ført i pennen av italienske ItalDesign. Det betyr avrundede kurver og få skarpe kanter. Men selv om bilen er fri for skarpe kanter, misliker understellet slike.

"I opprørt sjø"

For ute på den smale og litt slitte landevei merker man at man er ute og kjører bil. Det rister, og det er ikke mange ujevnheter hjulene passerer som ikke blir sendt rett inn i kupeen. Lange ujevnheter, som telehiv, er heller ikke noe bedre. Følelsen minner litt om å kjøre båt i opprørt sjø. Den lille bilen hiver og krenger på seg, men uten at det går merkbart ut over sporsikkerheten.
Sporet følger bilen også når man bråbremser, selv med låste hjul går ferden rett frem.

ABS-bremser burde vært standard

Plast, plast og atter plast. Interiøret virker billig. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Bilen burde hadde hatt ABS-bremser som standard. Ønsker du det plusser Daewoo forhandleren ytterligere 6.600 kroner på regningen, det er nok allikevel en lur investering. For bremsene som leveres som standard er vanskelige å dosere, har du først låst hjulene må du slippe mye opp før hjulene igjen begynner å rulle. Det taper du kritiske metere på når det virkelig gjelder.

Bruk "utestemmen" inne

Taper gjør du også mot støyen i bilen. Ved åtti kilometer i timer begynner lydnivået å bli lovlig høyt, og skal du ha en samtale med en passasjer må du nok være forberedt på å bruke "utestemmen". Spesielt er dekk- og vindstøyen påtrengende, men motoren begynner også å gjøre seg gjeldende når turtallet spretter over 3.000 omdreininger, for ikke å snakke om ved akselerasjon.

Italiensk design på en Koreansk bil . Lanos er blant de peneste småbilene. Vis mer

Uvanlig bil

Daewoo Lanos sedan tilhører en liten og uvanlig gruppe biler i Norge, det betyr at bilen ikke har mange konkurrerende bilmodeller. Man har nemlig ikke for vane å kjøpe småbiler med ryggsekk i Norge. I dette tilfellet er det klart at sedanen nok er det smarte valget selv om den koster 3.100 kroner mer enn Lanos kombi. Fordelen er blant annet at man får mer bagasjeplass, samtidig som sedanen føles som en større bil enn hva kombiutgaven gjør.

Daewoo Lanos er en billig småbil med et ukjent navn i Norge. Da blir usikkerheten stor hva gjelder bilens annenhåndsverdi. Derfor burde kanskje kjøpesummen vært enda lavere.

Plass: Bakseteplassen er god i forhold til bilens ytre mål. Langbente sjåfører vil få problemer med å finne den perfekte kjørestilling.

Drivlinje: En firesylindret bensinmotor på 1.5 liter og 86 hestekrefter sørger for at lille Lanos blir en frisk krabat ute på veien.

Pris og utstyr: Lanos koster drøyt 150.000 kroner med ryggsekk, derfor har bilen svært få konkurrenter. Utstyrsnivået holder, men ABS bremser burde vært standard.

På veien: Man merker hver en dump som befinner seg i vegbanen. Setene er brukbart komfortable og bilen har godmodige kjøreegenskaper.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I byen: I Oslos trange bygater er det en fryd å kjøre Lanos, først og fremst fordi bilen er liten, men også fordi den er lettkjørt.