Hele prøvekjøringen

Nissan Primera er designet for europeere. Derfor bør vi bli fornærmet når vi ser den. For skal Primera gjenspeile den europeiske smaken hva gjelder design, er bilen er signal på at vi, som europeere, er fryktelig kjedelige.

 Foto: Jan Harry Svendsen
Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Primera er en populær bil og det er det flere grunner til. Blant annet at bilen er praktisk, samtidig som den besitter kjøreegenskaper man knapt finner på andre biler i denne klassen. Men selv om bilen nyter en viss popularitet, er det underlig at ikke Nissan har gjort noe med utseendet på bilen når de lanserte generasjon nummer to.

Inspirert av lego

For bilens utseende er et langt gjesp. Og da tar vi høyde for at karosseriet er spennende i forhold til interiøret i bilen. Dashbordet er klumpete og uformelig. Store, sorte, plastflater gjør sitt beste for å gi ett inntrykk av at dette er lite forseggjort - noe det ikke er. Men det er oversiktlig og funksjonelt. Knapper og brytere sitter logisk plassert og er i tillegg store. Men det er litt synd at interiøret i bilen mest minner om en regntung høstdag.

Kjøreglede på topp

Dette vinner neppe noen designpriser. Foto: Jan Harry Svednsen
Dette vinner neppe noen designpriser. Foto: Jan Harry Svednsen Vis mer

Allikevel kommer våren fort i Primera. Vri på nøkkelen og vekk de 130 hestekreftene som motoren på to liter greier å mobilisere. Legg inn første gear og finn en svingete veistump. For mens designavdelingen fikk fri når siste generasjon Primera ble klekket ut, jobbet avdelingen for hjuloppheng på overtid.
Egentlig hadde Nissan ikke trengt å gjøre noe særlig med hjulopphenget, det var egentlig bra nok som det var. Nå har det blitt bedre. Selv når bilen står på piggdekk er kjøreegenskapene i toppklasse. I raske svinger virker det som om bilen klorer seg fast i underlaget.

Komfortabel fjæring

Det beste er nesten at det ikke går på bekostning av komforten. Ujevnheter i veibanen slukes effektivt. Store ujevnheter forblir store ujevnheter. Fordelen er bare at du ikke merker så mye til dem. De små, skarpe ujevnhetene merker du derimot mer til, men det blir ikke på noe punkt ukomfortabelt.

Farlig kant

Det er underlig at dette skjuler kjøreegenskaper i toppklasse. Foto: Jan Harry Svendsen
Det er underlig at dette skjuler kjøreegenskaper i toppklasse. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Selv om setene kunne vært bedre har også de kvaliteter som er verdt noen stjerner i boken. Sidestøtten fortjener flest av disse. Det som derimot ikke er så bra er lårstøtten, både under og til siden. At lårene mangler sidestøtte fører til at man bruker midtkonsollen til å støtte beinet på. Her er det en fin kant som nok vil være behjelpelig med å gi deg en mindre hyggelig fraktur i kneet, dersom ulykken skulle være ute.

Anonym

Med en Nissan Primera parkert i oppkjørselen er du garantert at ingen kommer på besøk for å kikke på bilen, men du er også garantert en bil som gir mye kjøreglede for pengene. Og da spørs det hva du verdsetter høyest.

Plass: God plass foran såvel som bak, men takhøyden i baksetet kan bli litt i minste laget for voksne personer. Bagasjerommet, som rommer 505 liter, er lett å utnytte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Drivlinje: To-liters motor på 130 hestekrefter sørger for at Primera oppleves som frisk. Gearkassen har korte skift og er presis.

Pris og utstyr: Bilen er ikke av de best utstyrte, men har det du trenger. Da skremmer ikke 239.900 kroner.

På veien: Noen av de beste kjøreegenskapene i klassen, samtidig som det er komfortabelt. Oppleves som en "japansk-BMW".

I byen: Oversiktlig og lettkjørt gjør at denne bilen føles mindre enn det den er i bytrafikk.