Hele prøvekjøringen

Ved å introdusere nye Mazda 323 har Mazda greid å bevege seg bakover i tid - den nye modellen ser mer gammeldags ut enn den forrige. Men at bilen er kjedelig, betyr ikke det at den er dårlig.

Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Den siste modellen i Mazda 323-familie er et resultat av at Mazda har måttet orientere seg tilbake til gamle verdier som funksjonalitet, plass og sikkerhet fremfor friske designstudier. Bilen er nemlig kjedelig på alle måter, designet er et langt gjesp enten man betrakter bilen fra utsiden eller innsiden.

Lite kjøreglede

Kjøreegenskapene er også kjedelige, men trygge og forutsigbare. Gassresponsen og styring er litt treg, og tilbakemeldingen ikke er av de beste. Men selv om bilen oppfattes som litt kjedelig både hva angår egenskaper og utseende, er det ikke mange andre småbiler som kan skilte med samme sittekomfort som man finner i en 323. Lår- og sidestøtten er upåklagelig. Det eneste som kunne vært bedre er korsryggstøtten. Men man sitter godt og komfortabelt, også over lenger etapper. Baksetene kan derimot ikke by på samme grad av sittekomfort, til det gir de for dårlig støtte.

Brukbar fjæringskomfort

Fjæringskomforten i bilen er på det jevne, faktisk takler understellet korte ujevnheter bedre enn lange. De gode forsetene sammen med brukbar fjæringskomfort gjør at en kjøretur i en Mazda 323 oppfattes som rimelig komfortabel. Men en ting trekker ned inntrykket, og det er støyen. For det er mye bråk inne i bilen, først og fremst fra motoren, men også fra dekkene. Det kan lett bli slitsomt på lenger turer.

Billig interiør

Oversiktlig og greit dashbord, men det virker litt vel billig. Foto: Henning Sund Vis mer

Dashbordet gir et billig inntrykk, både materialvalg og design bærer bud om det. Selv om de fleste brytere sitter plassert slik at de er lette nå, er radioplasseringen under enhver kritikk. Den sitter plassert helt i bunnen av midtkonsollen og er vanskelig å nå.

Lett valg

Mazda 323 1.5 LX koster 8.000 kroner mer enn samme bil med 1.3 liters motor, slik sett burde valget være lett. Begge bilene har samme utstyrsnivå, men fordelen med 1.5 liters motoren er at den har et høyere dreiemoment og 90 istedenfor 75 hestekrefter.

Påtagende anonym

Bagasjeplassen er romslig. Flatt gulv og lav innlastningshøyde gjør det praktisk. Foto: Henning Sund Vis mer

Med et moderat utstyrsnivå plasserer 323 seg likevel i et jevnt felt blant konkurrentene. Dens største problem ligger i at den virker mindre enn den egentlig er, og anonymiteten er nærmest påtagende. Det er leit for en bil som normalt ligger på topp når det gjelder driftssikkerhet og annenhåndsverdi.

Plass: Brukbar plass for to voksne i baksetet. Plassen foran er også bra, men det er litt liten klaring mellom ratt og sitteputen på forsete. Bagasjerommet er stort og fleksibelt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Drivlinje: En firesylindret rekkemotor på 1.5 liter sørger for hyggelige prestasjoner, men høyt lydnivå. Gearkassen er litt upresis og har for lang sjaltevei.

Pris og utstyr: Sammenliknet med konkurrentene ligger den likt både i pris og hva gjelder utstyrsnivå. Allikevel virker prisen (180.900 kroner)dryg for en relativt liten bil.

På veien: Trygge kjøreegenskaper som ikke byr på noen overraskelser. Fjæringen kunne vært bedre, men får godkjent.

I byen: Mazda 323 er en liten bil, sammen med servostyring betyr det at bilen er lettkjørt og "lettparkert" i byen.