Hele prøvekjøringen

Den engelske adelen hadde satt sherryen i halsen og inhalert sigarrøyken dersom de for noen år siden hadde blitt forespeilet en Range Rover med dieselmotor.

Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Initialene RR har lange og sterke tradisjoner i bilverdenen. De utstråler eleganse, rikdom og smak. Men Rolls Royce er ikke noe særlig egnet til kjøreturer utenfor allfarvei. Kun kortere distanser på grusvei kan tolereres - dersom den fører opp til poloklubben eller til naboens herskapshus.

Til fasanjakten

Den engelske adelen hadde derfor i tillegg behov for ett fremkomstmiddel som ikke ble skremt av tweedjakker, hagler og ujevnt underlag. De hadde bruk for et fremkomstmiddel til fasanjakten. Heldigvis har også denne initialene RR, men i dette tilfellet skjuler de navnet Range Rover. For mens Rolls Royce er landeveiens monark er Range Rover skogens konge.

Fra V8 til diesel

Her finner man ikke mye plast. Skinn og tre er de dominerende materialer i Roverens interiør. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Tradisjonelt har Range Rover bare vært tilbudt med store, og tørste, V8 bensinmotorer. Men etter at BMW gikk inn og kjøpte Rover har de arrogante tyskerne like gjerne tatt den samme motoren som man finner på BMW 525 diesel og puttet den ned i Roverens motorrom.
Det ville være en løgn å si at denne motoren passer perfekt til bilen. Til det er bilen for tung. Dermed er det heller ikke sagt at motoren er for liten, ytelsene er nemlig brukbare. Problemet er at man må bruke motoren for at det skal bli noe saft i frasparket. Det betyr høye turtall og ditto påkjenninger for hørselsnerven.

Heller V8

I en bil til over 700.000 kroner kan ikke det tolereres, slik sett hadde det nok vært bedre med V8 motoren på fire liter. Ikke bare gir den langt bedre kjøreytelser, den har også et helt annet lydbilde. At V8-utgaven bruker mer drivstoff er selvfølgelig ikke av det gode. Men forbrukstallene er nok allikevel av akademisk interesse for Range Rovers kunder, og neppe avgjørende for hvilken utgave som velges. Mer avgjørende er nok da prisforskjellen, den er på stive 170.000 kroner.

Nydelige seter

Bortsett fra motoren og støynivået er det lite å utsette på Range Rover. Høyt hevet over den vanlige mann i gata sitter man med god oversikt. Alt av brytere er dessuten plassert innen rekkevidde, instrumentene er lettavleste og setene er som et eventyr.

For dyrt

Dette er en tåpelig løsning. Når lemmen stikker så langt ut blir det vanskelig å få tak i bagasjen som er innerst. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Men fornøyelsen av å kjøre Range Rover burde vært billigere. Drøye 700.000 kroner er i stiveste laget. Til langt mindre penger kan du få terrengbiler som er minst like bra. Riktignok gir ikke de samme prestisje som det en Range Rover gjør. Spørsmålet du som kunde dermed må stille er om status og prestisje er verdt drøye 100.000 kroner.

Plass: God plass til fem voksne, og deres bagasje. Bagasjelokket er todelt, Glassruten forsvinner til værs. Et hengslet lem i underkant gjør det nærmest umulig å få tunge ting inn i bagasjerommet. Å få de ut igjen er umulig.

Drivlinje: Automatisk gearkasse som gearer nydelig, permanent firehjulsdrift. Motoren, fra BMW, yter ikke bilen rettferdighet.

Pris og utstyr: 725.000 kroner er dyrt, alt for dyrt. Men bilen er rikelig utstyrt, blant annet med skinninteriør, klimaanlegg og luftfjæring.

På veien: Luftfjæring og gode seter gjør kjøreturen til en nytelse. For mye motorstøy og dårlig retningstabilitet trekker ned.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I byen: Relativt oversiktlig karosseri. Generøse yttermål merkes allikevel når det skal parkeres og når man ferdes i trange gater.