Hele prøvekjøringen

Den er liten, den er upraktisk og den er svært dyr i forhold til andre biler som egentlig gjør den samme nytten. Vi har prøvekjørt Audi A3, og du verden så morsomt det var!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
 Foto: Henning Sund
Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Nei, Audi A3 konkurrerer på ingen måte med de familieorienterte bilene i prisklassen 200 - 250.000 kroner. A3 er egentlig ikke annet enn et direkte svar på BMW's Compact-serie, noe heller ikke Audi legger skjul på. Hvis du noengang lurer på hvem som egentlig kjører en A3, er svaret en DINK. Lurer du på hva en DINK er, står bokstavforkortelsen for Double Income No Kids. Det er kundene Audi vil treffe, og som de egentlig treffer med full tyngde.

A3 leveres utelukkende som en 3-dørs kombikupe. Det betyr i praksis at man ikke bør ha behov for baksetet, for det er det ikke enkelt å komme inn i, og i hvert fall ikke å komme ut av. Bagasjerommet er ikke spesielt stort, men mer enn tilstrekkelig for å romme feriebagasjen til de to som skal avgårde. Har de behov for mer plass, er det ikke verre enn å legge ned baksetene.

Nestenracer

Det A3 mangler av praktisk funksjonalitet tar den igjen med stort monn når det gjelder kjøreegenskaper og utseende. Maken til underholdende bil med 1.8-liters motor skal man nemlig lete lenge etter. Den er kanskje ingen racer på papiret (0 - 100 km/t på 10,1 sek), men med en forholdsvis flat dreiemomentkurve, har bilen mye krefter tilgjengelig i nesten en hvilken som helst situasjon. Bilen er dessuten satt opp sportslig med hensyn til hjuloppheng og førermiljø - der sportsseter og en kort gearspak understreker bilens egentlige hensikt.

Rund i kantene, men likevel barsk nok for de fleste. Audi A3 har spesiell apell til de litt yngre. Foto: Henning Sund
Rund i kantene, men likevel barsk nok for de fleste. Audi A3 har spesiell apell til de litt yngre. Foto: Henning Sund Vis mer


Sjaltebevegelsene er korte og presise, styringen er også presis, og med høyde-/dybdejusterbart ratt er det enkelt å finne en behagelig kjørestilling i mini-Audien. Kjøreegenskapene er svært gode, bilen er retningsstabil som bare det og fjæringskomforten er god i de aller fleste situasjoner. Om man fristes over evne - eller i nærheten - dukker imidlertid noen skule tendenser frem. Går man på for hardt i en sving, slipper ikke bilen foran eller bak. Det blir som med Ole Brumm - begge deler, takk. En firehjulsskrens kan være morsomt når man behersker situasjonen, gjør man det ikke er en slik situasjon alt annet en morsom, og krever - spesielt på glatt føre - mer av føreren enn de fleste kan vise til av kjøreferdigheter.

Som en Golf - men dyrere

A3 er altså morsom, komfortabel og Audi-merket i grillen bringer selvfølgelig med seg en god del status. Et stort spørsmålstegn kan man likevel sette ved det faktum at bilens teknikk så og si er identisk med teknikken i den nye Golf-serien - som blir betydelig rimeligere enn A3.

På et tidpunkt da vi enda ikke har kjørt den nye Golfen, er det vanskelig å si noe om forholdet dem i mellom. Det skal vel likevel ikke mye fantasi til for å tippe at Golfens fjæringskomfort er mer "familievennlig" enn i en A3. Dessuten bruker VW-konsernet mye tid, krefter - og penger - på å fortelle oss at en Audi har mer status enn en VW - som er mer av en familiebil enn det Audi er. Det siste er i alle fall riktig.

Rent, ryddig og meget oversiktlig. A3 er en bil det er enkelt å trives i. Foto: Henning Sund
Rent, ryddig og meget oversiktlig. A3 er en bil det er enkelt å trives i. Foto: Henning Sund Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Plass: Baksetet er mer til pynt enn til nytte, men fremme har passasjerne god plass. Bagasjeavdelingen er fleksibel.
Drivlinje: Motoren er tilstrekkelig for å gi A3 et sportslig piff, gearkassen henger dessuten svært godt med. Dette er sportslig fra topp til tå.
Pris og utstyr: A3 er dyrere enn andre familiebiler med tilsvarende plass og utstyr, men er adskillig billigere enn mange andre sportslige alternativer - for eksempel BMW's 3-serie.
På veien: Lange turer byr ikke på andre problemer enn at de sjelden er lange nok. A3 er komfortable nok til transportetappene, og mer enn underholdende nok til de fleste underholdende kjøreturer.
I byen: En svært tung clutch-pedal trekker ned karakteren noe, men A3 er grei å plassere fra seg. Se opp for de store, utstikkende og lekkert lakkerte støtfangerne!