Hele prøvekjøringen

Seat og Volkswagen har et tett samarbeid. At Seat er innlemmet i den store Volkswagen familien, er ikke vanskelig å se. Komponentene som er brukt under skallet er nemlig stort sett de samme enten bilen heter Volkswagen eller Seat.

Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Riktignok er ikke følelsen når man setter seg inn i bilen helt på høyde med Volkswagens produkter. Til det virker materialene som er brukt for billige. Men nå skal det jo legges til at en Cordoba er en billigere bil enn en sammenlignbar bil fra Wolfsburg.

Deler fra Volkswagen

Det meste av interiørdetaljer er nemlig hentet rett fra samlebåndene som til daglig spytter ut både Golf og Polo. Dashbordet er svært likt det man finner i Volkswagen Polo, hvilket betyr logisk og oversiktlig plassering av betjeningsorganene.
Setene er også hentet fra Volkswagen, men ingeniørene i Spania har ikke greid å finne frem til en kjørestilling som er komfortabel, at det ikke er mulig å justere hverken sete eller ratt i høyden, hjelper heller ikke på problemet. Vi lette derfor lenge etter en god kjørestilling uten å finne den. Problemet er at man sitter høyt samtidig som rattet er for lavt plassert. Det er en kjørestilling som ikke er komfortabel i det lange løp. Setene er heller ikke av de mest komfortable som finnes. For dårlig lår-, side-, og korsryggstøtte fører til at man fort blir sliten.
Bak er heller ikke sittekomforten av beste merke. Også baksetet gir for dårlig støtte.

Mer deler fra Volkswagen

Det er ikke mye som sladrer om at dette i bunn og grunn er en Volkswagen. Foto: Henning Sund Vis mer

Motoren som sitter i Seat Cordoba SE er en gammel Volkswagen maskin. Det betyr at motoren ikke er blant de mest moderne som finnes på markedet i dag.
Ytelsen på den 1.6 liters store motoren er 75 hestekrefter. Når disse hestene drives hardt holder det til å trekke bilen opp i hundre kilometer i timen i løpet av 12.5 sekunder. Toppfarten, om enn av akademisk interesse, er 170 kilometer i timen.

Lavere pris enn Volkswagen

En Seat Cordoba SE koster 157.900. Slik sett har denne bilen tilsynelatende en fordel overfor konkurrentene. Men listen over standardutstyr er nokså kort, de fleste vil nok ønske å plusse på ABS-bremser til 7.990, særlig mer får du heller ikke plusset på, i og med at bilen ikke kan leveres med elektriske vindusheiser, sentrallås eller annet komfortabelt ekstrautstyr som er vanlig på de fleste andre japanske og europeiske konkurrenter.

Da blir den tilsynelatende prisfordelen til Seat mindre enn hva den kan virke ved første øyekast.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Seat Cordoba SX er en småbil med de begrensningene det fører med seg. Bak blir det trangt dersom man er voksen. Bagasjerommet er mer enn stort nok.
Drivlinje: En gammel Volkswagen motor sørger for fremdriften, uten å kunne by på de helt spektakulære opplevelsene. Gearkassen har for lang vandring.
Pris og utstyr: Bilen koster 157.900 kroner. Det er ikke så galt, men utstyrsnivået er lavt, blant annet mangler ABS-bremser.
På veien: Kjørekomforten kunne vært bedre. Dårlige seter og ukomfortabel kjørestilling fører til at man fort blir sliten. Fjæring over korte ujevnheter er heller ikke bra.
I byen: Kompakte ytre mål sammen med servostyring, gjør bilen lett å manøvrere. Men bilen er uoversiktlig, spesielt bakover.