Hele prøvekjøringen

BMW 316i Compact er som navnet hentyder, en liten bil. Den plasserer seg i samme klasse som Audi A3. Det betyr at den henvender seg til yngre mennesker som tjener mye.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Bilene som produseres i München har alltid hatt ry på seg for å være raske og sportslige. Det er det vanskelig å forstå når man setter seg bak rattet i en BMW 316i Compact.

Rød instrumentbelysning

Riktignok kan den røde instrumentbelysningen sende tankene i retning av sportslighet, men det er også alt. Starter man motoren og legger inn første gear, skal man tråkke hardt på gassen dersom noe skal skje. På en folkelig måte kan kjøreytelsene best beskrives slik; BMW 316i Compact drar ikke akkurat skinnet av pølsa.

Svak motor

Faktisk er man avhengig av å flytte ganske mye på "pinnen" som er plassert mellom forsetene for å greie å holde et akseptabelt tempo. Motoren i bilen er nemlig avhengig av litt turtall før den begynner å gjøre jobben den er satt til på en noenlunde tilfredsstillende måte.

Kjedelig interiør

Oversiktlig men kjedelig er kjennetegnene for interiøret i bilen.
Oversiktlig men kjedelig er kjennetegnene for interiøret i bilen. Vis mer

Foruten å være kjent for sportslige og raske biler er BMW også beryktet for å innrede bilene på en smakfull måte. Smakfullt innredet kan man heller ikke beskylde Compact for å være. Interiøret i vår testbil var mørkt og kjedelig. Og når dette interiøret settes sammen med et dashbord som ser ut til å komme fra et annet tiår, blir ikke resultatet særlig spenstig. Man føler faktisk at man setter seg inn i en gammel bil. Men litt ros skal allikevel dashbordet få. Sjeldent finner man de så oversiktlige. Instrumentene er lettleste, brytere sitter godt innenfor førerens radius og de forskjellige kontrollorganer er lette å finne.

Gode seter

Bagasjerommet er lett å utnytte. En fordel er det også at innlastningshøyden er lav.
Bagasjerommet er lett å utnytte. En fordel er det også at innlastningshøyden er lav. Vis mer

Ros skal BMW også ha for setene. Selv etter mange mil bak rattet, sitter man like godt, og bilen egner seg derfor godt til langturer. Støyen, eller mangelen på, bidrar også til at en lengre kjøretur i en BMW 316i Compact blir husket som en komfortabel affære.

For dyr

En ting man derimot nok vil forsøke å glemme så fort som mulig er hvor mye penger man enten skylder banken, eller har redusert bankkontoen med, etter ervervelsen av BMWen. 239.800 kroner er mye penger for en bil, alt for mye når man ser på størrelsen og sammenlikner med hva annet man kunne fått for en tilsvarende seddelbunke.

Plass: Gode plassforhold for de som sitter foran. Bak er det kun plass til to voksne, og disse trives ikke hvis reisen blir for lang.

Drivlinje: Savner mer motor, 1.6 literen som sitter i 316 Compact blir for tam. Gearkassen er derimot nydelig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Pris og utstyr: BMW tar seg godt betalt for at enkelte liker å si at de kjører BMW. Bilen er for liten til å forsvare en prislapp på 239.800 kroner.

På veien: BMW 316i Compact er god å kjøre, også over lange etapper. Fjæringsoppsettet, sammen med lavt støynivå og gode seter gjør turen komfortabel.

I byen: At BMW 316i Compact er en liten bil merkes her. Lett å parkere og manøvrere i bytrafikk.