Hele prøvekjøringen

Rover har forsøkt det umulige; å omdanne en effektiv japaner til en nobel engelskmann. Det har de ikke lykkes helt med, det skal nemlig mer enn litt skinn og noen lakkerte plankebiter til for å skape den ekte "engelske følelsen".

Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Rover. Umiddelbart forbinder man navnet med polert nøttetre, seter kledd i mykt skinn og to bowlerhatter som diskuterte gårsdagens cricketresultater.
Mens Rover før i tiden var fattigmanns Rolls-Royce, er Rover 400 Sterling rikmanns Honda.
Noen forskjeller er det allikevel. Rover skiller seg designmessig fra Civic både i front- og hekkpartiet. Men også mekanisk skiller bilene seg, både motor og gearkasse og deler av hjulopphenget er Rovers egne.

Lite bagasjerom

Med 380 liter bagasjevolum skal det ikke mye til før bagasjerommet er fullt. Sammenliknet med konkurrentene blir det også i snaueste laget. Litt av skylden må bakhjulsopphenget ta, det fortærer mye av plassen. Plassproblemer er det også i baksetet på Rover 400. Benplassen er det ikke noe å utsette på, men man sitter veldig høyt. Dette betyr at man neppe får se særlig mange bowlerhatter i baksetet på denne bilen.

Treverk og skinn, akkurat slik det skal være på en engelsk bil. Slik gjør man et Honda interiør eksklusivt. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Lite plass

Foran var det også et problem med plass. Selv om takhøyden der var mer enn tilstrekkelig, og forsetet kunne justeres i de fleste posisjoner fikk vi problemer med rattet. Avstanden mellom rattet og kanten av setet var for liten. Det førte til at beina ofte kom i konflikt med rattet når pedalene skulle betjenes.

Lettkjørt og komfortabel

Rover 400 er allikevel en lettkjørt og komfortabel bil, men man skal være klar over at den er veldig lett bak. Det fører til at bilen kan bli uberegelig på glatt vei. Slipper du gassen i en kurve eller kommer litt fort inn, slipper bakhjulene taket. Det hele skjer sakte og lett kontrollerbart, men er allikevel ubehagelig.

Ikke la deg skremme av outsidere

Rover tilhører outsiderne blant bilmerkene i Norge idag. Selv om bilen heter Rover, føles den på mange måter som en Honda. Men er du på jakt etter en bil som ikke alle har, skal du ikke la deg skremme av det.

Bagasjerommet blir i minste laget. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bilen gir god romfølelse, men dårlig takhøyde bak samt at avstanden mellom sitteputens kant og rattet er for liten. Bagasjeplassen kunne også vært bedre.

Drivlinje: De 111 hestekreftene som finnes under panseret er mer enn villige, og sørger for at bilen får trivelige kjøreytelser. Gearskiftet er kort og kontant.
Pris og utstyr: Rover 400 Sterling er toppmodellen i 400-serien. Det betyr mye utstyr, blant annet skinn, klimaanlegg og mye komfortelektronikk. Da blir ikke prisen på 245.000 helt gal.
På veien: God styrefølelse, gjør at man hele tiden vet hva som er i ferd med å skje. Det trenger man å vite i denne bilen, som er for lett bak. Overstyring er dessverre et av bilens naturlige talenter på glatt vei.
I byen: Bilen er komfortabel, små ujevnheter slukes lett. Bilen har dårlig utsikt bakover.