Hele prøvekjøringen

Heldigvis har Kia, i motsetning til mange andre, forstått at en terrengbil ikke nødvendigvis trenger å se ut som en forvokst legokloss. De har også skjønt betydningen av en sterk motor. Allikevel har de langt igjen.

Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Vi har 83 hestekrefter til rådighet for å dra 1.500 kilo bil. Forventningene når nøkkelen stikkes inn i tenningslåsen, er med andre ord små. Hestene våkner til liv og den karakteristiske bankelyden fra dieselmotoren trenger nærmest udempet inn i kupeen. Men ved 1.800 omdreininger "berikes" tonen med det umiskjennelige hvinet fra en turbo som jobber tett oppunder maksimalt ladetrykk. Og mens turboen presser det den kan av luft inn i forbrenningskamrene, blåser den samtidig liv i ordtaket som sier at man ikke alltid skal stole på førsteinntrykket.

Trives best over 2.000 omdreininger

For holder man turtellernåla dansende over 2.000 omdreininger er det mer enn nok krefter å ta av. Man opplever riktignok ikke akselerasjoner som gjør at man må ha nakke som Arnold Schwarzenegger for å holde hodet på plass, men ytelsene er fullt ut akseptable. Og de er tilgjengelige over et bredt turtallsområde.

Fryktelig fjæring

Oversiktlig og greit. Men hva i allverden skal man med foliert tre som i realiteten er plast. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


Derimot kunne det nok vært påkrevet med de før nevnte musklene i nakkeregionen, sammen med et nyrebelte, når ferden går langs humpete vei. Antakelig har denne bilen den mest ærlige fjæringen idag. Den forsøker nemlig ikke å pakke ujevnhetene inn i bomull. Derimot sender den de ukomfortable slagene rett inn i kupeen. Slik sett har denne bilen kommet alt for sent. Hadde bilen blitt lansert da diskusjonen om jorden var flat eller ikke var på sitt heteste, ville nok Sportage ha overbevist den mest skråsikre om at jorden verken var flat eller rund, men at den derimot var full av hull.

Legg inn firehjulsdrift på glatta

Kia Sportage er som alle andre terrgenggående kjøretøyer utstyrt med en ekstra gearspak. Ved å bevege denne kan du velge mellom bakhjulsdrift, vanlig firehjulsdrift og firehjulsdrift med reduksjonsgear. På bar veg er det ikke noe problem å hanskes med Sportage, men når det derimot blir snø og isdekke under hjulene, må du regne med at det slenger. Og det slenger mye - selv når man kjører pent og sakte. På en svingete vegstrekning måtte vi stoppe å legge inn firehjulsdriften, rett og slett fordi vi ikke turde mer med bare bakhjulsdrift....

Sikkerhetsutstyr fraværende

For å kunne åpne bakluken må man først åpne festet for reservehjulet. Det er tungvint. Her burde mann ha funnet en annen løsning. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer


Egentlig forundrer det ikke. For når man ser hvor lite Kia har gjort på sikkerhetssiden, skulle det vel egentlig bare mangle at de har "kastet" bort penger på å utvikle skikkelige kjøreegenskaper. Sjeldent har vi sett en bil med så lite sikkerhetsutstyr som standard. Airbag finnes ikke, det gjør heller ikke beltestrammere eller ABS-bremser. At de bremsene som allerede er der vanskelig lar seg dosere, støtter heller ikke opp om trygghetsfølelsen.

Sakker akterut

Den største fordelen til Kia er altså utseendet og motoren. Men utseende er ikke alt, sikkerhet og kjøreegenskaper teller også, og da sakker Kia akterut sammenliknet med konkurrentene.

Plass: Varebilutgaven, som vi kjørte, har god plass foran. Maksimal nyttelast er 525 kilo, det holder for de fleste.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Drivlinje: Motoren er sterk fra ca 2.000 omdreininger og oppover. Drivlinjen virket ikke helt overbevisende på grunn av slakk.

Pris og utstyr: Varebilen koster 187.900. Personbilen, derimot, skifter eier for 289.000. Det er stivt med tanke på utstyrsnivået.

På veien: På snø og isdekke er firehjulsdrift påkrevet. Dårlig veiggrep gjør at man kan sette seg "fast", selv på flatmark, dersom man bare kjører med bakhjulsdrift. Kjørestillingen er god, men mye støy og dårlig fjæringskomfort gjør at kjøring over lange avstander blir slitsom.

I byen: Oversiktlig karosseri og servostyring gjør bilen lettmanøvrert. Dårlig fjæringskomfort innskrenker komforten også i lave hastigheter.