Hele prøvekjøringen

Toyota Camry er en god bil å kjøre, den er komfortabel og har mye plass. Allikevel selger den dårlig i Norge.

 Foto: Jan Harry Svendsen
Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Hvorfor det er slik er det vanskelig å gi noe svar på. Men det er klart at prestisje begynner å bety noe når antallet tusenlapper som bytter eier er over 300. Da gir det mer prestisje å si at man kjører BMW, enn å innrømme at bilnøkkelen som ligger i lomma, nok tilhører en Toyota.

Ikke stasjonsvogn

Men prestisje er bare en del av svaret. Den andre delen er at denne utgaven, i motsetning til de forrige, ikke kan leveres som stasjonsvogn. Det er underlig, når man vet at det nettopp var stasjonsvognen som solgte best.

Komfort i særklasse

Interiøret er heller ikke så mye å skryte av rent designmessig, men det er oversiktlig og gir inntrykk av kvalitet. Foto: Jan Harry Svendsen
Interiøret er heller ikke så mye å skryte av rent designmessig, men det er oversiktlig og gir inntrykk av kvalitet. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Det er synd at Camry ikke selger bedre, for maken til komfortabel og velkjørende bil skal man lete lenge etter.
Om man kjører på motorvei eller på veier med dårlig dekke og mange ujevnheter, filtrerer fjæringen effektivt bort alle slag og rystelser. Resultatet blir en komfortabel kjøretur.
Men det er ikke bare fjæringen som er med på å gjøre denne bilen til det den er, også mangelen på støy er med på det. Hverken hjulstøy, vindstøy eller motorstøy blir på noe punkt ubehagelig høyt.

Men en ting vil Camry aldri bli, og det er sportslig. Det er den for myk til.

For stor for byen

At Camry er en stor bil merkes, spesielt i bykjøring og ved parkering. Faktum er at bilen er uoversiktlig, det er vanskelig å vite hvor man har de forskjellige hjørner til enhver tid. Men størrelsen har også sine fordeler, en av dem er at man har godt med plass å boltre seg på. Enten man befinner seg i forsetet eller i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sedate ytelser

Heller ikke bakfra er bilen veldig spennende. Foto: Jan Harry Svendsen
Heller ikke bakfra er bilen veldig spennende. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Motoren i bilen har en relativt beskjeden ytelse. Fra 2.2 liter haler Toyota ut 130 hestekrefter. Dette koblet sammen med en automatisk gearkasse skulle tilsi at ytelsene blir så som så, og Camry er så absolutt ikke noen racerbil.

Når utseendet betyr noe

Toyota Camry hadde fortjent å få langt mere oppmerksomhet enn det den får idag. Sammenliknet med andre biler i samme prisklasse er Camry noe av det mest komfortable som finnes. Dette sammen med Toyotas velkjente kvalitet burde garantere suksess.
Men når bilen ser ut som et hvilehjem på hjul, hjelper det lite hvor bra den er. For i denne klassen betyr også utseendet noe.

Plass: Stor bil med god plass, også i baksetet. Bagasjerommet er lett å utnytte og har en lav innlastningshøyde.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Drivlinje: Automatgearet sjalter mykt både under belastning og ved vanlig kjøring. Motoren på 2.2 liter sørger for tilstrekkelige prestasjoner.

Pris og utstyr: Toyota Camry er godt utstyrt, blant annet er klimaanlegg og fartsholder standard. Slik sett er ikke 330.000 kroner noen ublu pris.

På veien: Fjæringskomfort og støynivå er eksemplarisk. Bilen oppfattes som stabil og komfortabel.

I byen: Blir bilen for stor. Det er vanskelig å vite hvor bilens hjørner befinner seg. Lukeparkering er et mareritt, både fordi bilen er uoversiktlig men også fordi det er vanskelig å finne en luke som er stor nok.