Hele prøvekjøringen

Den største stasjonsvognen fra BMW er en ren dessertbil med overflod av det meste - og kan nesten bare overgås av søstermodellene med større motor. Og når den i tillegg inneholder en mengde praktiske detaljer, går det jo også an å forsvare et innkjøp i 500.000 kroners-klassen, ikke sant?

Med en utvendig lengde på nesten 5 meter er det nærliggende å kalle en BMW 5-serie stasjonsvogn for et digert flak. Det er den også. Likevel, eller kanskje nettopp derfor, er den er ren nytelse på lengre turer, men da må man også titte på andre av bilens kvaliteter enn størrelsen. Og dem er det mange av.

Motoren, en nytelse

Foto: Henning Sund Vis mer

Den første nytelesen er motoren - en kraftig og fleksibel rekkesekser som nok ikke gir bilen en sportslig karakter fra bunn av, men slipp kreftene løs på høye turtall og den hviner av fryd. Det gjør garantert sjåføren også. I vår testbil ble kreftene fordelt gjennom BMW's Steptronic gearkasse - en automatkasse der sjåføren selv kan ta kommandoen for å velge gear. BMW er slett ikke alene om en slik gearkasse, men den er definitivt blant de aller beste av sitt slag.

Nydelige seter

Ergonomisk riktig og med gedigen luksusfølelse - dette er av av de mest funksjonelle førerplassene som finnes Foto: Henning Sund Vis mer

Det høye komfortnivået på vår testbil har også sammenheng med valg av interiør. For det første var ikke bilen BMW-svart innvendig, men kledd i en trivelig beige tone. For det andre var bilen utstyrt med Sportsseter - det høres kanskje ambisiøst ut, men har du en vond rygg er dette sannsynligvis de beste setene du kan sitte i. At de er gode for dem som har en god rygg, er en selvfølge. Vi har bare et ankepunkt mot setene - de er vanskelige å komme seg ut av.

Stabilitetsprogram

Kjøreegenskapene er det også lite å utsette på. Styringen er presis og direkte, og bilen gir glimrende tilbakemelding om hvordan den reagerer på dine kommandoer. At bakhjulsdrevne biler er lumske på glatta, er også en gammel fordom som bør begraves. Ved hjelp av det elektroniske stabiltetsprogrammet ASC+T skal det nemlig mye til før BMW'en finner på ugang, og gjør den det er den likevel fortsatt svært enkel å kontrollere.

Lite men praktisk

Bagasjerommet er ikke det største, men får høy uttelling for praktiske detaljer. Foto: Henning Sund Vis mer

Bagasjerommet er ikke imponerende rommelig, ikke minst tatt i betraktning at bilen er nærmere 5 meter lang. Men det har en lang rekke praktiske detaljer, rosinen i pølsa er det uttrekkbare "brettet" i bagasjerommet som gjør at man slipper å strekke seg langt for å nå den bagasjen som ligger innerst. Med stasjonsvognen får man altså et mer komfortabelt og praktisk bagasjerom enn i sedanen, men ironisk nok er det mindre - og det betaler man likevel 30.000 kroner mer for.

Koster

Men smaker det, så koster det også. Med alt ekstrautstyret i vår testbil drar prislappen seg opp mot 700.000 kroner - og det er mye penger. For den samme sum med penger kan man kjøpe en lang rekke andre biler som byr på mer plass, mer motor, mer komfort og luksus - men sjelden i en og samme bil….

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Plass: Ikke størst i klassen, men er det så viktig da?
Drivlinje: "Perfekt" er adjektivet som er nærmest sannheten.
Pris og utstyr: Slett ikke billig i forhold til størrelse og effekt, men mer utstyr trenger man neppe!
På veien: Stødig, stabil og enkel å kontrollere. Komfort i toppklasse!
I byen: Høyt bensinforbruk, ikke enkel å parkere og høyst tyveriutsatt!