Hele prøvekjøringen

Stratus og status er to ord som ligger svært nær hverandre, men som tidligere har gitt opphav til vitser om storbilen fra Chrysler. Disse vitsene burde vært erklært døde og maktesløse. Møt toppmodellen med vass V6 og joystick.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Chrysler har vist en utrolig evne til å sette i produksjon modeller som i utgangspunktet har blitt vist som designstudier. Det er også tilfelle med Stratus. Bilen har et frekt "cab-forward"-design, der kupeen er trukket nokså langt frem, med et relativt kort panser, rund og lang kupé og kort bagasjerom. Slik sett har bilen mange fellestrekke med sprotslige kupé-modeller som vanligvis havner i et langt dyrere prisleie.

Men designet har også sine klare ulemper, blant annet når det kommer til plassutnyttelse i kupeen. Taket er som høyest der ingen hoder befinner seg, nemlig midt i kupeen. Baksetepassasjerene har derfor lett for å skalle hodet i taket. Bagasjerommet får også nokså begrenset plass, det blir dessuten ikke særlig bedre av at de innvendige hjulbuene stikker godt frem, slik at den lilleplassen som er der knapt kan utnyttes på en effektiv måte.

Stor underholdningsverdi

Men så legger vi vekke slakteøksen for en stund. For makan til morsom bil! Det er noe eget med amerikanske V6-motorer. De har kanskje ikke allverdens effekt i forhold til sine europeiske konkurrenter, emn de tar godt igjen når det kommer til dreiemoment. 2,5-litersmotoren i Stratus LX er en moderne skapning med utstrakt bruk av lettmetall, og den skiller seg dessuten fra sine amerikanske kolleger ved at den dessuten liker å kjøres på nokså høye turtall. Tvihold på lappen, for dette kan lett gå for fort!

V-6'eren i Stratus LX er meget potent, og ikke minst - den låter aldeles nydelig! Vis mer


Dessuten har Chrysler tatt frem en automatkasse av det morsomme slaget. Den rettsporede kassen er vanlig til å begynne med, med posisjonene P, R, N og D. Men der man vanligvis finner sjaltespor for 3. og 2. Gear finner man et bredt spor der man kan velge høyere gear ved å dytte spaken mot venstre, og lavere gear med et kort dytt mot høyre. I og for seg ikke unikt, både Audi, BMW og Porsche har tilsvarende systemer.

Sportslig storbil

Problemet med slike kasser er at de fortsatt er automatkasser, og at det kan være vanskelig å beregne hvor lang tid det tar å bytte gear. Så er ikke tilfelle med Stratus. For det første har gearspaken en glimrende plassering i dette vertiklae sporet, den sitter tett ved føreren. Sjaltebevegelsene er korte og presise, og gearskiftet kommer kontant og fort. I kombinasjon med den friske motoren og meget gode kjøregenskaper, er dette en ubetinget morsom bil.

Automatkassens bakerste spor går sideveis - her kan føreren enkelt og kjapt velge gear selv. Foto: Henning Sund Vis mer


For morsom, kanskje, for dem som er på jakt etter en komfortabel storbil. De sportslige kjøreegenskapene går nemlig litt på bekostning av fjæringskomforten, den blir litt i stiveste laget. Dessuten er støynivået fra veien for høyt til at Stratus konkurrerer med de komfortable storbilene. Moro var det lell.

Bedre enn ryktet

Vi har hatt anledning til å prøvekjøre Stratus flere ganger de siste årene, og en ting er i alle fall sikkert. Kvaliteten og finishen på bilene har blitt jevnt bedre, og godt er det, for de første modellene holdt ikke helt mål. Nå er kvaliteten mer enn akseptabel, det er bare synd at Chrysler har pådratt seg et dårlig rykte nettopp i forhold til kvaliteten. For nye biler er ryktet definitivt ufortjent, og er du på jakt etter et sportslig alternativ i storbilklassen, er Stratus LX et av de beste.

Behagelige seter med god støtte, men instrumenteringen er litt rotete. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Plass:God plass i gode seter foran, mer begrenset i baksetet. Bagasjerommmet er middels stort for klassen.
Drivlinje:Nydelig og frisk motor kombinert med en av markedets morsomste automatkasser.
Pris og utstyr:Her er skinninteriør, fartsholder, kraftig lydsystem og alt hva hjertet måtte begjære av luksus. Men hvor er startsperren?
På veien:Sportslig, fast og morsom er stikkordene, men vi kommer dessverre ikke utenom stiv og støyende på den negatie siden.
I byen: Den høye hekken gjør Stratus litt vanskelig å lukeparkere. Bensinforbruket ved bykjøring er også høyt, men bilen er kjapp og komfortabel i byen.